Szovjet idők érintése Moszkvában

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.17. 12.00

Különleges élményben lehetett része annak, aki kilátogatott augusztus elején a moszkvai retró buszparádéra.

Nemrégiben több tucat egykori, főként szovjet időkből származó autóbusz vett részt a moszkvai tömegközlekedés 91. évfordulójából rendezett ünnepségen. A koros buszcsodák először felvonultak Moszkvában, majd a Szaharov sugárúton álltak meg, hogy megcsodálhassák őket az érdeklődők. A menetben helyet kapott egy Ikarus 280-as autóbusz is, mely sokáig hozzátartozott az orosz főváros utcaképéhez. Több példányt a moszkvai tömegközlekedési vállalat, a Moszgortransz megrendelésére újítottak el. Ezek közül azonban most azokat mutatjuk be, melyek gyártói jelenleg az orosz GAZ-csoport tulajdonában vannak.

A LiAZ-158-as az '50-es évek formajegyeit viseli magán

A LiAZ-158V 1950-1970 között készült a likinói buszgyárban. Ez a modell egészen a 70-es évek végéig elterjedt típusnak számított Moszkvában. A jármű utasterében 60 álló- és 32 ülőhely állt rendelkezésre. A szóló kivitelű buszt 109 lóerős ZIL-158-as típusú motor hajtotta, mellyel 65 kilométer/órás maximális sebességre volt képes. Érdekesség, hogy egyes modelleket tévéközvetítő kocsinak alakítottak át, melyeket aztán a 80-as évek végéig használtak.

A LiAZ-677 a Szovjetunió legkommerszebb buszának számított

A LiAZ-677-es 1967 és 1996 között készült és ez volt a legelterjedtebb modell az egykori Szovjetunióban. A típus lényegében a 158V utódja volt, és bár sok példány Moszkvában közlekedett, azért jutott belőle exportra is. A 677-es összesen 110 utas szállítására volt alkalmas. A modellt 175 lóerős ZIL-509.10-401-es motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességre volt képes.

KAvZ-663 - Nem véletlenül hasonlít egy teherautóra.

A KAvZ autóbuszok kevéssé ismertek a magyar olvasók előtt, ami érthető, hiszen hazánkba nem igazán jutott el belőlük. Az oroszországi Kurgan városában található gyárat 1958-ban alapították, fő profilja a teherautó-alvázakra épített autóbuszok (főként iskolabuszok vagy kis befogadóképességű autóbuszok) gyártása. Érdekesség, hogy a cég a 90-es évek elején Ikarusok összeszerelésével is foglalkozott. Természetesen erről a gyártóról nem ejtenénk szót, ha nem vett volna részt a legutóbbi moszkvai buszparádén. A vállalat egy KAvZ-663-as autóbusszal képviseltette magát, melyet 1960-ban kezdtek gyártani. A modell 2 tonnás teherbírással rendelkezett és mindössze 8 utas szállítására volt alkalmas. A járművet hathengeres, 75 lóerős motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességgel tudott haladni.

Ebből a PAZ Ritza kabrióbuszból csak ez az egy létezik Oroszorországban

A Pavlovszkij Avtobusznij Zavodot, másnéven PAZ-t 1932-ben alapították, de csak a 60-as évek elejétől kezdve gyártott buszokat. A cég sokáig úgynevezett marshrutkákat, vagyis iránytaxiként közlekedő, kis befogadóképességű minibuszokat gyártott. A PAZ a felvonuláson azonban mégsem ilyennel, hanem egy Ritza névre keresztelt kabrióbusszal képviseltette magát. A PAZ-651-est 1950-1960 között gyártották. A kabrióbuszt az egykori népszerű déli szovjet üdülőhelyről, az abháziai Ritzáról nevezték el. A modellt a moszkvai Moszgortransz újíttatta fel kifejezetten a retró buszparádéra.

A LiAZ- 529222-es teljes mértékben megfelel a mai kor elvárásainak.

A felvonuláson akadtak a már 21. századi fejlettségi színvonalat képviselő járművek is, hiszen a LiAZ elhozta a nemrég bemutatott 6274-es elektromos hajtású, alacsony padlós buszát. A közönség emellett láthatta a LiAZ-529222-est is, mely kissé hasonlít a Scania Omnicityre. Az MAN-motorral szerelt modell 85 utas szállítására alkalmas, ebből 23+1 ülőhely áll rendelkezésre. A háromajtós szóló járműben fedélzeti kamerarendszer, valamint légkondicionáló is van, a motor környezetébe pedig egy automata tűzoltó rendszert építettek be.

Az évente megrendezett moszkvai retró buszparádén évről évre olyan matuzsálemek tűnnek fel, melyeket csak ritkán láthat a közönség. Ilyen például a ZiS-154-es is, melyet extra holttérrel gyártottak a maga idejében. A járműről részletes bemutatást itt olvashat.

 

Kommentek

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Tarlós vs. közterület-felügyelet 39. rész

Egyeztetés kezdődött a kerületi közterület-felügyeletek ügyében – közölte Tarlós István csütörtök délután. A főpolgármester azt javasolja, hogy a kerületekkel valamilyen társulási formában valósítsák meg a feladatot.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.