Óriáskamionok egyre több helyen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.07.23. 10.30

Németországban újabb tartományokban engedélyezik, hogy több mint 25 méter hosszú óriáskamionokat (Gigaliner) próbáljanak ki a közúti forgalomban.

16 német tartomány közül már 12-ben közlekedhetnek a 25 méter hosszú óriáskamionok a kijelölt útszakaszokon, többnyire autópályákon – A közlekedési minisztérium szerdai közleménye szerint.

A tárca tervei szerint a vizsgálatot 2016-ig folytatják, majd a teljes úthálózaton engedélyezik a Gigalinerek használatát, amelyek akár 25,5 méter hosszúak és 44 tonnásak lehetnek.

Az új típus bevezetésének pártolói szerint a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására alkalmas Gigalinerek révén csökkennek a fuvarozási költségek, kevesebb teherautóra, kamionra lesz szükség, és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás.  
 
Az ellenzők viszont azt állítják, hogy a költségek csökkenése a vasúti fuvarozás rovására növelné a közúti fuvarozás versenyképességét, ezért egyre nagyobb lenne a forgalom az utakon, növekedne a szén-dioxid-kibocsátás, és visszaszorulna a környezetet kevésbé károsító vasúti szállítmányozás. Ráadásul a Gigalinerek bevezetése az adófizetőket is megterhelné, mert infrastrukturális fejlesztéseket tenne szükségessé, egyebek között meg kellene erősíteni miattuk az autópályahidakat, és át kell alakítani a pihenőhelyeket, parkolókat.


A közlekedési minisztérium 2012-ben kezdte el a vizsgálatot. Szerdai közleménye szerint az eddigi tapasztalatok nem igazolják az aggodalmakat. Az új generációs kamionok nem növelik a közlekedési infrastruktúra fenntartásának költségeit, nem terelik át a vasúti fuvarozási ágazat forgalmát az utakra, és 15-25 százalék közötti mértékű megtakarítás érhető el velük az üzemanyag-fogyasztásban.
   
A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel, mert az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb stresszt vagy más pszichológiai megterhelést a sofőröknek.
   
A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.
 

Kommentek

  • szaboata

    Az autóvonatok,ahogyan a lányom nevezte annak idején az ilyen szerelvényeket,Ausztráliában már régóta szokványosak.Igaz,ott a sivatagban,egyenes utakon száguldoznak leginkább.
    Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.

  • wajzy

    Nagy élmény lehet egy 25m-es szerelvényt előzni. Tudom, főleg autópályán fognak menni, de oda is el kell jutniuk valahogyan…
    A vonatra pakolt kamionokat meg nagyjából el lehet felejteni. Jelent meg erről több cikk is, egy pl. itt: http://hvg.hu/gazdasag/20130306_Avaganyzar_feloldasat_varja_a_gordulo

  • HakapesziM

    “Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.”

    Nem hát. Mert a vasútnak nincs elég kapacitása, hogy elvigye a kamionok zömét, amellett lassú és drága.

    De a cikkhez, igaz, már évek óta látni ilyen szerelvényeket, Skandináviában pedig már régen járnak ezek. A 25 méter és 44 tonna nem kerek, itt valami tévedés lesz, 44 tonnáért kár ilyen hosszú szerelvényt használni, 60 tonna lesz az, a skandinávoknál is így van.

  • szaboata

    Akarat és lobby kérdése az egész.Nem tudom,hogy mennyibe kerül a vasúti szállítás,de ha összeadogatod az előnyöket,szerintem a javára billen a mérleg.Környezetszennyezés,balesetveszély,útrongálás,pihenőidő,…Azt sem tudom,hogy pártunk és kormányunk milyen erőtérben mozog,viszont a cikkedben jelentkező 0,6/tonna/km költség vicces,mert 10 tonna ezekszerint 600Ft,-ért gurul 100 km-t.
    Ebből az esteből is látszik,hogy Európától elég messze vagyunk. “Magyaroroszágon a vasúthasználati díj a legmagasabbak közé tartozik Európában, “míg tőlünk nyugatra a vasúti pályahasználat költsége zömében a fuvardíj tizedét jelenti, nálunk ez akár a 25 százalékot is elérheti.”
    A mai magyar valóság itt is érvényesül.

    Jó a cikk,köszi.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.