40 éves a legendás olasz haszonjármű-gyártó

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.12. 12.00

Idén ünnepli 40. éves fennállását az olasz Iveco, melynek természetesen a Fiat-hoz is volt némi köze.

Az Iveco alaposan meglepte 1975-ben a haszonjármű-piacot amikor, létrejött az akkoriban európai csúcsszereplőnek számító gyártók – a Magirus-Deutz, a Fiat, a Lancia, a Unic és az OM – egyesülésével. Az előd cégek összesen több mint 150 évnyi tapasztalattal rendelkeztek haszonjárművek tervezése és gyártása terén. A fúzió akkoriban öt olyan gyártóval jött létre, melyek mindegyike önállóan is fontos szerepet játszott az európai haszonjármű ipar 19. század végén kezdődött történelmében.

A Fiat Industrial Vehicles az olaszországi Torinóból; az OM a szintén olaszországi Bresciából; a Lancia Special Vehicles az ugyancsak olaszországi  Bolzanóból; a Unic pedig a franciaországi Puteaux-ból; a Magirus-Deutz ugyanakkor a németországi Ulmból származik. Az Iveco az évek során felvásárlásokkal, szövetkezésekkel és nemzetközi vegyesvállalatok létrehozásával vált az egyik legjelentősebb piaci szereplővé. A cégcsoport 1986-ban a Forddal közösen létrehozta vegyesvállalatát (Iveco Ford Truck Ltd.), melyhez a Ford európai teherautó-gyártó részlege is tartozott.

Az EuroClass turistabusszal még mindig lehet találkozni az olasz utakon.

Iveco

Az Iveco a világ egyik vezető haszonjármű-gyártójaként számon tartott CNH Industrial-cégcsoport egyik márkája. A CNH Industrial révén az Iveco termékeket európai, kínai, ausztrál, argentin, brazil, illetve afrikai gyárakban állítják elő, emellett a vállalat több mint 160 országban folytat üzleti tevékenységet

A gyártó első önálló terméke az 1978-bemutatott Daily kis-haszonjármű volt. Hat évvel később pedig piacra dobták az TurboStar nyergesvontatót (lásd az első képen), melyből a ’80-as évek közepén több darabot is vásárolt a hazai Hungarocamion. Az Iveco 1985-ben bemutatta az első közvetlen-befecskendezéses dízelmotort kis-haszonjárművek számára. Egy évvel később pedig megvásárolta az építőipari és bányaipari járműveket gyártó olasz Astrát. Négy évvel később a cég a megújult Dailyt már kipufogógáz-visszavezetéses technológiával készült dízelmotorokkal látta el. 1991-ben öt év tervezési munkát követően pedig megszületett a középkategóriás EuroCargo.

A máig népszerű Daily-t 1978-ban mutatták be.

 Négy évvel később piacra dobták az EuroClass HD turistabuszt, melyet még ugyanebben az évben a Év autóbuszának választottak. A 2000-res évek elején pedig több oly modell is megjelent, mint például a Stralis nyergesvontató, valamint a Trakker, illetve megújult a Daily és az Eurocargo.

Az Iveco jelenlegi nyergese, a Stralis, mely már CNG-vel és LNG-vel hajtott változatban is kapható.

 Történelme során az Iveco nemzetközi hírnevet és számos kitüntetést szerzett, köztük három “Nemzetközi év teherautója” – díjat (1992-ben az Eurocargo, 1993-ban az EuroTech és 2013-ban a Stralis). Továbbá az új Daily 2015-ben megkapta az “Év nemzetközi kis-haszonjárműve” címet.

Kommentek

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás az nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik a Mazda MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

Rábólintottak a Forma-1 megvételére

A Forma-1 kereskedelmi jogainak felvásárlására készülő amerikai Liberty Media részvényesei kedden jóváhagyták az üzletet.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.