40 éves a legendás olasz haszonjármű-gyártó

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.12. 12.00

Idén ünnepli 40. éves fennállását az olasz Iveco, melynek természetesen a Fiat-hoz is volt némi köze.

Az Iveco alaposan meglepte 1975-ben a haszonjármű-piacot amikor, létrejött az akkoriban európai csúcsszereplőnek számító gyártók – a Magirus-Deutz, a Fiat, a Lancia, a Unic és az OM – egyesülésével. Az előd cégek összesen több mint 150 évnyi tapasztalattal rendelkeztek haszonjárművek tervezése és gyártása terén. A fúzió akkoriban öt olyan gyártóval jött létre, melyek mindegyike önállóan is fontos szerepet játszott az európai haszonjármű ipar 19. század végén kezdődött történelmében.

A Fiat Industrial Vehicles az olaszországi Torinóból; az OM a szintén olaszországi Bresciából; a Lancia Special Vehicles az ugyancsak olaszországi  Bolzanóból; a Unic pedig a franciaországi Puteaux-ból; a Magirus-Deutz ugyanakkor a németországi Ulmból származik. Az Iveco az évek során felvásárlásokkal, szövetkezésekkel és nemzetközi vegyesvállalatok létrehozásával vált az egyik legjelentősebb piaci szereplővé. A cégcsoport 1986-ban a Forddal közösen létrehozta vegyesvállalatát (Iveco Ford Truck Ltd.), melyhez a Ford európai teherautó-gyártó részlege is tartozott.

Az EuroClass turistabusszal még mindig lehet találkozni az olasz utakon.

Iveco

Az Iveco a világ egyik vezető haszonjármű-gyártójaként számon tartott CNH Industrial-cégcsoport egyik márkája. A CNH Industrial révén az Iveco termékeket európai, kínai, ausztrál, argentin, brazil, illetve afrikai gyárakban állítják elő, emellett a vállalat több mint 160 országban folytat üzleti tevékenységet

A gyártó első önálló terméke az 1978-bemutatott Daily kis-haszonjármű volt. Hat évvel később pedig piacra dobták az TurboStar nyergesvontatót (lásd az első képen), melyből a ’80-as évek közepén több darabot is vásárolt a hazai Hungarocamion. Az Iveco 1985-ben bemutatta az első közvetlen-befecskendezéses dízelmotort kis-haszonjárművek számára. Egy évvel később pedig megvásárolta az építőipari és bányaipari járműveket gyártó olasz Astrát. Négy évvel később a cég a megújult Dailyt már kipufogógáz-visszavezetéses technológiával készült dízelmotorokkal látta el. 1991-ben öt év tervezési munkát követően pedig megszületett a középkategóriás EuroCargo.

A máig népszerű Daily-t 1978-ban mutatták be.

 Négy évvel később piacra dobták az EuroClass HD turistabuszt, melyet még ugyanebben az évben a Év autóbuszának választottak. A 2000-res évek elején pedig több oly modell is megjelent, mint például a Stralis nyergesvontató, valamint a Trakker, illetve megújult a Daily és az Eurocargo.

Az Iveco jelenlegi nyergese, a Stralis, mely már CNG-vel és LNG-vel hajtott változatban is kapható.

 Történelme során az Iveco nemzetközi hírnevet és számos kitüntetést szerzett, köztük három “Nemzetközi év teherautója” – díjat (1992-ben az Eurocargo, 1993-ban az EuroTech és 2013-ban a Stralis). Továbbá az új Daily 2015-ben megkapta az “Év nemzetközi kis-haszonjárműve” címet.

Kommentek

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok. Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondái a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

Több millió veszélyes autót hív vissza a Toyota

Közel hárommillió autót hív vissza a Toyota a Takata légzsákok meghibásodásának kockázata miatt.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Tarlós tovább üti a köztereseket, újabb fejlemény

Tarlós István szerint az autósok bírságolását érintően nem működhetnek úgy a kerületi közterület-felügyelők, mint “a legrosszabb időkre emlékeztető önkéntes rendőrök”.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Jól rejti árát az óriás-Toyota

Rangrejtve járni nincs jobb egy valójában sokba kerülő, de árát ügyesen palástoló kisbusznál. A Toyota Proace az igényes Verso-kivitelben járt nálunk, tesztünkön hibái is kiderültek.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.