Gázos buszpremier az Andrássy úton

Iveco Urbanway 12 CNG teszt

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.19. 10.00

Első alkalommal látható Budapesten az Iveco Urbanway CNG, mely ma és holnap lesz megtekinthető az Autómentes Hétvége alkalmából. Gyorsan kipróbáltuk.

Cseh barátaink a gulyáslevest pörköltnek eszik, de guláš-nak hívják és francia buszt gyártanak, melynek már nemcsak a márkaneve, hanem a gépészete is Olaszországból származik. Budapesti premierje előtt rövid időre lehetőségünk nyílt  kipróbálni az Iveco Urbanway CNG-t a Kosztolányi Dezső tér a budaörsi IKEA áruház közötti szakaszon. A jármű mától megtekinthető az Andrássy úton az Autómentes Hétvége alkalmából.

Iveco Urbanway 12 CNG (2015)

Az Urbanway az Irisbus Citelis (korábban Renault Agora) utódja, ennek köszönhető, hogy karosszériája valamelyest az elődre emlékeztet. A Budapesten látható környezetbarát hajtással szerelt változat a dízelüzeműekhez hasonlóan a csehországi Vysoké Mýtóban készül, a néhai Karosa-gyárban.


Ízléses utastér

A városi kivitelű, teljes mértékben alacsonypaldós járművet bemutatóbuszként használja a csehországi Iveco. Megjelenése viszont hála az égnek nem annyira olaszosan extravagáns, mint anno a dízeles prototípusé volt. A méregzöld fényezés jól áll ennek a busznak, az utastér retrós stílusú megjelenése pedig bennem a ’90-es években készült Renault Agorák hangulatát idézi. Az oldalsó burkolatok világoszöld-, az ülések kárpitjai sötétzöldes- a kapaszkodók pedig sötétbarnás árnyalatokat kaptak. A plafon és az ablakok fölötti borítások maradtak krémszínűek, mely jól harmonizál az előbb említett színekkel. Az utastér elrendezése tágas és jól átgondolt, egyáltalán nem zavaró, hogy a motorsátor lényegében az egész kasztni hátulját kitölti. Ez többek között a karosszéria hosszának is köszönhető, mely pontosan 12 méter.

A képre kattintva galéria nyílik!

A első és második ajtó között összesen 7 dobogó nélküli ülés áll rendelkezésre, de ez a szám a peronon található lehajtható ülésekkel 9-re növelhető. Pozitívum, hogy a kerékdobra szerelt másfeles ülések kapaszkodókkal vannak ellátva, mely nagyban megkönnyíti az idősek és a gyerekek utazását. Ugyancsak fontos előny, hogy az első ajtónál, a jobb oldalt található előre néző ülés lábterét akkorára növelték, hogy egy magamfajta 45-ös lábbal élő ember cipői is könnyedén elférnek.
 
Iveco Urbanway 12 CNG
Sebességváltó ZF Ecolife automata
Kormánymű ZF 8098
Max. teljesítmény 213 kW/290 LE/2000 ford
Max. nyomaték (Nm/ford.) 1100 Nm/1100 ford.
Szélesség 2 500 mm
Hosszúság 12 000 mm
Magasság 3 301 mm
Tengelytávolság 6 120 mm
Első/második/harmadik ajtó szélessége 1 200 mm
Össztömeg 20 000 kg

A vezető helye
A sofőrüléshez egy széles, félig üvegezett, könnyedén ki- és behajtható ajtón keresztül vezet az út. A feljutást egy széles lépcső is segíti. A vezető környezte és a műszerfal kialakítása kiváló. A VDO-s hagymányokat átörökítő, ámde már az EBSF-szempontok szerint kialakított műszerfal könnyedén áttekinthető és ennek tetejébe – a kormánnyal együtt – még állítható is, így nem kell tornagyakorlatokat tenni egy-egy gomb eléréshez. A jármű kiválóan kormányozható, a tükrök pedig kellő mértékben csökkentik le a holttereket. Az Urbanway 9 méteres fordulókörrel rendelkezik.

A képre kattintva galéria nyílik!


A vezető feje fölött izgalmas cseh megoldásra bukkanhat az ember: hatalmas rajzolt ábra mutatja a műszerfalat, melyen minden egyes elem és gomb meg van számozva. A számokhoz pedig egy másik matricán található részletes magyarázat, cseh nyelven. Ennek köszönhetően még csak elő se kell venni a nagy Iveco könyvecskét ahhoz, hogy véletlenül se nyúljunk rossz gombhoz.


Fel se tűnik

Ha nem lenne a buszon itt-ott elhelyezve a CNG-felirat, akkor talán észre sem lehetne venni, hogy sűrített földgázzal üzemelő autóbuszról van szó. Az olasz fejlesztésű 7,8 literes 290 lóerős (213 kW) Cursor 8-as motor 5-6 decibellel csendesebb a dízeles változatoknál, ennek ellenére ugyanolyan hatékony. Városi forgalomban dinamikusan mozgatja a járművet, autópályán pedig könnyedén gyorsul fel. A bemutatóbusz sebességét ugyanakkor 80 kilométer/órában korlátozták le, ezért ennél gyorsabb haladásra nem volt lehetőség. Így viszont elmondható, hogy sikerült megtapasztalni, hogyan pörög a motor kétezres fordulatszámon. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab – egyenként 320 literes – palack gondoskodik. Ezek összesen 1 280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.

A képre kattintva galéria nyílik!

Miért jó a CNG?
Bár hazánkban egyelőre kevés helyen lehet tankolni sűrített földgázt (CNG), a tömegközlekedésben jelenleg versenyképes alternatívának számít ez az üzemanyag, hiszen olcsóbb, emellett tisztább is. A CNG-technológia emellett olyan üzemet kínál, mely mentes a tüdő- és más légzőszervi megbetegedéseket okozó szilárd-részecske kibocsátástól. A sűrített földgázzal hajtott járművek emellett 25-30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, míg a hulladékból előállított biogázzal üzemelő haszonjárművek pedig szinte semennyit se.

Az autóbuszt ma és holnap tekinthetik meg az érdeklődök a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) standjánál, az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között. A jármű mellett egy VW eco Up!, valamint egy töltőoszlop is megtekinthető.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.