Milliós károkat okoznak az üzemanyagtolvajok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.24. 12.00

A WebEye Magyarország adatai szerint havonta átlagosan 1000 kilométernyi gázolaj tűnik el flottánként egy-egy közepes méretű cégnél.

Néhány évtizede sajátos gulyás lázadásnak számított egy kis vért szívni a szocialista államtestből. Otthon az anyós meg néha leengedte a kádba töltött gázolajat, mert azt hitte, fürdővíz. Manapság viszont egyszerű és tetemes károkozásnak tekinthető az üzemanyaglopás, és nincs ebben semmi romantika. A tolvajlások mellett az üzemanyag hígítása is dívik, mellyel sokszor akár 1,5 millió forintos kárt is okozhatnak a járművekben.

A fuvarozócégek kiadásainak közel felét az üzemanyagköltségek teszik ki, ezért a gázolajjal kapcsolatos visszaélések jelentős károkat okozhatnak számukra. A legtöbb bajt máig a tankból történő lefejtés okozza, de gyakori, hogy a tankolás során a gázolaj egy részét kannába töltik. Az ilyen esetek átlagosan 10 százalékkal növelik az üzemanyag-vásárlásra fordított kiadásokat, amivel több millió forintos veszteséget okoznak a vállalatoknak havonta. A károkat gyakran tovább növelik a rossz minőségű, nem megfelelő adalékanyagot tartalmazó vagy hígított üzemanyagok szándékos tankolása. Ezek mértéke járművenként 500 ezer és 1,5 millió forint között mozog.

A lopások felderítését nehezíti, hogy a tolvajok egyre technikásabbá váltak, másrészt a széles körben elterjedt üzemanyagszint-mérő műszerek nem mutatnak ki pontos infókat a gázolaj összetételéről. Ugyanakkor a teherautókba gyárilag beépített mérőegységek sem nyújtanak megfelelő segítséget, mert azok 5-10 százalékos hibahatárral dolgoznak, illetve nem képesek az üzemanyag tartályból történő kiszívásáról riasztást küldeni.

A pontos mérésekhez elengedhetetlen az üzemanyag hőmérsékletének folyamatos monitorozása is, erre azonban a gyári beépítésű eszközök szintén nem képesek. A probléma megoldása érdekében a WebEye Magyarország egy cseh céggel, a MESIT-tel közösen dolgozott ki egy új, komplex üzemanyagmérő és elemző megoldást. A fejlesztés a cseh vállalat civil és katonai repülést kiszolgáló technológiáin alapul, és paraméterektől függően 0,5 és 1,5 százalék alatti hibahatárokkal képes valós idejű információt adni a tankba töltött üzemanyagról. 

Az üzemanyag szintjének, összetételének és hőmérsékletének valós idejű monitorozásával jelentősen csökkenthetőek a gázolajra fordított kiadások, ami egy közepes méretű, 20-30 járművet működtető fuvarozócég számára átlagosan havi 2-3 millió forintos megtakarítást jelenthet.

Kommentek

  • rusty

    Az üzemanyag lopást nem lehet megakadályozni! Mindig lessz egy újítás a lopás terén!

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.