Így vette be az Ikarus Svédországot

Ikarus 657

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.27. 12.00

Az akkori magyar viszonyokhoz képest elképesztő luxust és komfortot kínált a 657-es modell, mellyel az Ikarus bevette Skandináviát.

Svédországban a ’60-as években áttértek a jobboldali közlekedésre, ezért a teljes meglévő autóbuszpark átalakításra, vagy cserére szorult. Ez a feladat jelentős terhet rótt az ottani autóbuszgyártókra, amelyek ekkoriban teljes kapacitással üzemeltek, emiatt más, európai gyártóknak is alkalmuk nyílt piacra lépni Svédországban. A svédek együttműködési megállapodást kötöttek az Ikarusszal, melynek értelmében a magyar cég elhatározta a svéd piacra szánt Volvo-alvázas típuscsalád  kifejlesztését. Ennek teljesítésére alakult meg az Ikaruson belül egy külön fejlesztőcsoport.
Új típus hónapok alatt
Az Ikarus a 657-es típussal alapozta meg a jövőjét a svéd piacon, mely magáncégek mellett olyan megrendelőket is talált magának, mint Stockholm közlekedési vállalata, az SL vagy éppen a svéd állami vasúttársaság. A hazai gyártó sikere azért is figyelemreméltó, mert a vállalatnak mindössze 4-5 hónap állt rendelkezésre, hogy a teljesen új modellt megtervezze és megépítse. Az átállás ideje alatt ugyanakkor egy darabig kétoldali ajtózással kellett szállítani a buszokat Svédországba, hasonlóképpen a reptéri buszoknál alkalmazott megoldáshoz.

Ikarus 657-es egy korabeli fotón a Hősök terén, a Műcsarnok épülete előtt

Egyedi igények
A 657-es típus gyártására jött létre Mátyásföldön az Egyedi Gyáregység. Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. elődjének fő feladata a kisebb darabszámban készülő, de a magasabb műszaki követelményeket kielégítő autóbuszok gyártása volt. Az első Ikarus 657-es 1966 augusztusában készült el. Fontos ismertetőjegye, hogy a későbbi változatokkal ellentétben még orrmotoros volt és a Volvo B-715-18-ös alvázra épült. A későbbiekben azonban már a Volvo  B54-47T, B57-60T illetve a B57-60T alvázakkal gyártották a modellt, melyek középmotoros kivitelűek voltak.

A 657-esek túlnyomó része Volvo alvázra épült

Luxus és kényelem
A jármű felépítménye a svéd követelményeknek és előírásoknak megfelelően lett kialakítva. A 657-es az akkori magyarországi közlekedéshez képest elképzelhetetlen minőséget és kényelmet nyújtott az utasoknak. Utasterét rendkívül komfortosra tervezték, az utasfolyosóhoz közel eső üléseket például oldalirányban el lehetett mozdítani a tágasabb elhelyezkedés érdekében. Ezt a megoldást ma már gyakorlatilag az összes távolsági busznál alkalmazzák. Az utasok komfortérzetét tovább növelte az ülések felett elhelyezett, egyénileg állítható olvasólámpa, a levegőbefúvó, valamint a személyzeti hívógomb. A jármű fedélzetén volt továbbá egy héthangszórós rádió, erősítőberendezés, valamint egy 30 literes elektromos hűtőszekrény is.

Az Ikarus 657-esben nagy gonddal került kialakítása az utastér szigetelése, fűtése és szellőztetése is. A külső-belső burkolatok közötti teret például műanyag szigeteléssel töltötték ki, az ablakokat pedig kettős falú thermoplan üvegezéssel építették be. A középmotoros kivitelű buszok esetében a poggyászok elhelyezésére 4 köbméteres csomagtér állt rendelkezésre. Az utastérbe pedig egy 800 milliméter széles, kétszárnyú ajtón keresztül lehetett feljutni.

A 657-esből készül egy midi változat is. A járműről anno a Budai Várban, a Ruszvurm előtt is készült fotó

Közel félszáz darab kezdésnek
A 657-esből összesen 48 darab készült 1966 és 1972 között, melyek két változat kivételével egytől-egyig Volvo-alvázasak voltak. A kivételek pedig a másik svéd gyártó, a Scania BF110-63-as alvázára épültek. A legyártott 657-esekből szinte valamennyi Svédországban állt forgalomba, ugyanakkor három autóbuszt Líbia számára értékesítettek ebből a típusból. A 657-esnek volt egy 8 méteres midi változata is, amely Volvo B54-47T alvázra épült. A modell egy nyköping-i svéd üzemeltető megrendelésére készült. 

Az Ikarus 657-es megjelenése azért volt jelentő, mert bevezette a magyar autóbuszgyártót az igényes skandináv piacra, megalapozva a jövőt más, ugyancsak alvázas modellek előtt. Köszönjük a segítséget az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárról megemlékező oldalnak!

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.