A BKV új buszai szinte tisztítják levegőt

Az ultrafinom részecskék viszont egyenesen ölnek

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.26. 21.30

A Levegő Munkacsoport mérései gyakorlatilag azt bizonyítják, hogy BKV új buszai nem bocsátanak ki egészségkárosító részecskéket.

A BKK megbízásából a Levegő Munkacsoport részecskeszámláló műszerrel mérte a BKV régi és új buszainak részecske-kibocsátását. Az öreg buszoknál megfigyelték, hogy miután a jármű mintegy 30 méterre eltávolodott a műszertől és a füstfelhő elérte a mérési pontot, a mért részecskeszám pedig több másodpercen keresztül meghaladta a mérési tartomány felső határát. Ez köbcentiméterenként 500 000 részecskét jelent. 

Az új, Euro 6-os buszok esetén még a kipufogócsőben sem mértek magasabb értéket, mint a viszonylag tiszta környezeti levegőben (mintegy 5000-10 000 részecske köbcentiméterenként), sőt előfordult, hogy még annál is lényegesen alacsonyabbat. Ugyanakkor az is igaz, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a dízelmotorokból származó részecskék koncentrációjára nem tud meghatározni olyan határértéket, amely alatt ezek biztosan nem károsítják az emberi egészséget.

Ezek a részecskék bizonyítottan rákkeltőek. Belélegezve lerakódnak a tüdő legmélyén emellett a káros részecskék felszínén megtapadó mérgező anyagok gyulladást váltanak ki a tüdőhólyagok felszínén ami átterjedve az erekre szív- és érrendszeri megbetegedéseket, valamint asztmát és allergiát is okoz. Az ultra finom részecskék ráadásul belső vérzéseket is okozhatnak a tüdőben, amit patkánykísérletekkel is bizonyították.

Az ultra finom részecskék évente egy Mohács nagyságú település – mintegy 16 000 ember – idő előtti halálát okozzák hazánkban, ők átlagosan mintegy 10 évet veszítenek az életükből. A részecskék okozta megbetegedések miatt pedig 2010-ben 2,6 millió munkanap esett ki, és a 2015. évi előrejelzések is hasonló számokat mutatnak az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint.

A mérésekhez a Magyarországon egyedülálló részecskeszámláló műszert az Evopro bocsátotta a Levegő Munkacsoport rendelkezésére.

Kommentek

  • sforisek

    Persze! “szinte tisztítják levegőt”
    A kovetkezo az lessz hogy a buszok, repulok es autok fogjak visszaalitani az ozon reteget. Ezen felul majd a jovo buszai hasznalat kozben gazolajat fognak termelni vissza a tartalyba (valahogy ugy mint a fogaskereku amikor lefele jon, akkor aramot termel). A buszsoforoknek meg biztositani kell hogy mindig ures uzemanyagtartallyal induljanak, muszakkezdeskor hogy a visszatermelt uzemanyag a tartalyt nehogy szetnyomja.

  • frenk

    Tisztelt Szerkesztőség!
    A bkv-nak nem tellenne euro 6 motorral felszerelt C2 mercedes citaro tipusú autóbuszt vásárolni. Ezek a modellek a Vt-ariva tulajdonában vannak.

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

Vin Diesel máris lebuktatta a brutális Dodge-ot?

A pokolian erős Dodge Challenger csak áprilisban mutatkozik be hivatalosan, de a Halálos Iramban filmek forgatásán már előfordulhatnak álcázatlan példányok.

Érthetetlen dolog történik a magyar utak mellett

A hó alatt sem kanászodhat el a természet, töretlenül folyik a kaszálás az utak mentén.

Az utolsó simításokat végzik a Renault sportkupéján

Idén végre tényleg visszatér az Alpine sportmárka; a Renault középmotoros kalandja alumínium platformra épül.

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Peugeot 3008 – az alakváltó

Hatalmasat változott a Peugeot 3008-as és állítólag mi akartuk így

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.