Amikor Ecclestone meghackelte a kamionversenyeket

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.08.04. 15.00

Akinek még mond valamit a “Hungarocamion” elnevezés, annak bizonyára a rendszerváltás előtti magyar kamionversenyes sikereket sem kell bemutatni. Rövid visszatekintés.

Negyedszázad nagy idő, főleg akkor, ha ennyit kell várni arra, hogy újra felbőgjenek a versenykamionok motorjai a Hungaroringen. Mint ismeretes, Kiss Norbert Európa-bajnoki győzelmének köszönhetően szeptember 5-6. között Magyarország újra rendezhet futamot. Az OXXO-csapat címvédő pilótája mindössze kétéves volt, amikor kamionversenyre került sor az akkor még vadonatújnak számító mogyoródi versenypályán.

És beszáll a Hungarocamion
A legendás magyar versenyző, Krasznai János 1987-ben az egykori állami szállítmányozó vállalat, a Hungarocamion versenyzőjeként állt rajthoz. Mindezt azonban jelentős előkészítő munka előzte meg az 1966-ban alapított vállalatnál. A cégnél létrehozták a Hungarocamion ASE autós szakosztályt azzal a céllal, hogy segítsék a versenyzés felé kacsingató alkalmazottakat. Később komolyabb igény merült fel a profi autósportban való megjelenésre is, ezért két, sivatagi viadalra felkészített Rába versenykamionnal beneveztek a Párizs-Dakar Ralira. A Hungarocamion ASE azonban végül nem indult el a versenyen, mert megtudták, hogy Nyugat-Európában 1985-től kamionos gyorsasági versenyeket rendeznek, ami sokkal jobb bulinak tűnt.

Elrajtolnak a Hungaroringen a B-osztályba tartozó kamionok. Ez a sportág sohasem a látványos ütközésekről szólt, de néha-néha előfordult egy-egy baleset.


Magyar közbenjárás

Az első hazai Forma-1-es sikeren felbuzdulva a vállalat bejelentkezett az ETRO-nál (a kamionversenyeket szervező és iránytó európai szövetség) a magyarországi rendezésért. Akkor éppen a magyar Frankl András volt az alelnök, aki több követ megmozgatott annak érdekében, hogy a Hungaroringre jöhessenek a száguldozó versenykamionok. A Hungarocamion ezt követően öt évre szóló szerződést írt alá a nemzetközi szövetséggel.

Ez nemcsak azért számított jelentős sikernek, mert gyakorlatilag ekkor még a szovjet blokk része voltunk, hanem azért is, mert a nyugat-európai gyökerekkel rendelkező sportág gyerekcipőben járt, hiszen 1985-ben, Angliában volt az első verseny. Igaz ugyanakkor, hogy az első futamnak sok ellenzője volt itthon, mert attól féltek, hogy a kamionok tönkreteszik a pályát. Végül a Közlekedéstudományi Intézet műszaki vizsgálatával oszlatták el a kételyeket.

Régebben inkább az utcai kamionokra hasonlítottak a járgányok

 
Nyugati vs. Rába
A cégnek szűk egy éve volt, hogy mindent előkészítsen. Az egyik legfontosabb momentum a megfelelő versenyző és kamion kiválasztása volt. A házi válogatón az akkor 38 éves Krasznai János bizonyult a legjobbnak, de a magyar futamon ott volt még Balárdi Gyula, Dinnyés László, Goike György, Bukus Zsolt, valamint Virbling János is. A lehetséges típusok közül négy versenykamion jöhetett szóba: a Mercedes 1933, a Volvo F12, a Renault R310 és a Rába S16. Végül a Mercedesre esett a választás. Az első futam megrendezésére mintegy 20 millió forintot költött a Hungarocamion. Csak a kamion megvásárlására 200 000 nyugatnémet márkát fordítottak.

Shell Hungary Truck Fest – Kamion EB és Fesztivál


Szeptember 5-én és 6-án egész hétvégés kamionos fesztivállal várják a látogatókat a Hungaroringen. Az Európa-bajnok Kiss Norbi címvédőként lesz ott a FIA Truck Race European Championship mezőnyében, ahol több mint 1000 lóerős járgányok vívnak csatát. Az eseményen két teljes értékű versenynapot rendeznek, szabadedzéssel, időmérővel és napi 2-2 futammal.

A pályán kívül is garantált a szórakozás, hiszen kitelepül a helyszínre a Csodák Palotája, a Lego city, a Fővárosi Állat- és Növénykert, valamint a Tropicarium is, de kézműves foglalkozások is lesznek. Fellép az Alma együttes, illetve az esemény első napján, szombaton este Ákos ad koncertet, amely a hétvégi jeggyel rendelkezők számára ingyenes lesz.

A jegyek elővételben kedvezményes áron megvásárolhatók, így a napi 4900 forinttól, míg a hétvégi 6900 forinttól, a családi jegy pedig 9900 forinttól elérhető az érdeklődők számára.  A 14 év alatti gyerekeknek ingyenes a belépés. Jegyvásárlásért kattintson ide!

Truck Trophy

Az 1987 májusában megrendezett magyar futamra összesen több mint 130 ezer néző volt kíváncsi. Összehasonlításképp, az első Forma-1-es futamot 220 ezren látták 1986. augusztus 7-10. között. Bár még állt a vasfüggöny, a magyar versenyt egyszerűen csak “Truck Trophy”-nak nevezték. Krasznai idehaza a szombati futamon szezonja legjobb eredményét futotta, harmadik helyen ért célba. Hogy milyen lehetett a hangulat idehaza, azt csak sejteni tudjuk, de az alábbi videó segít felidézni a mogyoródi futamok emlékét:

Az eredmények persze nem csak a versenyzők büszkeségének tettek jót, hanem a pénztárcájuknak is: 1987-ben 18 ezer svájci frankot osztottak szét versenyenként, 1988-ban már 35 000-et. Ettől az évtől kezdve a győztes 1000 frankot kapott, a tizenhatodik pedig 200-at. 

