A Kamion-Eb legnagyobb ütközései

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.11. 16.00

Alapvetően nem erről szól ez a sportág, de vannak pillanatok, amikor elkerülhetetlenné válnak az ütközések.

A Kamion Eb-t – hivatalos nevén FIA Truck Racing Championship (FIA ETRC) – csak azért nem nevezik világbajnokságnak, mert a programban nem szerepel tengerentúli helyszín. Jelentősége azonban legalább ekkora, ha nem nagyobb. A sportág éppen idén ünnepli 30 éves fennállását, hiszen az első futamot 1985-ben rendezték Angliában.

A versenykamionok 13 000 köbcentisek és hozzávetőlegesen 1200 lóerősek. Mindehhez körülbelül 5500 newtonméteres nyomaték társul. Bár a járművek többsége 5,4 tonna, még ekkora súllyal is könnyedén képesek lennének akár 300 kilométer/órás sebességgel száguldani. Erre azonban nincs lehetőség, mivel a FIA 160 kilométer/órás végsebességet ír elő a versenyzők számára. Ez azt jelenti, hogy ennyire kellett leszabályozni a bivalyerős gépeket.

Az európai kamionos küzdelmeket nagyon szigorú szabályok jellemzik. Nem lehet előnyt szerezni lökdösődésből, sőt még ütközni sem lehet. A támaszkodást ugyanakkor nem tiltják a szabályok, de a versenyzők nem forgathatják ki egymást. Ha az egyik kamion eleje az elöl lévő jármű fülkéjét elérte, akkor helyet kell neki hagyni, különben egyrészt kiforoghat, vagy kieshet a pályáról az elől haladó kamion, másfelől pedig büntetés is járhat érte.

Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál

A Kamion-Eb legnagyobb ütközései 1


Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.

A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.

A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára.  A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!

A pályák külső és belső ívein vannak továbbá úgynevezett “penalty markerek”, amelyek általában kemény szivacs rudak, vagy műanyag csövek. Ezeket érinteni, vagy ezeknek nekimenni nem szabad, mivel először figyelmeztetés, majd büntetés jár érte.

Büntetik emellett, ha valaki hátulról kiforgatja, lelöki az ívről vagy kilöki a pályáról a másikat. Emellett a sebességtúllépést is szankcionálják: nem csak a bokszutcában, hanem a pályán is be kell tartani a 160 kilométer/órás sebességhatárt. Nos, mindezek fényében nézzük meg, melyek voltak az elmúlt 30 év legsúlyosabb ütközései!

1. Levegőben átfordulás spanyol módra
2012 őszén a Le Mans-i futam alkalmával a spanyol David Marco Bermejo repült egy hatalmasat a kamionjával. Az MAN versenygép előzőleg összeakadt egy másik versenyző kamionjával, majd átfordult a levegőben és a pályán kívül érkezett meg a homokágyba. A versenykamion annyira lenullázódott az ütközéskor, hogy utána már nem volt képes folytatni a versenyt.

2. Dráma Belgiumban
2013-ban, a belgiumi Zolderben megrendezett futamon Major Benedek, az Oxxo Truck Race Team pilótája karambolozott. A mezőny éppen elrajtolt, amikor az egyik versenyző nekiment a pálya oldalfalának, vélhetően rossz kormányzás miatt. A teherautó hátsó kerékdobja viszont beleakadt az akkor még nagyon fiatal Major versenykamionjába, mely így hatalmasat repült. Csak a szerencsének – és minden bizonnyal egy focicsapatnyi őrangyalnak köszönhető -, hogy a magyar pilóta ép bőrrel úszta meg a dolgot. A felvétel végén jól látszik, hogy nemcsak ő, de a csapat is kisebbfajta sokkot szenvedett el. Mindkét kamion olyan sérüléseket szenvedett, hogy le kellett állítani a futamot.

3. Mindenki mindenkivel
Van, amikor egy ütközésből senki sem maradhat ki. Így volt ez 2009-ben a csehországi Mostban is. Igaz, a felvételen látható koccanások nem túl látványosak, ugyanakkor jól látható, mennyire zavaró, ha a pálya közepén a mezőny előtt keresztbe fordul egy versenykamion. Van, aki ilyenkor tolat, és van, aki vállalja a büntetést és áthajt a homokágyon.

4. Amikor egy kamion benéz az ablakon
A következő felvétel olyan, mintha csak egy hollywoodi rendező komponálta volna meg. A franciaországi Le Mans-i futam alkalmával készült videó első percein azt láthatjuk, hogy az Oxxo tragikusan elhunyt pilótája, Szobi Balázs versenykamionjának fedélzeti kamerája “benéz” az egyik versenyző teherautójának ablakán. A kicsúszást követően mindkét versenyző szerencsésen megússza az esetet, azonban egy kerék messzire gurul.

5. Retrós lendület
Bár soron következő videóban található egy-egy nem odaillő ütközés is, ettől függetlenül remekül eleveníti fel az ezredforduló előtti kamionversenyek világát. Sőt, akad néhány, a ’90-es évek elején készült felvétel is. Akkoriban a versenyzők még őszintébben tolták: nem féltek sem a betonkerítéstől, sem pedig a keresztbe álló kamionoktól, egyszerűen vállalták az ütközést.


Kommentek

  • Fogash73

    1. video: “versenykamion annyira lenullázódott az ütközéskor, hogy utána már nem volt képes folytatni a versenyt.”

    nincs annak semmi baja sem, látszik ahogy próbálja kihintáztatni a sóderágyból (NEM HOMOK!) de nem sikerül…

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.