Magyar gyártmányú katonai puttonyos

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.07.20. 13.00

Ezekre a Rába teherautókra méltán lehet büszke a magyar lélek, melyek terepen is helytállnak.

Kevesen tudják, de a Magyar Honvédség állományában viszonylag sok, zsenge korú Rába katonai teherautó is megtalálható. Ezek többsége könnyedén felismerhető a szögleges fülkékről, az osztott szélvédőkről és természetesen a méregzöld fényezésről. Egyes adatok szerint 2007-ig 41 darab Rába H25-ös terepjáró teherautót vásárolt a honvédség, ennél azonban jóval több lehet állományban, hiszen a cég a 2000-es évek elején 15 évre kizárólagos jogot nyert az ilyen jellegű katonai teherautók szállítására.
A modell kifejlesztése 1980-ban kezdődött a német MAN-nél, a Rába pedig ettől a vállalattól vásárolta meg a gyártási licencet. Ennek köszönhető, hogy mind a hajtáslánc, mind pedig a kabin az MAN-től érkezik. A modell lényegében a Rába H18-as közepes teherbírású teherautó megnövelt terhelhetőségű változata. A különleges felépítmények hordozására kifejlesztett alváz 14,7 tonnás terhelhetőséggel rendelkezik, a jármű össztömege pedig 25 tonna.

A menet közben növelhető, illetve csökkenthető gumiabroncsnyomással rendelkező kerékkel szerelt teherautóban négyütemű, soros elrendezésű, hathengeres folyadékhűtéses dízelmotor dolgozik. A turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel ellátott erőforrás 2400 percenkénti fordulatszámnál 280 lóerős (206 kW) teljesítmény leadására képes. A motorhoz ZF gyártmányú, teljesen szinkronizált, 9+1 fokozatú manuális váltó csatlakozik, a sebességkorlátozó pedig nem engedi a járművet 85 kilométer/órás sebességnél gyorsabban haladni.

A Rába H25-ös fordulóköre 23 méter, kormányzásáért pedig a Csepel által szállított hidraulikus, golyósoros szervokormány felel, melyet állítható oszloppal láttak el. A futóművek természetesen a Rábától érkeznek, a hátsó pedig differenciálzárral van ellátva. A teherautó 1,2 méteres gázlóképességgel rendelkezik és akár 30 fokos emelkedőn is képes felkapaszkodni.

A háromtengelyes teherautót – évi 5 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva – 20 éves élettartamra tervezték. A H25-ös +40 fokos hőségben és akár -30 fokos zimankóban is megállja a helyét. Sőt, a hideg indíthatóság akár -32 Celsius-fok mellett is lehetséges ennél a típusnál. Emellett 25 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén akár 94 százalékos levegő-páratartalmat is képes elviselni, amely elsősorban a mediterrán övezetekben jöhet jól.

A Rába a H25-ös teherautót olyan kényelmi felszereltséggel is ellátta, mint például a páramentesíthető szélvédők, valamint fűthető és állítható visszapillantó tükrök. Emellett a három személy szállítására alkalmas fülkében olyan burkolatokat alkalmaztak, melyek tűzálló bevonattal rendelkeznek. Az Eberspraecher fülkefűtő és előmelegítő rendszer pedig akár -30 fokos hidegben is képes biztosítani a kabinban a +5 fokos hőmérsékletet, így a személyzetnek sem fagy le a bokája.

Tudta-e, hogy a Magyar Honvédség 10 éve olyan magyar gyártmányú buszokat vásárolt, melyeket gépfegyvertartókkal is elláttak? A cikkért katt ide!

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.