Így vette be az Ikarus Svédországot

Ikarus 657

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.27. 12.00

Az akkori magyar viszonyokhoz képest elképesztő luxust és komfortot kínált a 657-es modell, mellyel az Ikarus bevette Skandináviát.

Svédországban a ’60-as években áttértek a jobboldali közlekedésre, ezért a teljes meglévő autóbuszpark átalakításra, vagy cserére szorult. Ez a feladat jelentős terhet rótt az ottani autóbuszgyártókra, amelyek ekkoriban teljes kapacitással üzemeltek, emiatt más, európai gyártóknak is alkalmuk nyílt piacra lépni Svédországban. A svédek együttműködési megállapodást kötöttek az Ikarusszal, melynek értelmében a magyar cég elhatározta a svéd piacra szánt Volvo-alvázas típuscsalád  kifejlesztését. Ennek teljesítésére alakult meg az Ikaruson belül egy külön fejlesztőcsoport.
Új típus hónapok alatt
Az Ikarus a 657-es típussal alapozta meg a jövőjét a svéd piacon, mely magáncégek mellett olyan megrendelőket is talált magának, mint Stockholm közlekedési vállalata, az SL vagy éppen a svéd állami vasúttársaság. A hazai gyártó sikere azért is figyelemreméltó, mert a vállalatnak mindössze 4-5 hónap állt rendelkezésre, hogy a teljesen új modellt megtervezze és megépítse. Az átállás ideje alatt ugyanakkor egy darabig kétoldali ajtózással kellett szállítani a buszokat Svédországba, hasonlóképpen a reptéri buszoknál alkalmazott megoldáshoz.

Ikarus 657-es egy korabeli fotón a Hősök terén, a Műcsarnok épülete előtt

Egyedi igények
A 657-es típus gyártására jött létre Mátyásföldön az Egyedi Gyáregység. Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. elődjének fő feladata a kisebb darabszámban készülő, de a magasabb műszaki követelményeket kielégítő autóbuszok gyártása volt. Az első Ikarus 657-es 1966 augusztusában készült el. Fontos ismertetőjegye, hogy a későbbi változatokkal ellentétben még orrmotoros volt és a Volvo B-715-18-ös alvázra épült. A későbbiekben azonban már a Volvo  B54-47T, B57-60T illetve a B57-60T alvázakkal gyártották a modellt, melyek középmotoros kivitelűek voltak.

A 657-esek túlnyomó része Volvo alvázra épült

Luxus és kényelem
A jármű felépítménye a svéd követelményeknek és előírásoknak megfelelően lett kialakítva. A 657-es az akkori magyarországi közlekedéshez képest elképzelhetetlen minőséget és kényelmet nyújtott az utasoknak. Utasterét rendkívül komfortosra tervezték, az utasfolyosóhoz közel eső üléseket például oldalirányban el lehetett mozdítani a tágasabb elhelyezkedés érdekében. Ezt a megoldást ma már gyakorlatilag az összes távolsági busznál alkalmazzák. Az utasok komfortérzetét tovább növelte az ülések felett elhelyezett, egyénileg állítható olvasólámpa, a levegőbefúvó, valamint a személyzeti hívógomb. A jármű fedélzetén volt továbbá egy héthangszórós rádió, erősítőberendezés, valamint egy 30 literes elektromos hűtőszekrény is.

Az Ikarus 657-esben nagy gonddal került kialakítása az utastér szigetelése, fűtése és szellőztetése is. A külső-belső burkolatok közötti teret például műanyag szigeteléssel töltötték ki, az ablakokat pedig kettős falú thermoplan üvegezéssel építették be. A középmotoros kivitelű buszok esetében a poggyászok elhelyezésére 4 köbméteres csomagtér állt rendelkezésre. Az utastérbe pedig egy 800 milliméter széles, kétszárnyú ajtón keresztül lehetett feljutni.

A 657-esből készül egy midi változat is. A járműről anno a Budai Várban, a Ruszvurm előtt is készült fotó

Közel félszáz darab kezdésnek
A 657-esből összesen 48 darab készült 1966 és 1972 között, melyek két változat kivételével egytől-egyig Volvo-alvázasak voltak. A kivételek pedig a másik svéd gyártó, a Scania BF110-63-as alvázára épültek. A legyártott 657-esekből szinte valamennyi Svédországban állt forgalomba, ugyanakkor három autóbuszt Líbia számára értékesítettek ebből a típusból. A 657-esnek volt egy 8 méteres midi változata is, amely Volvo B54-47T alvázra épült. A modell egy nyköping-i svéd üzemeltető megrendelésére készült. 

Az Ikarus 657-es megjelenése azért volt jelentő, mert bevezette a magyar autóbuszgyártót az igényes skandináv piacra, megalapozva a jövőt más, ugyancsak alvázas modellek előtt. Köszönjük a segítséget az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárról megemlékező oldalnak!

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.