3D-s nyomtatóval készülnek a motorok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.21. 12.00

3D-s nyomtatóval készít motorokat és egyéb alkatrészeket a svéd Scania. A térbeli nyomtatás felgyorsíthatja a tervezési fázist.

Míg az 1940-es években a Scania mérnökei tervezőasztalokon álmodták meg az új motorokat, addig napjainkban már a térbeli nyomtatást vetik be az új megoldások kikísérletezésére. A svéd mérnökök a még forradalminak számító technikát elsősorban az erőforrások modelljeinek vagy azok egyes elemeinek elkészítésére használják, de volt már arra is példa, hogy kamionfülkék kisebb elemeit hozták létre térbeli nyomtatással.

A 3D-nyomtató első ránézésre nem sokban különbözőik egy konyhai tűzhelytől, az általa használt technológia azonban korántsem ennyire banális. A Scania nyomtatója a térbeli nyomtatáshoz úgynevezett szelektív lézeres szinterezési (SLS) technológiát használ, mely 0,12-0,15 milliméter vastag rétegekből képes felépíteni egy CAD-modellt. Egy 500 milliméter magas modell elkészítése 30-40 órát vesz igénybe.

A Scania a gyakorlatban többnyire csak műanyagport használ kötőanyagként, de a cég idővel szeretne szintet lépni a 3D-s nyomtatás terén a fém alkatrészek rendszeres nyomtatásával. Ez természetesen nem egyenlő a nagyipari sorozatgyártással, mindössze a kísérletezéshez használt alkatrészeket készítenék el ily módon. Kísérletképpen a Scania már több alumíniumból és rozsdamentes acélból készült darabot nyomtatott, azonban egyelőre még csak ismerkedik a technológiával.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.