2017 január elsején Magyarországon megnyílik a távolsági közlekedési piac a külföldi szolgáltatók előtt. Ez azt jelenti, hogy már jövő évtől pályázhatnak vidéki járatok üzemeltetésére más, profitorientált személyszállítási cégek. Az EU által kikényszerített liberalizálás új helyzetet teremthet az utasok számára, ugyanakkor a hazai Volán-társaságoknak közel egy évtizedes lemaradást kell behozniuk annak érdekében, hogy állják a versenyt.

2010 és 2015 között összesen 600 új autóbuszt vásároltak az állami kézben lévő vállalatok, ami nagyon kevés.  Egyes számítások szerint évente legalább 1400 új járművet kellene vásárolniuk a Volánoknak 2017-ig annak érdekében, hogy drasztikusan megfiatalodjon a járműpark. Az új járművek mellett természetesen szép adag használt busz flotta érkezett Magyarországra, de a 8-10 éves buszok hazai üzembe-helyezésével nem kerülhetnek lépéselőnybe a Volánok a külföldi társaságokkal szemben. A járművek állapota csak egy tényező, nagyon fontos továbbá, hogy az állami fenntartású cégek versenyképes áron szállhassanak ringbe az utasokért folytatott harcban.

A piacliberalizációban a hazai Volánok csak akkor állhatnak helyt, ha a következő 1,5 évben jelentős járműpark modernizációt hajtanak végre. A távolsági és helyközi szolgáltatást végző volánok flottája 14 éves átlagéletkorral rendelkezik. Ezt 2017-re le kell szorítani legalább 10 évesre, ami nem lesz könnyű.

Mint ismeretes a 24 hazai Volán-társaságból hét regionális közlekedési központot alakítottak ki annak érdekében, hogy felkészítsék az eddig monopolhelyzetben lévő cégeket a piaci versenyre. Az állami fenntartású személyszállítási vállalatoknál jelenleg nemcsak az elaggott buszparkkal, hanem munkaerőhiánnyal is meg kell küzdeni, ugyanis legalább 600 buszsofőrre lenne szükség.