Nemrégiben több tucat egykori, főként szovjet időkből származó autóbusz vett részt a moszkvai tömegközlekedés 91. évfordulójából rendezett ünnepségen. A koros buszcsodák először felvonultak Moszkvában, majd a Szaharov sugárúton álltak meg, hogy megcsodálhassák őket az érdeklődők. A menetben helyet kapott egy Ikarus 280-as autóbusz is, mely sokáig hozzátartozott az orosz főváros utcaképéhez. Több példányt a moszkvai tömegközlekedési vállalat, a Moszgortransz megrendelésére újítottak el. Ezek közül azonban most azokat mutatjuk be, melyek gyártói jelenleg az orosz GAZ-csoport tulajdonában vannak.

A LiAZ-158-as az '50-es évek formajegyeit viseli magán

A LiAZ-158V 1950-1970 között készült a likinói buszgyárban. Ez a modell egészen a 70-es évek végéig elterjedt típusnak számított Moszkvában. A jármű utasterében 60 álló- és 32 ülőhely állt rendelkezésre. A szóló kivitelű buszt 109 lóerős ZIL-158-as típusú motor hajtotta, mellyel 65 kilométer/órás maximális sebességre volt képes. Érdekesség, hogy egyes modelleket tévéközvetítő kocsinak alakítottak át, melyeket aztán a 80-as évek végéig használtak.

A LiAZ-677 a Szovjetunió legkommerszebb buszának számított

A LiAZ-677-es 1967 és 1996 között készült és ez volt a legelterjedtebb modell az egykori Szovjetunióban. A típus lényegében a 158V utódja volt, és bár sok példány Moszkvában közlekedett, azért jutott belőle exportra is. A 677-es összesen 110 utas szállítására volt alkalmas. A modellt 175 lóerős ZIL-509.10-401-es motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességre volt képes.

KAvZ-663 - Nem véletlenül hasonlít egy teherautóra.

A KAvZ autóbuszok kevéssé ismertek a magyar olvasók előtt, ami érthető, hiszen hazánkba nem igazán jutott el belőlük. Az oroszországi Kurgan városában található gyárat 1958-ban alapították, fő profilja a teherautó-alvázakra épített autóbuszok (főként iskolabuszok vagy kis befogadóképességű autóbuszok) gyártása. Érdekesség, hogy a cég a 90-es évek elején Ikarusok összeszerelésével is foglalkozott. Természetesen erről a gyártóról nem ejtenénk szót, ha nem vett volna részt a legutóbbi moszkvai buszparádén. A vállalat egy KAvZ-663-as autóbusszal képviseltette magát, melyet 1960-ban kezdtek gyártani. A modell 2 tonnás teherbírással rendelkezett és mindössze 8 utas szállítására volt alkalmas. A járművet hathengeres, 75 lóerős motorral szerelték, mellyel 70 kilométer/órás maximális sebességgel tudott haladni.

Ebből a PAZ Ritza kabrióbuszból csak ez az egy létezik Oroszorországban

A Pavlovszkij Avtobusznij Zavodot, másnéven PAZ-t 1932-ben alapították, de csak a 60-as évek elejétől kezdve gyártott buszokat. A cég sokáig úgynevezett marshrutkákat, vagyis iránytaxiként közlekedő, kis befogadóképességű minibuszokat gyártott. A PAZ a felvonuláson azonban mégsem ilyennel, hanem egy Ritza névre keresztelt kabrióbusszal képviseltette magát. A PAZ-651-est 1950-1960 között gyártották. A kabrióbuszt az egykori népszerű déli szovjet üdülőhelyről, az abháziai Ritzáról nevezték el. A modellt a moszkvai Moszgortransz újíttatta fel kifejezetten a retró buszparádéra.

A LiAZ- 529222-es teljes mértékben megfelel a mai kor elvárásainak.

A felvonuláson akadtak a már 21. századi fejlettségi színvonalat képviselő járművek is, hiszen a LiAZ elhozta a nemrég bemutatott 6274-es elektromos hajtású, alacsony padlós buszát. A közönség emellett láthatta a LiAZ-529222-est is, mely kissé hasonlít a Scania Omnicityre. Az MAN-motorral szerelt modell 85 utas szállítására alkalmas, ebből 23+1 ülőhely áll rendelkezésre. A háromajtós szóló járműben fedélzeti kamerarendszer, valamint légkondicionáló is van, a motor környezetébe pedig egy automata tűzoltó rendszert építettek be.

Az évente megrendezett moszkvai retró buszparádén évről évre olyan matuzsálemek tűnnek fel, melyeket csak ritkán láthat a közönség. Ilyen például a ZiS-154-es is, melyet extra holttérrel gyártottak a maga idejében. A járműről részletes bemutatást itt olvashat.