A Kamion-Eb legnagyobb ütközései

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.11. 16.00

Alapvetően nem erről szól ez a sportág, de vannak pillanatok, amikor elkerülhetetlenné válnak az ütközések.

A Kamion Eb-t – hivatalos nevén FIA Truck Racing Championship (FIA ETRC) – csak azért nem nevezik világbajnokságnak, mert a programban nem szerepel tengerentúli helyszín. Jelentősége azonban legalább ekkora, ha nem nagyobb. A sportág éppen idén ünnepli 30 éves fennállását, hiszen az első futamot 1985-ben rendezték Angliában.

A versenykamionok 13 000 köbcentisek és hozzávetőlegesen 1200 lóerősek. Mindehhez körülbelül 5500 newtonméteres nyomaték társul. Bár a járművek többsége 5,4 tonna, még ekkora súllyal is könnyedén képesek lennének akár 300 kilométer/órás sebességgel száguldani. Erre azonban nincs lehetőség, mivel a FIA 160 kilométer/órás végsebességet ír elő a versenyzők számára. Ez azt jelenti, hogy ennyire kellett leszabályozni a bivalyerős gépeket.

Az európai kamionos küzdelmeket nagyon szigorú szabályok jellemzik. Nem lehet előnyt szerezni lökdösődésből, sőt még ütközni sem lehet. A támaszkodást ugyanakkor nem tiltják a szabályok, de a versenyzők nem forgathatják ki egymást. Ha az egyik kamion eleje az elöl lévő jármű fülkéjét elérte, akkor helyet kell neki hagyni, különben egyrészt kiforoghat, vagy kieshet a pályáról az elől haladó kamion, másfelől pedig büntetés is járhat érte.

Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál

A Kamion-Eb legnagyobb ütközései 1


Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.

A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.

A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára.  A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!

A pályák külső és belső ívein vannak továbbá úgynevezett “penalty markerek”, amelyek általában kemény szivacs rudak, vagy műanyag csövek. Ezeket érinteni, vagy ezeknek nekimenni nem szabad, mivel először figyelmeztetés, majd büntetés jár érte.

Büntetik emellett, ha valaki hátulról kiforgatja, lelöki az ívről vagy kilöki a pályáról a másikat. Emellett a sebességtúllépést is szankcionálják: nem csak a bokszutcában, hanem a pályán is be kell tartani a 160 kilométer/órás sebességhatárt. Nos, mindezek fényében nézzük meg, melyek voltak az elmúlt 30 év legsúlyosabb ütközései!

1. Levegőben átfordulás spanyol módra
2012 őszén a Le Mans-i futam alkalmával a spanyol David Marco Bermejo repült egy hatalmasat a kamionjával. Az MAN versenygép előzőleg összeakadt egy másik versenyző kamionjával, majd átfordult a levegőben és a pályán kívül érkezett meg a homokágyba. A versenykamion annyira lenullázódott az ütközéskor, hogy utána már nem volt képes folytatni a versenyt.

2. Dráma Belgiumban
2013-ban, a belgiumi Zolderben megrendezett futamon Major Benedek, az Oxxo Truck Race Team pilótája karambolozott. A mezőny éppen elrajtolt, amikor az egyik versenyző nekiment a pálya oldalfalának, vélhetően rossz kormányzás miatt. A teherautó hátsó kerékdobja viszont beleakadt az akkor még nagyon fiatal Major versenykamionjába, mely így hatalmasat repült. Csak a szerencsének – és minden bizonnyal egy focicsapatnyi őrangyalnak köszönhető -, hogy a magyar pilóta ép bőrrel úszta meg a dolgot. A felvétel végén jól látszik, hogy nemcsak ő, de a csapat is kisebbfajta sokkot szenvedett el. Mindkét kamion olyan sérüléseket szenvedett, hogy le kellett állítani a futamot.

3. Mindenki mindenkivel
Van, amikor egy ütközésből senki sem maradhat ki. Így volt ez 2009-ben a csehországi Mostban is. Igaz, a felvételen látható koccanások nem túl látványosak, ugyanakkor jól látható, mennyire zavaró, ha a pálya közepén a mezőny előtt keresztbe fordul egy versenykamion. Van, aki ilyenkor tolat, és van, aki vállalja a büntetést és áthajt a homokágyon.

4. Amikor egy kamion benéz az ablakon
A következő felvétel olyan, mintha csak egy hollywoodi rendező komponálta volna meg. A franciaországi Le Mans-i futam alkalmával készült videó első percein azt láthatjuk, hogy az Oxxo tragikusan elhunyt pilótája, Szobi Balázs versenykamionjának fedélzeti kamerája “benéz” az egyik versenyző teherautójának ablakán. A kicsúszást követően mindkét versenyző szerencsésen megússza az esetet, azonban egy kerék messzire gurul.

5. Retrós lendület
Bár soron következő videóban található egy-egy nem odaillő ütközés is, ettől függetlenül remekül eleveníti fel az ezredforduló előtti kamionversenyek világát. Sőt, akad néhány, a ’90-es évek elején készült felvétel is. Akkoriban a versenyzők még őszintébben tolták: nem féltek sem a betonkerítéstől, sem pedig a keresztbe álló kamionoktól, egyszerűen vállalták az ütközést.


Kommentek

  • Fogash73

    1. video: “versenykamion annyira lenullázódott az ütközéskor, hogy utána már nem volt képes folytatni a versenyt.”

    nincs annak semmi baja sem, látszik ahogy próbálja kihintáztatni a sóderágyból (NEM HOMOK!) de nem sikerül…

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.