Budapest leghosszabb gyártósora

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.18. 12.00

És akkor az megvan, hogy a félkész buszt átviszi egy műszaki mentőkocsi a BKV egyik garázsába, ahol befejezik?

Tegnap a MABI-BUS Kft. megkezdte a BKV újonnan rendelt PKD-autóbuszainak részelemeinek leszállítását. Azért pont ide, mert korábban itt raktak össze 18 darab vadonatúj Ikarus V127 V2 típusú autóbuszt. A szóló kivitelű, háromajtós busz ugyanakkor extra hosszú gyártósoron készül Budapesten: a gyártó XVI. kerületi telephelyén összehegesztik az alvázat, majd saját kerekein átvontatják a XI. kerületben található kelenföldi autóbuszgarázsba. A buszok darabonkénti ára egyébként olcsóbb a legtöbb piacon kaphatóénál. De komolyan.

Mi az PKD?

A PKD (partially knocked down kit) gyártás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját készíti el, míg az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a vásárló, vagyis esetünkben a BKV végzi. Ezen alternatíva hazai alkalmazása egyébként a Magyar Autóbuszgyártótól ered, hiszen korábban már több tucat autóbuszt értékesített hasonló módon egyes hazai volánok számára.

A cég a kedvező üzemeltetési tapasztalatokon felbuzdulva újabb 10 darab ilyen, összeszerelhetős buszt vásárolt. Igaz, ezek már nem Ikarus márkanéven, hanem Modulóként kerülnek majd forgalomba. Sajnos azonban a típusnév is változik, ennek megfelelően a V127-esből M 108D lesz, ugyanakkor a lényeg megmarad: bevált és magyar szakemberek által tervezett, továbbá magyar kezek által legyártott buszok állhatnak forgalomba a jövőben. Sőt, a megkötött szerződés értelmében a BKV további 40 darabot vásárolhat meg kedvezményes áron.

 

Ikarus, de mégse

A korábbi, 18 darab összeszerelését segítő Magyar Autóbuszgyártót az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította azért, hogy egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsaládot dobjanak piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érkezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-est, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata. Ebből született  meg végül a V127.

A BKV idei tenderén ugyanakkor már nem a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Magyar Autóbuszgyártó, hanem a MABI-BUS Kft. indult ugyanezzel a típussal. A dolog pikantériája, hogy a cég elektromos és hibrid midibuszokkal próbálkozó Evopro tulajdonában van. Ők viszont nem rendelkeznek az Ikarus márkanévvel, ezért mind a márkanév, mind pedig a típus elnevezés megváltozott.



A Modulo M 108D utastere valamivel átgondoltabb lesz az elődhöz képest, emellett már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, 280 lóerős teljesítményű motorral készül. A kisebb hengerűrtartalmú, 1100 Newtonméteres maximális nyomatékra képes erőforrás a Cummins-tól érkezik. Az erőforráshoz a szentgotthárdi Allison gyárban készülő 6+1-es automata váltó csatlakozik.  A PKD projekt második ütemének köszönhetően újabb modern autóbuszok gazdagítják majd a fővárosi flottát, amelyek a gyártásban aktív szerepet vállaló BKV fejlődéséhez is hozzájárulnak.

A buszok várhatóan 2016. elején állhatnak forgalomba a kelenföldi garázs állományába tartozó szóló vonalakon (8-as, 110-es, 112-es és 105-ös ).

Kommentek

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.