Útdíjat fizettetnének a németek a buszosokkal

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.11. 12.00

Az autók és a teherjárművek mellett a távolsági buszokkal is külön úthasználati díjat fizettetnének Németországban.

A német sajtóban tegnap röppent fel a hír, hogy az autók és a teherautók után a buszos vállalkozásoknak is útdíjat kellene fizetniük. Az ötlet mögött meglepő egység alakult ki, hiszen a javaslatot támogatja a konzervatív CSU, a Szociáldemokrata Párt (SPD), az ellenzéki Baloldal és a Zöldek is.

A kormány – az Európai Bizottság fenntartásai miatt egyelőre felfüggesztett – tervei szerint hamarosan az autósoknak is fizetniük kell az autópályák használatáért, a teherautók esetében pedig ez év júliusától már ezer kilométerrel növelték a fizetős útszakaszok 2005 óta egyre növekvő hálózatát. Sőt, októbertől teherautók összsúlyát tekintve 12-ről 7,5 tonnára csökkentik a díjfizetési kötelezettség határát.

Jelenleg csak a buszok mentesülnek az úthasználati díj alól. Az SPD tervei szerint 7,5 tonnától valamennyi járműre ki kell vetni az adót, függetlenül attól, hogy utasokat vagy teherárut szállít. A Baloldal és a Zöldek szakpolitikusai szerint a busztársaságok nem háríthatják az adófizetőkre a működésük költségeit, vagyis a környezeti terhelés és az utak, hidak elhasználódása révén keletkező tételeket.

A szövetségi kormány egyelőre elutasítja a tervet. A javaslatokban felmerülő, utasonkénti és kilométerenkénti 0,2 centes díj nem módosítaná lényegesen az erőviszonyokat a vasút és a távolsági járatokat üzemeltető busztársaságok eleve igen éles versenyében. A buszokra kivetendő úthasználati díj pedig nem is szerepel a 2017 őszéig tartó ciklusra szóló koalíciós szerződésben.

Németországban 2013-ban liberalizálták a távolsági buszozás piacát. Azóta az utasok érdekeit szolgáló verseny alakult ki a buszok és a vasút között, ezt azonban visszafoghatja az úthasználati díj bevezetése. A liberalizáció óta a Deutsche Bahn vasúttársaság a minőség javításával reagált a verseny erősödésére, így a buszokra és a vonatokra is egyre többen ülnek át az autókból. Egyetlen busz pedig csaknem 30 autót vált ki, vagyis csökkenti az úthálózat és a környezet terhelését.

Kommentek

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.