Magyar gyártmányú katonai puttonyos

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.07.20. 13.00

Ezekre a Rába teherautókra méltán lehet büszke a magyar lélek, melyek terepen is helytállnak.

Kevesen tudják, de a Magyar Honvédség állományában viszonylag sok, zsenge korú Rába katonai teherautó is megtalálható. Ezek többsége könnyedén felismerhető a szögleges fülkékről, az osztott szélvédőkről és természetesen a méregzöld fényezésről. Egyes adatok szerint 2007-ig 41 darab Rába H25-ös terepjáró teherautót vásárolt a honvédség, ennél azonban jóval több lehet állományban, hiszen a cég a 2000-es évek elején 15 évre kizárólagos jogot nyert az ilyen jellegű katonai teherautók szállítására.
A modell kifejlesztése 1980-ban kezdődött a német MAN-nél, a Rába pedig ettől a vállalattól vásárolta meg a gyártási licencet. Ennek köszönhető, hogy mind a hajtáslánc, mind pedig a kabin az MAN-től érkezik. A modell lényegében a Rába H18-as közepes teherbírású teherautó megnövelt terhelhetőségű változata. A különleges felépítmények hordozására kifejlesztett alváz 14,7 tonnás terhelhetőséggel rendelkezik, a jármű össztömege pedig 25 tonna.

A menet közben növelhető, illetve csökkenthető gumiabroncsnyomással rendelkező kerékkel szerelt teherautóban négyütemű, soros elrendezésű, hathengeres folyadékhűtéses dízelmotor dolgozik. A turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel ellátott erőforrás 2400 percenkénti fordulatszámnál 280 lóerős (206 kW) teljesítmény leadására képes. A motorhoz ZF gyártmányú, teljesen szinkronizált, 9+1 fokozatú manuális váltó csatlakozik, a sebességkorlátozó pedig nem engedi a járművet 85 kilométer/órás sebességnél gyorsabban haladni.

A Rába H25-ös fordulóköre 23 méter, kormányzásáért pedig a Csepel által szállított hidraulikus, golyósoros szervokormány felel, melyet állítható oszloppal láttak el. A futóművek természetesen a Rábától érkeznek, a hátsó pedig differenciálzárral van ellátva. A teherautó 1,2 méteres gázlóképességgel rendelkezik és akár 30 fokos emelkedőn is képes felkapaszkodni.

A háromtengelyes teherautót – évi 5 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva – 20 éves élettartamra tervezték. A H25-ös +40 fokos hőségben és akár -30 fokos zimankóban is megállja a helyét. Sőt, a hideg indíthatóság akár -32 Celsius-fok mellett is lehetséges ennél a típusnál. Emellett 25 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén akár 94 százalékos levegő-páratartalmat is képes elviselni, amely elsősorban a mediterrán övezetekben jöhet jól.

A Rába a H25-ös teherautót olyan kényelmi felszereltséggel is ellátta, mint például a páramentesíthető szélvédők, valamint fűthető és állítható visszapillantó tükrök. Emellett a három személy szállítására alkalmas fülkében olyan burkolatokat alkalmaztak, melyek tűzálló bevonattal rendelkeznek. Az Eberspraecher fülkefűtő és előmelegítő rendszer pedig akár -30 fokos hidegben is képes biztosítani a kabinban a +5 fokos hőmérsékletet, így a személyzetnek sem fagy le a bokája.

Tudta-e, hogy a Magyar Honvédség 10 éve olyan magyar gyártmányú buszokat vásárolt, melyeket gépfegyvertartókkal is elláttak? A cikkért katt ide!

Kommentek

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Háromhengeres szedán a BMW-től

Megkezdte legkisebb limuzinjának forgalmazását a BMW. A lépcsőshátú 1-es Kínában készül, és sajnos csak ott kapható.

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbálják magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.