Óriáskamionok egyre több helyen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.07.23. 10.30

Németországban újabb tartományokban engedélyezik, hogy több mint 25 méter hosszú óriáskamionokat (Gigaliner) próbáljanak ki a közúti forgalomban.

16 német tartomány közül már 12-ben közlekedhetnek a 25 méter hosszú óriáskamionok a kijelölt útszakaszokon, többnyire autópályákon – A közlekedési minisztérium szerdai közleménye szerint.

A tárca tervei szerint a vizsgálatot 2016-ig folytatják, majd a teljes úthálózaton engedélyezik a Gigalinerek használatát, amelyek akár 25,5 méter hosszúak és 44 tonnásak lehetnek.

Az új típus bevezetésének pártolói szerint a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására alkalmas Gigalinerek révén csökkennek a fuvarozási költségek, kevesebb teherautóra, kamionra lesz szükség, és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás.  
 
Az ellenzők viszont azt állítják, hogy a költségek csökkenése a vasúti fuvarozás rovására növelné a közúti fuvarozás versenyképességét, ezért egyre nagyobb lenne a forgalom az utakon, növekedne a szén-dioxid-kibocsátás, és visszaszorulna a környezetet kevésbé károsító vasúti szállítmányozás. Ráadásul a Gigalinerek bevezetése az adófizetőket is megterhelné, mert infrastrukturális fejlesztéseket tenne szükségessé, egyebek között meg kellene erősíteni miattuk az autópályahidakat, és át kell alakítani a pihenőhelyeket, parkolókat.


A közlekedési minisztérium 2012-ben kezdte el a vizsgálatot. Szerdai közleménye szerint az eddigi tapasztalatok nem igazolják az aggodalmakat. Az új generációs kamionok nem növelik a közlekedési infrastruktúra fenntartásának költségeit, nem terelik át a vasúti fuvarozási ágazat forgalmát az utakra, és 15-25 százalék közötti mértékű megtakarítás érhető el velük az üzemanyag-fogyasztásban.
   
A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel, mert az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb stresszt vagy más pszichológiai megterhelést a sofőröknek.
   
A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.
 

Kommentek

  • szaboata

    Az autóvonatok,ahogyan a lányom nevezte annak idején az ilyen szerelvényeket,Ausztráliában már régóta szokványosak.Igaz,ott a sivatagban,egyenes utakon száguldoznak leginkább.
    Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.

  • wajzy

    Nagy élmény lehet egy 25m-es szerelvényt előzni. Tudom, főleg autópályán fognak menni, de oda is el kell jutniuk valahogyan…
    A vonatra pakolt kamionokat meg nagyjából el lehet felejteni. Jelent meg erről több cikk is, egy pl. itt: http://hvg.hu/gazdasag/20130306_Avaganyzar_feloldasat_varja_a_gordulo

  • HakapesziM

    “Egyébként rátehetnék a hosszútávú kamionokat a vasútra;érdekes,hogy ez nem nagyon akar elterjedni.”

    Nem hát. Mert a vasútnak nincs elég kapacitása, hogy elvigye a kamionok zömét, amellett lassú és drága.

    De a cikkhez, igaz, már évek óta látni ilyen szerelvényeket, Skandináviában pedig már régen járnak ezek. A 25 méter és 44 tonna nem kerek, itt valami tévedés lesz, 44 tonnáért kár ilyen hosszú szerelvényt használni, 60 tonna lesz az, a skandinávoknál is így van.

  • szaboata

    Akarat és lobby kérdése az egész.Nem tudom,hogy mennyibe kerül a vasúti szállítás,de ha összeadogatod az előnyöket,szerintem a javára billen a mérleg.Környezetszennyezés,balesetveszély,útrongálás,pihenőidő,…Azt sem tudom,hogy pártunk és kormányunk milyen erőtérben mozog,viszont a cikkedben jelentkező 0,6/tonna/km költség vicces,mert 10 tonna ezekszerint 600Ft,-ért gurul 100 km-t.
    Ebből az esteből is látszik,hogy Európától elég messze vagyunk. “Magyaroroszágon a vasúthasználati díj a legmagasabbak közé tartozik Európában, “míg tőlünk nyugatra a vasúti pályahasználat költsége zömében a fuvardíj tizedét jelenti, nálunk ez akár a 25 százalékot is elérheti.”
    A mai magyar valóság itt is érvényesül.

    Jó a cikk,köszi.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.