Kevesen tudják, de a Magyar Honvédség állományában viszonylag sok, zsenge korú Rába katonai teherautó is megtalálható. Ezek többsége könnyedén felismerhető a szögleges fülkékről, az osztott szélvédőkről és természetesen a méregzöld fényezésről. Egyes adatok szerint 2007-ig 41 darab Rába H25-ös terepjáró teherautót vásárolt a honvédség, ennél azonban jóval több lehet állományban, hiszen a cég a 2000-es évek elején 15 évre kizárólagos jogot nyert az ilyen jellegű katonai teherautók szállítására.

A modell kifejlesztése 1980-ban kezdődött a német MAN-nél, a Rába pedig ettől a vállalattól vásárolta meg a gyártási licencet. Ennek köszönhető, hogy mind a hajtáslánc, mind pedig a kabin az MAN-től érkezik. A modell lényegében a Rába H18-as közepes teherbírású teherautó megnövelt terhelhetőségű változata. A különleges felépítmények hordozására kifejlesztett alváz 14,7 tonnás terhelhetőséggel rendelkezik, a jármű össztömege pedig 25 tonna.

A menet közben növelhető, illetve csökkenthető gumiabroncsnyomással rendelkező kerékkel szerelt teherautóban négyütemű, soros elrendezésű, hathengeres folyadékhűtéses dízelmotor dolgozik. A turbófeltöltéssel és közvetlen befecskendezéssel ellátott erőforrás 2400 percenkénti fordulatszámnál 280 lóerős (206 kW) teljesítmény leadására képes. A motorhoz ZF gyártmányú, teljesen szinkronizált, 9+1 fokozatú manuális váltó csatlakozik, a sebességkorlátozó pedig nem engedi a járművet 85 kilométer/órás sebességnél gyorsabban haladni.

A Rába H25-ös fordulóköre 23 méter, kormányzásáért pedig a Csepel által szállított hidraulikus, golyósoros szervokormány felel, melyet állítható oszloppal láttak el. A futóművek természetesen a Rábától érkeznek, a hátsó pedig differenciálzárral van ellátva. A teherautó 1,2 méteres gázlóképességgel rendelkezik és akár 30 fokos emelkedőn is képes felkapaszkodni.

A háromtengelyes teherautót – évi 5 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva – 20 éves élettartamra tervezték. A H25-ös +40 fokos hőségben és akár -30 fokos zimankóban is megállja a helyét. Sőt, a hideg indíthatóság akár -32 Celsius-fok mellett is lehetséges ennél a típusnál. Emellett 25 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén akár 94 százalékos levegő-páratartalmat is képes elviselni, amely elsősorban a mediterrán övezetekben jöhet jól.

A Rába a H25-ös teherautót olyan kényelmi felszereltséggel is ellátta, mint például a páramentesíthető szélvédők, valamint fűthető és állítható visszapillantó tükrök. Emellett a három személy szállítására alkalmas fülkében olyan burkolatokat alkalmaztak, melyek tűzálló bevonattal rendelkeznek. Az Eberspraecher fülkefűtő és előmelegítő rendszer pedig akár -30 fokos hidegben is képes biztosítani a kabinban a +5 fokos hőmérsékletet, így a személyzetnek sem fagy le a bokája.

Tudta-e, hogy a Magyar Honvédség 10 éve olyan magyar gyártmányú buszokat vásárolt, melyeket gépfegyvertartókkal is elláttak? A cikkért katt ide!