Így született meg a csuklós busz

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.06. 12.00

Az ’50 éves végén javarészt szóló, vagy pótkocsis buszok közlekedtek Budapesten. A megnövekedett utasforgalommal azonban nem bírtak.

Közel két évtizeddel a második világháború után a főváros tömegközlekedése ugrásszerű fejlődésnek indult. A növekvő városi forgalomban azonban a pótkocsis autóbuszok a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. Ezért a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) nagyobb befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkező csuklós autóbuszok forgalomba állításáról döntött.

Az első prototípus 1960 tavaszára készült el, melyet három mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezett. A vontatórészt egy Ikarus 60-as autóbuszból, míg a pótkocsit leselejtezett Tr 5-ös buszból készítették. Bár a jármű 15 méter hosszú volt, ennek ellenére három, kétszárnyú utasajtóval rendelkezett. A főváros első csuklósa valóban több utas befogadására volt képes a pótkocsi változatoknál, hiszen mintegy 200 utas szállítására volt alkalmas, míg a pótkocsis buszok mindössze 130 főt tudtak szállítani. A FAÜ csuklós hajtásáról Csepel D 614-es motor gondoskodott.

Az utascsere az átjárható utastérben (a pótkocsis buszoknál nem lehetett átjárni a vontató és a pótkocsi között – a szerk.) gyorsabban valósulhatott meg és az ülőkalauz elhelyezése sem lassította a le- és felszállást. A csuklós autóbuszok sorozatgyártására a FAÜ üzemében külön gyártósort hoztak létre. A vonató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus 60-as autóbuszokból, míg az utánfutó részt selejtezett Tr 5-ösökből és Ikarus 60-asok karosszéria-vázaiból alakították ki. Kísérleti jelleggel két csuklóst Ikarus 620-as autóbuszok felhasználásával építettek meg, érdekesség, hogy egyikük négytengelyes volt.


A FAÜ a csuklósok házi építését egészen 1967-ig folytatta. A BKV információi szerint a FAÜ saját részre összesen 319 darabot készített, de a Fővárosi Villamosvasútnak 54 csuklós trolibuszt, míg a budapesti és a szegedi Autóbusz-közlekedési Vállalatnak (AKÖV), valamint a Pécsi Közlekedési Vállalatnak több tucat csuklós autóbuszt gyártottak.

A csuklós buszok egy kocsikilométerre jutó üzemanyag-költsége 1962-ben 8,53 forintot, míg a közel hasonló kapacitású pótkocsis szerelvényeké 9,44 forintot tett ki. Ezek a buszok amellett enyhíteni tudták a zsúfoltságot és a több éve meglévő forgalmi létszámhiányt. Az első gyárilag újonnan épített csuklós modell az Ikarus 180-as volt, melyből 1964-ben érkezett tíz darab a FAÜ-höz.

Kommentek

  • sforisek

    Szeretnem megtudni hogy a csuklos busz Magyar talalmany, vagy volt mar masnak elottunk?

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.