Bemutatkoztak Budapest új trolijai

Még mindig Sztálint ünnepeljük

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.27. 14.30

A főváros utoljára több mint 20 éve vásárolt új csuklós trolibuszt, szólót pedig éppen tíz éve. A friss szerzemények tűzpirosak lesznek.

Mint ismeretes, a BKK korábbi tenderét a Škoda-Solaris páros nyerte, ennek köszönhetően a cseh-lengyel konzorcium összesen 36 darab járművet szállíthat Budapestre (korábban csak 24-ről volt szó, de tavasszal módosították a beszerzést). A Ferrari-piros trolibuszokat a európai uniós forrásból vásárolták meg, mintegy 5,7-5,8 milliárd forint értékben. A BKK és nyertes konzorcium között fennálló szerződés értelmében még további 72 darab kedvezményes árú Škoda-Solaris megvásárlására van lehetősége a fővárosnak.

Utasok nélküli tesztüzem
A fővárosba első ízben hét darab lengyel gyártmányú trolibusz érkezett (6 szóló és 1 csuklós). A járművek egyelőre a 74-es vonalán fognak közlekedni utasok nélkül, tesztüzem jelleggel. Ily módon az autóbuszoknak kétezer kilométert kell megtenniük a végleges forgalomba helyezés előtt, félezer kilométerig pedig nem jelentkezhet semmilyen meghibásodás. A típus augusztus 18-án kapta meg a szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.


A legnépszerűbb
A teljes mértékben alacsonypadlós Trollino jelenleg a legsikeresebb trolitípusnak számít kategóriájában Közép-Európában. A modell csuklós és szóló változatban egyaránt elérhető, karosszériáját és belső kialakítását a lengyel Solaris végzi, míg az elektromos hajtásláncot a Škoda szereli be a járművekbe. Természetesen a lengyelek más gyártókkal is együttműködnek, így tulajdonképpen a megrendelő igényein múlik, hogy mely cég hajtáslánca kerül a trolibuszokba.

A budapesti trolik gyártója

Az egykori Neoplan Polska gyárból alakult lengyel Solaris Bus&Coach 2002 óta van jelen hazánkban termékeivel. Az Urbino és a Trollino típusú alacsonypadlós buszokból összesen 90 darab fut Budapesten, Nyíregyházán és Debrecenben. Az új megrendelésnek köszönhetően már 126 darabra nő a Magyarországon futó Solaris gyártmányú buszok száma. A budapesti trolik a Solaris Poznan melletti, bolechowói gyárában készültek, míg a hajtásláncot a csehországi Plzenben, a Škoda üzemében szerelték be.

Felsővezeték nélkül
A budapesti trolikat a BlueDrive (IGBT) elektromos rendszerrel látják el. A szóló járműveket 160 kilowatt, míg a csuklós változatokat 250 kilowatt teljesítményű elektromotorokkal szerelik. A trolik különlegessége, hogy akár 4 kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül. Mindez jól jön például, ha a járműveknek egy esetleges áramkimaradással, vagy egy felsővezeték-hiányos útszakasszal kell megbirkózniuk. A trolibuszokat emellett úgynevezett térdeplőfunkcióval is ellátták, melynek köszönhetően a buszmegállókban 60-70 milliméterrel csökkenthető a buszok padlószintje.


Légkondis trolik
A csuklós Trollinóban 41 ülőhely és 63 állóhely található, a második ajtónál található peronrészen pedig egy kerekesszékes utazására van lehetőség. A szólóban 26 ülő- és 38 állóhely van, illetve a középső ajtónál kialakított peronrészen egy kerekesszékes utas utazására van lehetőség. Mindkét modell esetében a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgásukban korlátozott személyek fel- és leszállását. A járművek utasterében kamerarendszer üzemel, mely fokozza az utasok biztonságérzetét. A megfelelő komfortérzetről pedig egy nagy teljesítményű légkondicionáló gondoskodik. A Trollinók utastéri világításáért LED-izzók felelnek, de a külső fényszórókat is takarékos, ámde hatékony LED-égőkkel látták el.

Sztálin a mi apánk?
A második világháború utáni első trolivonalat 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján helyezték üzembe a 10-es villamos helyén, a Nagymező és a Király utcában. Innen ered a trolivonalak immár hagyományos, 70-nel kezdődő számozása. Ezt a gyakorlatot szeretné megváltoztatni Dabóczi Kálmán, a BKV vezérigazgatója, aki szerint ezzel a sajnálatos gyakorlattal még mindig a véreskezű diktátor előtt tisztelgünk.


Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül is segítheti a hálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán már felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.


Kommentek

  • András

    Kolozsvár is ez év elején vásárolt 60 db. ilyen Solaris csuklós buszt és biza egyelőre nagyon jól teljesítenek. Troliban sem lehet rossz.

  • DTF

    Azert kolozsvart ne hasonlitsuk budapesthez, ahigy romaniat se magyarorszaghoz. Eg es fild, amig mi vissazfele fejlodunknes megyunknelorepp a korrupcios listan addig a romanok joniranbya haladnak es fejlodesben lepipalnak minket. Persze a magyar belso kommunikacio az h mi vagyunk a vilah no1-e es ezt millioan el is hiszik. Butak vagyunk, na ;)

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.