Mint ismeretes, a BKK korábbi tenderét a Škoda-Solaris páros nyerte, ennek köszönhetően a cseh-lengyel konzorcium összesen 36 darab járművet szállíthat Budapestre (korábban csak 24-ről volt szó, de tavasszal módosították a beszerzést). A Ferrari-piros trolibuszokat a európai uniós forrásból vásárolták meg, mintegy 5,7-5,8 milliárd forint értékben. A BKK és nyertes konzorcium között fennálló szerződés értelmében még további 72 darab kedvezményes árú Škoda-Solaris megvásárlására van lehetősége a fővárosnak.

Egymás mellett a 2005-2007 között vásárolt Ganz-Solaris Trollino és a most vásárolt flotta egy-egy darabja

Utasok nélküli tesztüzem
A fővárosba első ízben hét darab lengyel gyártmányú trolibusz érkezett (6 szóló és 1 csuklós). A járművek egyelőre a 74-es vonalán fognak közlekedni utasok nélkül, tesztüzem jelleggel. Ily módon az autóbuszoknak kétezer kilométert kell megtenniük a végleges forgalomba helyezés előtt, félezer kilométerig pedig nem jelentkezhet semmilyen meghibásodás. A típus augusztus 18-án kapta meg a szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

Az autóbuszok a 74-es vonalán, lengyel próbarendszámokkal fognak futni a tesztüzem ideje alatt, mivel a próbafutások végéig a járművek a Solaris tulajdonát képezik, eszerint addig mindenért ők felelnek.


Ferrari piros Trollino 12. Fotó: Huber Márton

A legnépszerűbb
A teljes mértékben alacsonypadlós Trollino jelenleg a legsikeresebb trolitípusnak számít kategóriájában Közép-Európában. A modell csuklós és szóló változatban egyaránt elérhető, karosszériáját és belső kialakítását a lengyel Solaris végzi, míg az elektromos hajtásláncot a Škoda szereli be a járművekbe. Természetesen a lengyelek más gyártókkal is együttműködnek, így tulajdonképpen a megrendelő igényein múlik, hogy mely cég hajtáslánca kerül a trolibuszokba.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója minél hamarabb szeretné átszámozni a trolikat. Fotó: Huber Márton

A budapesti trolik gyártója

Az egykori Neoplan Polska gyárból alakult lengyel Solaris Bus&Coach 2002 óta van jelen hazánkban termékeivel. Az Urbino és a Trollino típusú alacsonypadlós buszokból összesen 90 darab fut Budapesten, Nyíregyházán és Debrecenben. Az új megrendelésnek köszönhetően már 126 darabra nő a Magyarországon futó Solaris gyártmányú buszok száma. A budapesti trolik a Solaris Poznan melletti, bolechowói gyárában készültek, míg a hajtásláncot a csehországi Plzenben, a Škoda üzemében szerelték be.

A kezdetektől fogva a Solaris kabalaállatkája ez a zöld kiskutyus, mely leginkább egy tacskóra hasonlít

Felsővezeték nélkül
A budapesti trolikat a BlueDrive (IGBT) elektromos rendszerrel látják el. A szóló járműveket 160 kilowatt, míg a csuklós változatokat 250 kilowatt teljesítményű elektromotorokkal szerelik. A trolik különlegessége, hogy akár 4 kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül. Mindez jól jön például, ha a járműveknek egy esetleges áramkimaradással, vagy egy felsővezeték-hiányos útszakasszal kell megbirkózniuk. A trolibuszokat emellett úgynevezett térdeplőfunkcióval is ellátták, melynek köszönhetően a buszmegállókban 60-70 milliméterrel csökkenthető a buszok padlószintje.

Felújított Ikarus 60 TR is van az MTK pályához közel fekvő troligarázsban. Biztosan jól kijönnek majd a vadonatúj Trollinókkal, elvégre lengyel-magyar két jó barát...


Légkondis trolik
A csuklós Trollinóban 41 ülőhely és 63 állóhely található, a második ajtónál található peronrészen pedig egy kerekesszékes utazására van lehetőség. A szólóban 26 ülő- és 38 állóhely van, illetve a középső ajtónál kialakított peronrészen egy kerekesszékes utas utazására van lehetőség. Mindkét modell esetében a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgásukban korlátozott személyek fel- és leszállását. A járművek utasterében kamerarendszer üzemel, mely fokozza az utasok biztonságérzetét. A megfelelő komfortérzetről pedig egy nagy teljesítményű légkondicionáló gondoskodik. A Trollinók utastéri világításáért LED-izzók felelnek, de a külső fényszórókat is takarékos, ámde hatékony LED-égőkkel látták el.

A csuklós Solaris Trollino utastere a második ajtótól

Sztálin a mi apánk?
A második világháború utáni első trolivonalat 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján helyezték üzembe a 10-es villamos helyén, a Nagymező és a Király utcában. Innen ered a trolivonalak immár hagyományos, 70-nel kezdődő számozása. Ezt a gyakorlatot szeretné megváltoztatni Dabóczi Kálmán, a BKV vezérigazgatója, aki szerint ezzel a sajnálatos gyakorlattal még mindig a véreskezű diktátor előtt tisztelgünk.

Az autóbuszokban több kamera is található, melyek képeit fedélzeti monitorok jelenítik meg a sofőrök számára


Sajnos a csuklósoknál a hátsó kijelző aprócska, ez csak viszonylatkijelzésre alkalmas. Fotó: Huber Márton

Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül is segítheti a hálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán már felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.