A magyar pusztában támad fel Ikarus

Különjárat 1. rész

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.08.24. 16.30

Béke Antal rozsdából épít álmokat, csapatával Polgár mellett adnak új életet a magyar járműgyártás legendás típusainak.

Ismerős a táj. Pálinkafőző erjedő cefrével, hullámos cseréptető alatt bebukott vállalkozások emléke, kavargó por, csendet megtörve vakkantó kutyák. Tipikus kép Borsod és Szabolcs határán, de az egyik volt csirketelep drága kincseket rejt.

Jobban szólva álmokat, veszett elszántsággal kergetett álmokat. 
Béke Antal tudatos őrült. Tisztában van, hogy a megszokott, hétköznapi normák mentén gondolkodó ember ilyen projektbe nem vág bele, de neki már gyerekkora óta ott dolgozik a veterános vírus a vérében. Azzal pedig minden veteránt építő, felújító egyet ért, hogy ez a betegség gyönyörű és gyógyíthatatlan. 
Édesapja buszos volt, ahogy testvére is, Ikarusok között nőtt fel, lakatos szakmát tanult, öt évig volt a Volánnál sofőr, majd fuvarozó céget alapított. Az első németországi megrendelés négy éve érkezett, azóta a “Volán Csirketelep” felkerült a buszos, veterános térképre.
A videóból kiderül, honnan indult, hova tart a Csirketelep.
   

Legnagyobb sikert idén a Bad Belzig városában tartott IV. Nemzetközi Ikarus Találkozón ért el a polgári csapat. Az első díját kapta meg a Légi-közlekedési Kulturális Központ (LKK) Malév színeket viselő Ikarus 250 luxus autóbusza. 

A magyar pusztában támad fel Ikarus 1
A két “csapat” együttesen mutatta be nemzetközi porondon munkájuk gyümölcsét, amely a legszebb és ráadásul legmesszebbről érkezett autóbusznak járó serleggel jutalmaztak. 

Béke Antal bárkinek inspiráló példa lehet, aki ki akar törni a mindennapi mókuskerékből. Kemény munkával, megszállott kitartással, elhivatottsággal, és egy csipetnyi őrülettel ott is az álmainknak élhetünk, ahol más csak a kilátástalan pusztát lát.

A polgár határában működő telepen tízen dolgoznak a veterán gépek feltámasztásán, reggel fél 6-kor kezdenek, a munkaidő hivatalosan délután 5-ig tart, de gyakori a túlóra, a csapat szakértelmén csak elhivatottságuk mutat túl. 

Az első szerzemény, az öreg Robur, mellette letakarva egy végtelen ciklusba került projekt.

Jelenleg 70-80 teherautó, busz, katonai mentő áll a telepen. Ikarus, Csepel, IFA, Robur, ritkábbnál ritkább kivitelek, többek között egy Csepel D-710-es, Ikarus fülkével szerelt tűzoltóautó, amelynek tényleg kijárna egy járműmúzeum kiállítóterme. 
Aki közelebbről szeretné látni a Csirketelepen feltámasztott magyar járműveket, annak a következő hétvégén Polgár felé kell vennie az irányt, mivel idén is megrendezik az Ikarus, Csepel és veterán járművek találkozóját. A főnap augusztus 29., azaz szombat, különjárat indul Egerből, Budapestről, Debrecenből, a rendezvénnyel kapcsolatban minden részlet megtudható a Facebook esemény hírfolyamából. 
A magyar pusztában támad fel Ikarus 2

Aranyi Péter, házi szakértőnk gondolatai a videóról

Van néhány Ikarus 55-ös is, melyet a köznyelv “bözsibuszként” ismer, ezek egy időben nagy számban közlekedtek a hazai volánoknál, de a KGST-országokba is exportáltak belőlük. Ez az egyik legnépszerűbb típus az oldtimerek terén, ez alatt azt értem, hogy ezt újítják fel a buszfanok a legszívesebben, ebből van a legtöbb megmentett példány.

Ex-BKV-s Ikarus 260-as, de akad ex-miskolci busz is a csirketelep udvarán, valamint egy Ikarus 280-as ex-Hajdú Volános csuklós busz is. Az általa említett Ikarus 256-os a 200-as széria egyik legnépszerűbb típusa volt, közel 23 ezer darab készült belőle magyar, orosz, NDK-s és lengyel exportra.

Annyit még hozzátennék, hogy a buszfelújítás nagyon drága dolog, ha valaki nem annyira jártas benne, így a lengyelek sikertelenségét valahol megértem. Ha nem értesz a fényezéshez, ha nem tudod, hogy kell egy karosszériát helyreállítani, ha nem tudsz lemezelni, illetve ha nem értesz az erőátviteli rendszerekhez, akkor kb. ennyiféle szakembert kell megfizetni.

A fényezésre egy Ikarus 31-es esetében kapásból egymilliót mondanak, a régi korabeli üléseket pedig nagyon nehéz reprodukálni, mert kezdenek már kihalni azok a szakik, akik ehhez értettek. A régi cuccokhoz kevesen értenek már idehaza, pl. a Csepel-motoroknál doktorként tekintenek Wamzer Jánosra, aki akár Szlovákiából is hoz neked olyat, ami jó lehet a buszba, de ez is költség ugyebár. Általánosságban elmondható, hogy olcsó megvenni a bontóra váró buszt, de drága felújítani.

Antal körülbelül annyi buszt szedett össze, hogy ehhez iszonyat nagy csapat kellene. Igaz, hogy ha eladná a felújított buszokat, akkor egyenként 10-25 milliót is kérhetne értünk, mert a német piacon van akkora kereslet most a régi buszokra, hogy meg is vennék. 

Kommentek

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.