Már tesztelik a Kamaz önmagát vezető teherautóját

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.07.17. 14.00

A legendás orosz gyártó is komoly erőfeszítéseket tesz az önmagát vezető teherautók kifejlesztésére.

Még februárban számoltunk be arról a vezess.hu hasábjain, hogy a Kamaz önmagát vezető kamionok fejlesztésébe kezd. Az orosz cég valamelyest hátrányból indul, hiszen a Daimler amerikai leánya, a Freightliner már élesben, az országutakon tesztelheti automatizált vezetés nyújtó nyergesvontatóját. Emellett a Mercedes is rendelkezik üzemképes modellel.

Az első elkészült tesztpéldány egy katonai felhasználásra szánt Kamaz 5350-es. A háromtengelyes teherautó látszólag semmiben sem különbözőik a többi nyizsnyij-novgorodi gyártmánytól. Mégis különleges prototípusnak számít, hiszen képes az emberi beavatkozás nélkül haladni. A jármű automatikus közlekedésért egy passzív radar és több, a karosszérián elhelyezett videokamerák teszik lehetővé. A fedélzeti felügyeleti rendszer pedig a beérkezett információk alapján dönt a gázadásról, a lassításról és fékezésről, valamint a kanyarodásról.

A prototípus szükség esetén emberi irányítással is vezethető. Ennek érdekében az orosz mérnökök egy joystick-ot is építettek a műszerfalba. A jármű 10 különféle automatikus vezetési programot kínál. Ezek között szerepel a teherautó-gyártók között manapság divatosnak számító, úgynevezett “összekapcsolt üzemmódban” való közlekedés is. Ez annyit tesz, hogy az automatizált modell egy előtte haladó járművet követ és az onnan érkező vezetési adatokból vezérli saját erőátviteli rendszerét, valamint a kormányzást.
A próbafutások során a Kamaz 5350-esnél azt is megnézik mire képes egymagában, azaz, mit lát a jármű és hogyan reagál a különféle, szimulált közlekedési szituációkra. A Kamaz mérnökei egyelőre a forgalomtól elzárt területen tesztelik és csak akkor engedik ki az utcára, ha bebizonyosodik, hogy képes minden közlekedési helyzetre biztonságosan reagálni. A projektet az Orosz Oktatási és Tudományos Minisztérium 300 millió rubellel, vagyis mintegy 1,27 milliárd forinttal finanszírozza. A Kamaz pedig 90 millió rubelt, vagyis megközelítőleg 380 millió Forintot fordít a fejlesztés megvalósítására. Egyes várakozások szerint az önmagát vezető teherautók 2025-2027 között jelenhetnek meg Oroszország útjain.

 

Kommentek

  • vilmoci

    Naberezsnije Cselnyi, nem Nyizsnyij Novgorod. :-)

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.