Vasárnap nyílt napot tartottak a Dél-pesti Autóbuszgarázsban abból az alkalomból, hogy idén ünnepli a fővárosi autóbusz-közlekedés 100 éves fennállását. A rendezvényen számtalan program – többek között igazi és szimulátoros buszvezetés – közül választhattak az érdeklődök, de sor került egy katasztrófavédelmi bemutatóra is. Az akció során egy szimulált helyzetben mutatták be a tűzoltók és a mentősök, hogy mi a teendő ilyenkor.

A konkrét helyzet szerint egy oldalára borult és kigyulladt buszból kellett kimenteni néhány utast. A bemutató főszereplője egy Ikarus 412-es alacsony padlós autóbusz volt, melyet jól láthatóan már korábban is alkatrészbányaként használt a közlekedési társaság. A budapesti 412-esek nem tartoznak a főváros sikerszériái közé, ugyanis több kigyulladt belőlük, egyes példányok karosszériái pedig idő előtt elkezdtek rohadni.

Ikarus 412-esek Budapesten

A főváros eredetileg 115 darab 412-est vásárolt 1999-ben és 2001-ben. Az első 60 darabos szériát a mátyásföldi Ikarus-gyárban szerelték össze, mivel nem készültek el a buszok határidőre, a gyár kötbér fejében további 5 darab autóbuszt gyártott a BKV-nak 2000-ben.

2001-ben újabb 50 darab autóbusz készült a BKV-nak, de a típus némileg módosítva lett (Ikarus 412.10C). Nagyobbak lettek az ablakok nyitható részei és némileg változott az üléselrendezés is: a második utasajtót követően mindkét oldalt “másfeles” üléseket építettek a buszokba.

Ennek ellenére felmerül a kérdés, hogy valóban a képeken látható tizenhat éves 412-es volt-e a legalkalmasabb darab a katasztrófavédelmi bemutatóra? Hiszen még jelenleg is állományban vannak a BKV-nál a 412-eseknél jóval öregebb és lepukkantabb autóbuszok.