Óriáskamionok egyre több helyen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.07.23. 10.30

Németországban újabb tartományokban engedélyezik, hogy több mint 25 méter hosszú óriáskamionokat (Gigaliner) próbáljanak ki a közúti forgalomban.

16 német tartomány közül már 12-ben közlekedhetnek a 25 méter hosszú óriáskamionok a kijelölt útszakaszokon, többnyire autópályákon – A közlekedési minisztérium szerdai közleménye szerint.

A tárca tervei szerint a vizsgálatot 2016-ig folytatják, majd a teljes úthálózaton engedélyezik a Gigalinerek használatát, amelyek akár 25,5 méter hosszúak és 44 tonnásak lehetnek.

Az új típus bevezetésének pártolói szerint a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására alkalmas Gigalinerek révén csökkennek a fuvarozási költségek, kevesebb teherautóra, kamionra lesz szükség, és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás.  
 
Az ellenzők viszont azt állítják, hogy a költségek csökkenése a vasúti fuvarozás rovására növelné a közúti fuvarozás versenyképességét, ezért egyre nagyobb lenne a forgalom az utakon, növekedne a szén-dioxid-kibocsátás, és visszaszorulna a környezetet kevésbé károsító vasúti szállítmányozás. Ráadásul a Gigalinerek bevezetése az adófizetőket is megterhelné, mert infrastrukturális fejlesztéseket tenne szükségessé, egyebek között meg kellene erősíteni miattuk az autópályahidakat, és át kell alakítani a pihenőhelyeket, parkolókat.


A közlekedési minisztérium 2012-ben kezdte el a vizsgálatot. Szerdai közleménye szerint az eddigi tapasztalatok nem igazolják az aggodalmakat. Az új generációs kamionok nem növelik a közlekedési infrastruktúra fenntartásának költségeit, nem terelik át a vasúti fuvarozási ágazat forgalmát az utakra, és 15-25 százalék közötti mértékű megtakarítás érhető el velük az üzemanyag-fogyasztásban.
   
A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel, mert az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb stresszt vagy más pszichológiai megterhelést a sofőröknek.
   
A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.
 

Kommentek

  • szaboata

    Az autóvonatok,ahogyan a lányom nevezte annak idején az ilyen szerelvényeket,Ausztráliában már régóta szokványosak.Igaz,ott a sivatagban,egyenes utakon száguldoznak leginkább.
    Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.

  • wajzy

    Nagy élmény lehet egy 25m-es szerelvényt előzni. Tudom, főleg autópályán fognak menni, de oda is el kell jutniuk valahogyan…
    A vonatra pakolt kamionokat meg nagyjából el lehet felejteni. Jelent meg erről több cikk is, egy pl. itt: http://hvg.hu/gazdasag/20130306_Avaganyzar_feloldasat_varja_a_gordulo

  • HakapesziM

    “Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.”

    Nem hát. Mert a vasútnak nincs elég kapacitása, hogy elvigye a kamionok zömét, amellett lassú és drága.

    De a cikkhez, igaz, már évek óta látni ilyen szerelvényeket, Skandináviában pedig már régen járnak ezek. A 25 méter és 44 tonna nem kerek, itt valami tévedés lesz, 44 tonnáért kár ilyen hosszú szerelvényt használni, 60 tonna lesz az, a skandinávoknál is így van.

  • szaboata

    Akarat és lobby kérdése az egész.Nem tudom,hogy mennyibe kerül a vasúti szállítás,de ha összeadogatod az előnyöket,szerintem a javára billen a mérleg.Környezetszennyezés,balesetveszély,útrongálás,pihenőidő,…Azt sem tudom,hogy pártunk és kormányunk milyen erőtérben mozog,viszont a cikkedben jelentkező 0,6/tonna/km költség vicces,mert 10 tonna ezekszerint 600Ft,-ért gurul 100 km-t.
    Ebből az esteből is látszik,hogy Európától elég messze vagyunk. “Magyaroroszágon a vasúthasználati díj a legmagasabbak közé tartozik Európában, “míg tőlünk nyugatra a vasúti pályahasználat költsége zömében a fuvardíj tizedét jelenti, nálunk ez akár a 25 százalékot is elérheti.”
    A mai magyar valóság itt is érvényesül.

    Jó a cikk,köszi.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.