Gázüzemű autóbusz is bemutatkozik az Autómentes Hétvégén

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.16. 13.30

A hazai nagyközönség első alkalommal tekintheti meg az új Iveco Urbanway gázos változatát.

Az Európai Mobilitási Hét programjai ma kezdődnek és egészen a hét végéig tartanak. A hazánkban már 11. alkalommal megvalósuló programsorozat része a szeptember 19-20. között megrendezendő Autómentes Hétvége is, melyen járműkiállítást is megtekinthetnek az érdeklődök. Ennek részeként a budapesti nagyközönség első ízben ismerkedhet meg az új Iveco Urbanway 12 CNG autóbusszal, mely a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) standjánál kap helyet.

Egyenesen Csehországból
A sűrített földgázzal (CNG) hajtott Iveco Urbanway 12 ideális városi jármű: 12 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,3 méter magas. A modellt 2013-ban mutatta be az olasz gyártó több felfrissített és megújult típussal együtt. Az Urbanway az Irisbus Citelis (és Renault Agora) utódja, ennek köszönhető, hogy karosszériája valamelyest az elődre emlékeztet. A Budapesten látható környezetbarát hajtással szerelt változat a dízelüzeműekhez hasonlóan a csehországi Vysoké Mýtóban készül, a néhai Karosa-gyárban. A jármű teljes mértékben alacsony padlós, és utasterében 23 kényelmes, párnázott ülés található. A második ajtóval szemben pedig hatalmas peron áll rendelkezésre a babakocsival és a kerekes székkel közlekedők részére.

Az Iveco Urbanway 12 CNG-ben 7,8 literes, 290 lóerős (213 kW) csúcstechnológiát képviselő Cursor-motor dolgozik, mely 1100 newtonméteres teljesítmény leadására képes mintegy 2000 percenkénti fordulatszám mellett. Az erőforráshoz hatsebességes, ZF gyártmányú Ecolife automata váltó csatlakozik. A motor teljes mértékben teljesíti a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb Euro 6-os környezetvédelmi normákat. Az erőforrás működéséhez szükséges üzemanyag biztosításáról a jármű tetején található négy darab – egyenként 320 literes – palack gondoskodik. Ezek összesen 1280 liter sűrített földgázt képesek tárolni.

Egy demo Iveco Urbanway 12-es utastere

Csendesebb és tisztább
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2012-ben 3,7 millió ember halálát okozta közvetlenül a légszennyezettség. Napjainkban a zajjal és a szmoggal küszködő nagyvárosokban reális alternatíva lehet a gázüzemű járművek forgalomba állítása. A CNG-technológia a hagyományosnál előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínál a tüdő, és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért felelős szilárdrészecske-kibocsátás mentes üzemet.

A gázüzemű járművek további előnye az 5-6 decibellel csendesebb motortechnológia, melynek köszönhetően harmad akkora zajterheléssel bírnak, mint a hagyományos üzemű autóbuszok. “Mindezen túl, a klímavédelem leghatékonyabb eszközeiként is a CNG-üzemű járműveket tartjuk számon, mivel a földgáz 20-25 százalékos szén-dioxid-csökkenést eredményez, a hulladékból és más megújuló forrásból előállított biogáz pedig teljes mértékben zéró szén-dioxid- kibocsátású közlekedést tesz lehetővé” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke az Iveco Urbanway 12 CNG kapcsán. 

Az Iveco Urbanway 12 CNG a szeptemberi, mogyoródi kamion-Eb futamán is látható volt, azonban a hazai nagyközönség most először ismerkedhet meg vele Budapesten. Az MGKKE a gázüzemű autóbusz mellett egy CNG-vel üzemelő VW Eco up! kisautó, valamint egy töltőoszlop is megtekinthető lesz az Andrássy úton, az Operához közel, a Hajós és a Nagymező utca között.

Kommentek

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.