Levegőben úszó buszt készítettünk a csehekkel

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.25. 12.00

Féloldalról nézve úgy tűnt, hogy a csehekkel közösen fejlesztett Ikarus 553-asnak nincsenek is kerekei. A szocialista együttműködés sikeres volt.

A rendszerváltás előtt gyártott Ikarus 553-as minibusszal több alkalommal foglalkoztunk már, legutóbb épp egy olyan példány került elő idehaza, melyet büfés kocsiként lehet hasznosítani. De hogyan születhetett meg a tervezők fejében ez a tyúkketrecre emlékeztető autóbusz a legvidámabb barakkban? “Együttműködés, kooperáció. Ezeket a szavakat mind gyakrabban halljuk, olvassuk a tudományos élet, a műszaki világ, az ipar, a technológia hírei között és ugyancsak gyakran lehetünk tanúi a járműgyártásban megvalósított eredményes együttműködésnek” – olvasható a korabeli Autó-Motor hasábjain a típus születésével kapcsolatos hír.

Prágai szerződéskötés
De miért és kivel kellett együttműködnie az Ikarusnak? Az 553-as hivatalosan az 1977-es brünni (vagy brnói) gépipari vásáron mutatkozott be. A helyszín nem véletlen, hiszen a magyar gyártó a prágai székhelyű AVIA-val szövetkezett a típus kifejlesztésére. A két cég első körben négy darab prototípus készített, melyeket 1976-ban kezdtek tesztelni. A sorozatgyártásra vonatkozó szerződést egy évvel később írták alá a csehszlovák fővárosban.

A vezető mellett ülő utasnak bőséges helye volt. Lényegében kiváltság volt itt ülni


Kis-nagy busz
A hat és fél méter hosszú jármű általában 19-22 utasüléssel készült, kiviteltől és felhasználási területtől függően. Az utastér kialakításának különlegessége volt, hogy a sofőr mellett is lehetett utazni, mivel az oldalsó ajtót általában az A-tengely mögé helyezték el. A kényelemről sokat elárul a kerékfelfüggesztés: a mellsők gömbcsuklókból, tekercsrugókból és teleszkópos lengéscsillapítókból, a hátsók pedig hosszanti, félelliptikus laprugókból és teleszkópos segédrugókból álltak.

Érdekesség, hogy 1979-ben modern szóval élve elég nagy promóciója volt a típusnak, hiszen az Ikarus és az Autóker egy légkondicionált, Saviem-alvázas buszt mutatott be egy pedagógusokból és tanácsi vezetőkből álló csapatnak. A látványos bemutatóra még gyerekeket is vittek, akikkel a modell tágasságát is könnyedén lehetett prezentálni. A korabeli Autó-Motor azt is kiemelte, hogy kifejezetten gyermekszállításra kialakított kivitel 38 óvodás korú gyermek és 9 csecsemő szállítására volt alkalmas úgy, hogy vezető melletti helyet megszüntetve, zárt vezetőfülkével építették meg az autóbuszt.

A képen egy légkondicionált változat látható, melyet tanácsi vezetők és pedagógusok számára mutattak be.


Alacsonyabb fogyasztás
Az 553-asokat csehszlovák gyártmányú motorokkal szerelték. A francia Saviem-licenc alapján gyártott négyhengeres, 3319 köbcentiméteres AVIA-dízelmotorok 80 lóerős maximális teljesítményre voltak képesek. A motorokhoz 4+1 fokozatú, szinkronizált mechanikus sebességváltó csatlakozott. A szocialista szaksajtóban közölt adatok alapján elmondható, hogy a jármű 13,5 litert fogyasztott 100 kilométeren. Ez azért is kedvező eredmény, mert még a gyári típuslapon is 20 l/100 km-es érték szerepelt. Megjegyzendő, hogy ezzel a gépészettel az 533-as 77 kilométer/órás maximális sebességre volt képes.

Az egyik prototípus Irak számára készült

A magyar és csehszlovák üzemeltetők részére több mint ezer példány készült ebből a típusból, ugyanakkor az Ikarus nyugati piacain nem volt túlságosan népszerű az 553-as. A modellből sorozatgyártásban a közel-keletre is készültek különféle kivitelű változatok, ezeket azonban leginkább Saviem főegységekkel értékesítették.

Miért lehet ezeket a volt szocialista buszokat szeretni? Mert beül az ember és hirtelen a gyerekkorában találja magát. Érzi a kárpitok, a farostlemezek és a műbőrrel bevont ülések illatát. Visszagondol a osztálykirándulások hangulatára, amikor előkerültek az alufóliába csomagolt párizsis zsömlék és a citromos-cukros fekete teák, a túró rudik és Maci sajtok.

Kommentek

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.