Köbcentik és lóerők csatája 
Krasznai János 1986-ban a 301-360 lóerős mezőnyben indult, mert úgy számolták, hogy ott tudják majd a legjobb eredményeket elérni.

A Mercedes 1450-es az egyik legsikeresebb versenykamion volt a '90-esek évek elején.

Ennél a kategóriánál eggyel magasabb osztály létezett, melyben a 360-500 lóerős kamionok jutottak szerephez. Később módosították a motorok teljesítményére vonatkozó előírásokat, így a versenykamionok játszva elérték a 200 kilométer/órás sebességet. 1993-ban köbcenti szerint három osztályt határoztak meg: A osztály (11 950 ccm-ig); B osztály (14 100 ccm-ig); C osztály (18 500 ccm-ig). Egy évvel később pedig kettőre csökkentették a kategóriák számát. 2006-ban pedig eltörölték az osztályok szerinti besorolást, azóta gyakorlatilag csak a versenykamionok súlyára és motorjaik teljesítményére vonatkozó szabályokon változtattak.

Gyári támogatás a Mercedestől
Kraszniai első évében 47 pontot gyűjtött, amivel kilencedik lett összesítettben. Krasznai sikereit látva 1988-ban a Mercedes gyári támogatást adott a csapatnak, és odaadta az 1450-es modellt, melyben 18 ezer köbcentis, nyolchengeres, duplaturbós motor duruzsolt. Az erőforrás mintegy 350 LE-s teljesítményre volt képes. Érdekesség, hogy az Oxxo MAN-versenykamionja jelenleg 1500 lóerős, sebességét ugyanakkor a szabályok miatt 160 kilométer/órában korlátozták.

A Mercedesnek fontos volt a jó kapcsolat a Hungarocamionnal, hiszen a vállalat jelentős szerepet töltött be az áruszállítási piacon, ezért a kor színvonalát meghaladó technikai eszközöket szerelt be a versenykamionba. Az 1450-esben automata sebességváltó, ABS és ASR, valamint tárcsafék is volt. Ez a típus 1989 és 1993 között a legsikeresebb modellnek számított. A Mercedes első, kifejezetten kamionversenyekre épített járműve – ahogy a többi versenykamion is – több tekintetben eltért a hagyományos utcai teherautóktól. Fülkéje azonban szériagyártású volt, ezért erős hasonlóságot mutatott a 2429-es modellel.

A Mercedesnek fontos volt a jó viszony a Hungarocamionnal


Krasznai az egekben

Krasznai meghálálta a belé fektetett bizalmat: 1988-ban a hatodik, 1989-ben pedig a harmadik helyet szerezte meg az Európa-kupán. Ugyanebben az évben Magyarországon az év autóversenyzőjének választották. 1990-ben szintén hatodik lett az éves rangsorban úgy, hogy az utolsó futamon már nem is indult. Krasznai ebben az évben kiszállt a versenyzésből. A Forma-1 első embere ugyanis pénzt szeretett volna látni a kamionversenyekből. Bernie Ecclestone és az ETRO közötti vita olyannyira elmérgesedett, hogy megtiltották a versenykamion-futamok rendezését a Forma-1-es pályákon, így többek között a Hungaroringen is.

A magyarországi gyorsasági kamionversenyek szinte egyidősek a Forma-1-es futamokkal, mégis 25 évig nem rendeztek idehaza versenyt.


Kiszáll a Hungarocamion
A Hungarocamion a magyar futam eltörlése miatt kiszállt a versenysorozatból, a Truck Trophy pedig elvesztette egyik legnagyobb anyagi és erkölcsi támogatóját. Krasznai a kiszállást követően még a Hungarocamionnál is felmondott, és egy évig otthon ült. 1991-ben megkereste német versenyzőtársa, hogy szálljon be helyére a versenykamionba. A magyar pilóta nemet mondott, és később kamionsofőrként folytatta karrierjét.

Közel két évtizedet kellett várni, hogy újra magyar versenyző szerepeljen a kamion-Eb-n. 2008-tól Szobi Balázs versenyzett, majd 2011-től Kiss Norbi vette át a helyét az OXXO Racingnél. Norbi 2014-ben megnyerte a sorozatot, és nagy esélye van, hogy idén megvédje egyéni Európa-bajnoki címét. Az OXXO a csapatbajnokságban sem áll rosszul, hiszen 441 ponttal áll a második helyen a 466 pontos Buggyra Racing mögött.

Kommentek

  • dokipapa

    Abban az időben a HC-nél dolgoztam a nagykőrősi uton. Ott készitették fel a mercit. Gyönyörű hangja volt……..

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

Élesben tesztelik az új magyar buszt

Hétköznapi utasokkal tesztelik Győrben a Kravtex-Kühne Csoport új, Magyarországon készülő buszát, a Credo Econell 13 CiTY-t.

Rossz világ köszöntött a busszal utazókra itthon

A kormány jelentős mértékben visszafaragta a belföldön utazók jogait. Ennek következtében kevesebb kártérítés és rosszabb tájékoztatás vár az utasokra.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

A Forma-1 befutott Melbourne-be, képeken a készülődés

Itt az első képcsomag a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Készülődés, mókázás, szponzori rendezvények, pályabejárások Melbourne-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.