Nem az irígységtől sárgák

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.23. 12.00

Berlinben forgalomba állt az első, holland gyártmányú városi emeletes busz, mely újszerű utastér koncepciót valósít meg.

A német fővárosban közkedvelt járműveknek számítanak az emeletes buszok. Nem csoda, ha egy-egy gyártó úgy dönt, itt próbálja ki új fejlesztését. A holland VDL Bus&Coach múlt héten adta át a berlini közlekedési vállalatnak a Citea DLF-114-es, kétszintes autóbuszt. A kéttengelyes jármű 11,40 méter hosszú és 97 utas szállítására alkalmas.

A Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) legújabb büszkeségének különlegessége, hogy utasterében két lépcső van: egyik a második ajtó mögött jobb oldalon, míg a máik közvetlenül a vezetőfülke mögött. Ettől a megoldástól a holland cég azt várja, hogy gyorsabb lesz utasáramlás, ami az emeletes járművek esetében azért okoz gondot, mert az emberek többsége az alsó szinten zsúfolódik össze, mert sokan nem mernek, vagy nem tudnak felmenni a felső szintre attól félve, hogy az embertömeg miatt túlmennek azon a megállón ahol le akarnak szállni.  A hollandok ezt a fajta megoldást tesztelik élesben a berlini tömegközlekedésben és a VDL-nél nem titkolják, hogy sokat várnak ettől az utastéri kialakítástól.

A lépcső mögött található hátsó traktus bizonyára népszerű lesz a fiatalok körében

Különleges fejlesztések
A Citea DLF-114-es úgynevezett extra-könnyű padlólemezzel készül, ennek köszönhetően nettó súlya elmarad egyes, a BVK flottájában megtalálható emeletes buszokétól. A kisebb súly pedig alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást is eredményez. A járművet olyan extrákkal is felszerelték, melyek idehaza még ismeretlen kategóriába tartoznak. Az üléseket például USB-kimenetekkel látták el, emellett az alsó szinten egy LCD-monitort helyetek el, melyen az utasok megtekinthetik, hány szabad ülőhely van még az emeleten.

Még az emeleten sem lesz bezártság érzete az embernek

A téli időszakra gondolva a jármű ajtajainál található felületeket fűthető padlózattal látták el, így nem torlódik össze az utasok lábáról lehulló hó. A DLF-114-es kialakításakor arra is ügyeltek, hogy az utastér ne legyen nyomasztó, ezért mind a mennyezeti, mind pedig az oldalsó burkolatok krém, illetve világosszürke színűek. A padló alul és felül egyaránt szürke, míg a kapaszkodókat mindenhol sárgára festették. Az emeleten a gyorsabb utasáramlás érdekében az utasfolyosóra a haladási irányt jelző nyilakat festettek fel. A megfelelő világítás érdekében mind az alsó, mind pedig a felső szinten LED-világítás van, a hollandok emellett arra is ügyeltek, hogy a lépcsők is kellőképpen ki legyenek világítva.

A VDL DLF-114 első ajtaja befelé, míg a hátsó kifelé nyílik. A második ajtóval pedig tágas peron található a kerekesszékesek, valamint a babakocsival utazók számára

 Berlinben több mint 500 darab emeletes busz közlekedik, melyek többsége sárga-szürke színekben közlekedik. A VDL éppen ezért a berlinihez hasonló fényezéssel látta el a tesztjárművet. A német főváros egyébként már tesztel egy másik emeletes autóbuszt is: a Scania Citywide februárban állt forgalomba.

Kommentek

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.