A júniusi bulgáriai tesztet követően a szakmai zsűri az Iveco Magelys Prót választotta a 2016-os Év buszának. A franciaországi Annonay-ben 2007 óta szerelik össze ezt a típust, de a közelmúltban kisebb, szükségszerű megújuláson esett át. Úgy tűnik, ez jót tett neki.

A Magelys Pro az Iveco kínálatában zászlóshajónak számít, éppen ezért nem csoda, ha az elején ott virít hatalmas betűkkel az olasz gyártó márkaneve. A kétféle – 12,2 és 12,8 méteres – variánsban készülő modell üdítően egyedi formatervvel rendelkezik és a Stralis nyerges vontatótól kölcsönzött lámpák sem hatnak annyira zavaróan. A modell karosszériája csővázas és préselt acélszelvényekből áll és ellátták a szükséges korrózió elleni védelemmel is. Az új Euro 6-os motorral szerelt változat pedig megkapta a LED-izzós nappali menetfény-világítást, de az utasteret is energia-takarékos, szemnek kellemes izzókkal szerelték fel.


A bulgáriai tesztre az Iveco a hosszabb változatot bocsátotta a zsűri rendelkezésére. Ebben a verzióban akár 59 ülőhely is rendelkezésre állhat abban az esetben, ha a megrendelő nem kér WC-t a járműbe. Ilyen ügyféllel azonban manapság ritkán találkozni, mert ha nem is használják belföldi üzemmódban, attól még jó, ha van. A bírálóbizottság által kipróbált változatban azonban 46 darab Kiel gyártmányú utasülés volt, melyeket hárompontos biztonsági övekkel láttak el. A járművet alapból speciális mozgássérült lifttel is felszerelték, mely a második ajtónál kapott helyet.

Az autóbusz utasterében számos olyan eszköz kapott helyet, melyek ma már nem hiányozhatnak a 21. századi turistabuszokból. Ilyen például a fedélzeti vezetékesinternet-elérhetőséget biztosító router, valamint a beépített GPS. A beépített LCD monitorokon az utasok filmeket nézhetnek, vagy a buszon elhelyezett kamera képét követhetik figyelemmel. A buszon utazók komfortérzetét a légkondicionáló, valamint az ülések felett elhelyezett olvasólámpák fokozzák. Igény szerint az ülések mellett USB- vagy 220 voltos csatlakozók is elhelyezhetők. A Magelys Prót a korábbi változatokhoz képest nagyobb oldalablakokkal szerelték, ennek köszönhetően 35 százalékkal több fény jut be az utastérbe.

A teszten részt vett Magelysben 8,7 literes, 400 lóerős (294 kW) FTP Cursor 9-es motor dolgozott, mely 1700 newtonméteres nyomaték leadására képes 1250-es fordulatszám mellett. Ez az erőforrás lényegesen könnyebb a korábbi Euro 5-ös változatnál és nem utolsósorban 10 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztással büszkélkedhet. A szakmai zsűri által kipróbált autóbuszban ZF gyártmányú AS – Tronic típusú automata váltó biztosította a fokozatok közötti kényelmes váltást. Érdekesség, hogy a motor a kipufogógáz visszavezetése helyett ( EGR) szelektív katalitikus reakcióval teljesíti a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat.

A Magelys Pro erős versenyben lett a 2016-os Év busza, hiszen olyan ellenfeleket kellett legyűrnie, mint például a Neoplan Skyliner, az általunk is tesztelt Setra Topclass 500, a Sunsundegui SC7, a Temsa HD 12 és a VDL Futura FMD2.