A Boeing már javában dolgozik legújabb repülőgéptípusának, a 777X sorozatgyártásának előkészítésén az amerikai Washington közelében található gyárában. Az üzembe nemrégiben szállították le az a hatalmas monstrumot, melyet szakszóval egyszerűen csak autoklávnak neveznek. Hogy mire használják ezt, azt a keretes részben részletesen kifejtjük.

Az eszközt a 777X szárnyrészeinek, valamint a repülőgép különféle borításainak előállításához fogják használni. A gigantikus méretű, közel 37 méter hosszú 8 és fél méter széles és 13 méter magas monstrum szállítása speciális megoldásokat igényelt. Az autokláv aljára hosszanti és keresztirányban acélgerendákat rögzítettek, melyek alatt kéttengelyes, duplakerekes pótkocsikat helyeztek el. Így vált mozgathatóvá a monstrum, melyet egy négytengelyes mezei teherautó húzott. Az autokláv közúti szállítását a forgalom elöl elzárt autópályákon végezték.

Autokláv

Nevével ellentétben nem sok köze van az autókhoz. Az autokláv nagy nyomáson működő, álló vagy fekvő kivitelű, mechanikusan vagy gőzzel kavart, gőzzel fűtött, zárt tartály formájú készülék. Különböző vegyipari vagy azzal rokon műveleteknél – oldás, bepárlás, kristályosítás stb.- alkalmazzák.

A tartályban elhelyezik a melegítendő anyagot, a tartályt duplafalú berendezés esetén kívülről, egyébként belülről fűtik a gőzzel. A belsejében uralkodó paramétereket úgy állítják be, hogy a technológiai követelményeknek megfelelő legyen.

A fémkohászatban a nyomás alatti lúgzás vagy feltárás technológiai berendezése, az alumínium közbülső alapanyagának számító timföld előállításának az eszköze.

Forrás: Wikipedia

A Boeing 777X gyártásához még szükség lesz további két hatalmas autoklávra. A gyártó viszont már most több száz darabos előrendeléssel rendelkezik az új típusra, hiszen a Lufthansa, a Quatar Airways és az Emirates is vásárolt a fenti képen látható típusból.