Szovjet idők érintése Moszkvában

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.17. 12.00

Különleges élményben lehetett része annak, aki kilátogatott augusztus elején a moszkvai retró buszparádéra.

Nemrégiben több tucat egykori, főként szovjet időkből származó autóbusz vett részt a moszkvai tömegközlekedés 91. évfordulójából rendezett ünnepségen. A koros buszcsodák először felvonultak Moszkvában, majd a Szaharov sugárúton álltak meg, hogy megcsodálhassák őket az érdeklődők. A menetben helyet kapott egy Ikarus 280-as autóbusz is, mely sokáig hozzátartozott az orosz főváros utcaképéhez. Több példányt a moszkvai tömegközlekedési vállalat, a Moszgortransz megrendelésére újítottak el. Ezek közül azonban most azokat mutatjuk be, melyek gyártói jelenleg az orosz GAZ-csoport tulajdonában vannak.

A LiAZ-158-as az '50-es évek formajegyeit viseli magán

A LiAZ-158V 1950-1970 között készült a likinói buszgyárban. Ez a modell egészen a 70-es évek végéig elterjedt típusnak számított Moszkvában. A jármű utasterében 60 álló- és 32 ülőhely állt rendelkezésre. A szóló kivitelű buszt 109 lóerős ZIL-158-as típusú motor hajtotta, mellyel 65 kilométer/órás maximális sebességre volt képes. Érdekesség, hogy egyes modelleket tévéközvetítő kocsinak alakítottak át, melyeket aztán a 80-as évek végéig használtak.

A LiAZ-677 a Szovjetunió legkommerszebb buszának számított

A LiAZ-677-es 1967 és 1996 között készült és ez volt a legelterjedtebb modell az egykori Szovjetunióban. A típus lényegében a 158V utódja volt, és bár sok példány Moszkvában közlekedett, azért jutott belőle exportra is. A 677-es összesen 110 utas szállítására volt alkalmas. A modellt 175 lóerős ZIL-509.10-401-es motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességre volt képes.

KAvZ-663 - Nem véletlenül hasonlít egy teherautóra.

A KAvZ autóbuszok kevéssé ismertek a magyar olvasók előtt, ami érthető, hiszen hazánkba nem igazán jutott el belőlük. Az oroszországi Kurgan városában található gyárat 1958-ban alapították, fő profilja a teherautó-alvázakra épített autóbuszok (főként iskolabuszok vagy kis befogadóképességű autóbuszok) gyártása. Érdekesség, hogy a cég a 90-es évek elején Ikarusok összeszerelésével is foglalkozott. Természetesen erről a gyártóról nem ejtenénk szót, ha nem vett volna részt a legutóbbi moszkvai buszparádén. A vállalat egy KAvZ-663-as autóbusszal képviseltette magát, melyet 1960-ban kezdtek gyártani. A modell 2 tonnás teherbírással rendelkezett és mindössze 8 utas szállítására volt alkalmas. A járművet hathengeres, 75 lóerős motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességgel tudott haladni.

Ebből a PAZ Ritza kabrióbuszból csak ez az egy létezik Oroszorországban

A Pavlovszkij Avtobusznij Zavodot, másnéven PAZ-t 1932-ben alapították, de csak a 60-as évek elejétől kezdve gyártott buszokat. A cég sokáig úgynevezett marshrutkákat, vagyis iránytaxiként közlekedő, kis befogadóképességű minibuszokat gyártott. A PAZ a felvonuláson azonban mégsem ilyennel, hanem egy Ritza névre keresztelt kabrióbusszal képviseltette magát. A PAZ-651-est 1950-1960 között gyártották. A kabrióbuszt az egykori népszerű déli szovjet üdülőhelyről, az abháziai Ritzáról nevezték el. A modellt a moszkvai Moszgortransz újíttatta fel kifejezetten a retró buszparádéra.

A LiAZ- 529222-es teljes mértékben megfelel a mai kor elvárásainak.

A felvonuláson akadtak a már 21. századi fejlettségi színvonalat képviselő járművek is, hiszen a LiAZ elhozta a nemrég bemutatott 6274-es elektromos hajtású, alacsony padlós buszát. A közönség emellett láthatta a LiAZ-529222-est is, mely kissé hasonlít a Scania Omnicityre. Az MAN-motorral szerelt modell 85 utas szállítására alkalmas, ebből 23+1 ülőhely áll rendelkezésre. A háromajtós szóló járműben fedélzeti kamerarendszer, valamint légkondicionáló is van, a motor környezetébe pedig egy automata tűzoltó rendszert építettek be.

Az évente megrendezett moszkvai retró buszparádén évről évre olyan matuzsálemek tűnnek fel, melyeket csak ritkán láthat a közönség. Ilyen például a ZiS-154-es is, melyet extra holttérrel gyártottak a maga idejében. A járműről részletes bemutatást itt olvashat.

 

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.