16 német tartomány közül már 12-ben közlekedhetnek a 25 méter hosszú óriáskamionok a kijelölt útszakaszokon, többnyire autópályákon – A közlekedési minisztérium szerdai közleménye szerint.

A tárca tervei szerint a vizsgálatot 2016-ig folytatják, majd a teljes úthálózaton engedélyezik a Gigalinerek használatát, amelyek akár 25,5 méter hosszúak és 44 tonnásak lehetnek.

Az új típus bevezetésének pártolói szerint a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására alkalmas Gigalinerek révén csökkennek a fuvarozási költségek, kevesebb teherautóra, kamionra lesz szükség, és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás.  
 
Az ellenzők viszont azt állítják, hogy a költségek csökkenése a vasúti fuvarozás rovására növelné a közúti fuvarozás versenyképességét, ezért egyre nagyobb lenne a forgalom az utakon, növekedne a szén-dioxid-kibocsátás, és visszaszorulna a környezetet kevésbé károsító vasúti szállítmányozás. Ráadásul a Gigalinerek bevezetése az adófizetőket is megterhelné, mert infrastrukturális fejlesztéseket tenne szükségessé, egyebek között meg kellene erősíteni miattuk az autópályahidakat, és át kell alakítani a pihenőhelyeket, parkolókat.


A közlekedési minisztérium 2012-ben kezdte el a vizsgálatot. Szerdai közleménye szerint az eddigi tapasztalatok nem igazolják az aggodalmakat. Az új generációs kamionok nem növelik a közlekedési infrastruktúra fenntartásának költségeit, nem terelik át a vasúti fuvarozási ágazat forgalmát az utakra, és 15-25 százalék közötti mértékű megtakarítás érhető el velük az üzemanyag-fogyasztásban.
   
A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel, mert az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb stresszt vagy más pszichológiai megterhelést a sofőröknek.
   
A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.