Bemutatkoztak Budapest új trolijai

Még mindig Sztálint ünnepeljük

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.27. 14.30

A főváros utoljára több mint 20 éve vásárolt új csuklós trolibuszt, szólót pedig éppen tíz éve. A friss szerzemények tűzpirosak lesznek.

Mint ismeretes, a BKK korábbi tenderét a Škoda-Solaris páros nyerte, ennek köszönhetően a cseh-lengyel konzorcium összesen 36 darab járművet szállíthat Budapestre (korábban csak 24-ről volt szó, de tavasszal módosították a beszerzést). A Ferrari-piros trolibuszokat a európai uniós forrásból vásárolták meg, mintegy 5,7-5,8 milliárd forint értékben. A BKK és nyertes konzorcium között fennálló szerződés értelmében még további 72 darab kedvezményes árú Škoda-Solaris megvásárlására van lehetősége a fővárosnak.

Egymás mellett a 2005-2007 között vásárolt Ganz-Solaris Trollino és a most vásárolt flotta egy-egy darabja

Utasok nélküli tesztüzem
A fővárosba első ízben hét darab lengyel gyártmányú trolibusz érkezett (6 szóló és 1 csuklós). A járművek egyelőre a 74-es vonalán fognak közlekedni utasok nélkül, tesztüzem jelleggel. Ily módon az autóbuszoknak kétezer kilométert kell megtenniük a végleges forgalomba helyezés előtt, félezer kilométerig pedig nem jelentkezhet semmilyen meghibásodás. A típus augusztus 18-án kapta meg a szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

Az autóbuszok a 74-es vonalán, lengyel próbarendszámokkal fognak futni a tesztüzem ideje alatt, mivel a próbafutások végéig a járművek a Solaris tulajdonát képezik, eszerint addig mindenért ők felelnek.


Ferrari piros Trollino 12. Fotó: Huber Márton

A legnépszerűbb
A teljes mértékben alacsonypadlós Trollino jelenleg a legsikeresebb trolitípusnak számít kategóriájában Közép-Európában. A modell csuklós és szóló változatban egyaránt elérhető, karosszériáját és belső kialakítását a lengyel Solaris végzi, míg az elektromos hajtásláncot a Škoda szereli be a járművekbe. Természetesen a lengyelek más gyártókkal is együttműködnek, így tulajdonképpen a megrendelő igényein múlik, hogy mely cég hajtáslánca kerül a trolibuszokba.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója minél hamarabb szeretné átszámozni a trolikat. Fotó: Huber Márton

A budapesti trolik gyártója

Az egykori Neoplan Polska gyárból alakult lengyel Solaris Bus&Coach 2002 óta van jelen hazánkban termékeivel. Az Urbino és a Trollino típusú alacsonypadlós buszokból összesen 90 darab fut Budapesten, Nyíregyházán és Debrecenben. Az új megrendelésnek köszönhetően már 126 darabra nő a Magyarországon futó Solaris gyártmányú buszok száma. A budapesti trolik a Solaris Poznan melletti, bolechowói gyárában készültek, míg a hajtásláncot a csehországi Plzenben, a Škoda üzemében szerelték be.

A kezdetektől fogva a Solaris kabalaállatkája ez a zöld kiskutyus, mely leginkább egy tacskóra hasonlít

Felsővezeték nélkül
A budapesti trolikat a BlueDrive (IGBT) elektromos rendszerrel látják el. A szóló járműveket 160 kilowatt, míg a csuklós változatokat 250 kilowatt teljesítményű elektromotorokkal szerelik. A trolik különlegessége, hogy akár 4 kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül. Mindez jól jön például, ha a járműveknek egy esetleges áramkimaradással, vagy egy felsővezeték-hiányos útszakasszal kell megbirkózniuk. A trolibuszokat emellett úgynevezett térdeplőfunkcióval is ellátták, melynek köszönhetően a buszmegállókban 60-70 milliméterrel csökkenthető a buszok padlószintje.

Felújított Ikarus 60 TR is van az MTK pályához közel fekvő troligarázsban. Biztosan jól kijönnek majd a vadonatúj Trollinókkal, elvégre lengyel-magyar két jó barát...


Légkondis trolik
A csuklós Trollinóban 41 ülőhely és 63 állóhely található, a második ajtónál található peronrészen pedig egy kerekesszékes utazására van lehetőség. A szólóban 26 ülő- és 38 állóhely van, illetve a középső ajtónál kialakított peronrészen egy kerekesszékes utas utazására van lehetőség. Mindkét modell esetében a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgásukban korlátozott személyek fel- és leszállását. A járművek utasterében kamerarendszer üzemel, mely fokozza az utasok biztonságérzetét. A megfelelő komfortérzetről pedig egy nagy teljesítményű légkondicionáló gondoskodik. A Trollinók utastéri világításáért LED-izzók felelnek, de a külső fényszórókat is takarékos, ámde hatékony LED-égőkkel látták el.

A csuklós Solaris Trollino utastere a második ajtótól

Sztálin a mi apánk?
A második világháború utáni első trolivonalat 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján helyezték üzembe a 10-es villamos helyén, a Nagymező és a Király utcában. Innen ered a trolivonalak immár hagyományos, 70-nel kezdődő számozása. Ezt a gyakorlatot szeretné megváltoztatni Dabóczi Kálmán, a BKV vezérigazgatója, aki szerint ezzel a sajnálatos gyakorlattal még mindig a véreskezű diktátor előtt tisztelgünk.

Az autóbuszokban több kamera is található, melyek képeit fedélzeti monitorok jelenítik meg a sofőrök számára


Sajnos a csuklósoknál a hátsó kijelző aprócska, ez csak viszonylatkijelzésre alkalmas. Fotó: Huber Márton

Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül is segítheti a hálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán már felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.


Kommentek

  • András

    Kolozsvár is ez év elején vásárolt 60 db. ilyen Solaris csuklós buszt és biza egyelőre nagyon jól teljesítenek. Troliban sem lehet rossz.

  • DTF

    Azert kolozsvart ne hasonlitsuk budapesthez, ahigy romaniat se magyarorszaghoz. Eg es fild, amig mi vissazfele fejlodunknes megyunknelorepp a korrupcios listan addig a romanok joniranbya haladnak es fejlodesben lepipalnak minket. Persze a magyar belso kommunikacio az h mi vagyunk a vilah no1-e es ezt millioan el is hiszik. Butak vagyunk, na ;)

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.