Leválasztja a hajtásról és megemeli a második meghajtott tengelyt a Volvo Trucks új fejlesztése, az emelhető tandem tengely. Ezt az új funkciót az olyan nagy igénybevételt jelentő szállítási megbízásokhoz tervezték, amelyek során egyik irányban terhelten közlekedik a jármű, ám üresen tér vissza. Ilyen például a rönkszállítás, valamint az építőipari és az ömlesztett árus feladatok. A tandem tengely jobb tapadást biztosít, így akár négy százalékkal csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás üres járatban.

Az első hajtott tengely differenciálművét körmös kapcsolóra cserélve leválasztható a hajtásról a második hajtott tengely. Sőt, így az akár megemelhetővé válik. Így a vezető egyetlen járműben használhatja ki a két hajtott tengely (6×4) által nyújtott erőt és teherbírást. Emellett jobb manőverezhetőséget biztosíthat a járműnek az egyetlen hajtott tengellyel (4×2). Ráadásul a második hajtott tengely megemelése egy méterrel csökkenti a fordulókört, továbbá kisebb lehet a gumiabroncsok és a futómű kopása is.

Az emelhető tandem tengely alkalmas lehet olyan munkákhoz, amelyek során a talajviszonyok vagy az össztömeg megkívánja a meghajtott tandem tengelyt, ám a jármű üresen vagy kis terheléssel érkezik vissza. Csúszós vagy puha talajon a vezető megnövelheti az első hajtott tengely terhelését a második hajtott tengely megemelésével, ami jobb tapadást eredményez, ezáltal csökkenti az elakadás kockázatát.

Az emelhető tandem tengely a sofőr kényelmét is fokozhatja üres jármű esetén, ami sok esetben az üzemidő 50 százalékát teszi ki. Hiszen kisebb lehet a fülkében a zajszint, de csökkenhet a kormányon érezhető vibráció is, ha mindössze egy hajtott tengely gumiabroncsai érintik a talajt. A fejlesztés a Volvo FM, a Volvo FMX, a Volvo FH és a Volvo FH16 típusokhoz elérhető.