Nem az irígységtől sárgák

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.23. 12.00

Berlinben forgalomba állt az első, holland gyártmányú városi emeletes busz, mely újszerű utastér koncepciót valósít meg.

A német fővárosban közkedvelt járműveknek számítanak az emeletes buszok. Nem csoda, ha egy-egy gyártó úgy dönt, itt próbálja ki új fejlesztését. A holland VDL Bus&Coach múlt héten adta át a berlini közlekedési vállalatnak a Citea DLF-114-es, kétszintes autóbuszt. A kéttengelyes jármű 11,40 méter hosszú és 97 utas szállítására alkalmas.

A Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) legújabb büszkeségének különlegessége, hogy utasterében két lépcső van: egyik a második ajtó mögött jobb oldalon, míg a máik közvetlenül a vezetőfülke mögött. Ettől a megoldástól a holland cég azt várja, hogy gyorsabb lesz utasáramlás, ami az emeletes járművek esetében azért okoz gondot, mert az emberek többsége az alsó szinten zsúfolódik össze, mert sokan nem mernek, vagy nem tudnak felmenni a felső szintre attól félve, hogy az embertömeg miatt túlmennek azon a megállón ahol le akarnak szállni.  A hollandok ezt a fajta megoldást tesztelik élesben a berlini tömegközlekedésben és a VDL-nél nem titkolják, hogy sokat várnak ettől az utastéri kialakítástól.

A lépcső mögött található hátsó traktus bizonyára népszerű lesz a fiatalok körében

Különleges fejlesztések
A Citea DLF-114-es úgynevezett extra-könnyű padlólemezzel készül, ennek köszönhetően nettó súlya elmarad egyes, a BVK flottájában megtalálható emeletes buszokétól. A kisebb súly pedig alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást is eredményez. A járművet olyan extrákkal is felszerelték, melyek idehaza még ismeretlen kategóriába tartoznak. Az üléseket például USB-kimenetekkel látták el, emellett az alsó szinten egy LCD-monitort helyetek el, melyen az utasok megtekinthetik, hány szabad ülőhely van még az emeleten.

Még az emeleten sem lesz bezártság érzete az embernek

A téli időszakra gondolva a jármű ajtajainál található felületeket fűthető padlózattal látták el, így nem torlódik össze az utasok lábáról lehulló hó. A DLF-114-es kialakításakor arra is ügyeltek, hogy az utastér ne legyen nyomasztó, ezért mind a mennyezeti, mind pedig az oldalsó burkolatok krém, illetve világosszürke színűek. A padló alul és felül egyaránt szürke, míg a kapaszkodókat mindenhol sárgára festették. Az emeleten a gyorsabb utasáramlás érdekében az utasfolyosóra a haladási irányt jelző nyilakat festettek fel. A megfelelő világítás érdekében mind az alsó, mind pedig a felső szinten LED-világítás van, a hollandok emellett arra is ügyeltek, hogy a lépcsők is kellőképpen ki legyenek világítva.

A VDL DLF-114 első ajtaja befelé, míg a hátsó kifelé nyílik. A második ajtóval pedig tágas peron található a kerekesszékesek, valamint a babakocsival utazók számára

 Berlinben több mint 500 darab emeletes busz közlekedik, melyek többsége sárga-szürke színekben közlekedik. A VDL éppen ezért a berlinihez hasonló fényezéssel látta el a tesztjárművet. A német főváros egyébként már tesztel egy másik emeletes autóbuszt is: a Scania Citywide februárban állt forgalomba.

Kommentek

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.