Milliós károkat okoznak az üzemanyagtolvajok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.24. 12.00

A WebEye Magyarország adatai szerint havonta átlagosan 1000 kilométernyi gázolaj tűnik el flottánként egy-egy közepes méretű cégnél.

Néhány évtizede sajátos gulyás lázadásnak számított egy kis vért szívni a szocialista államtestből. Otthon az anyós meg néha leengedte a kádba töltött gázolajat, mert azt hitte, fürdővíz. Manapság viszont egyszerű és tetemes károkozásnak tekinthető az üzemanyaglopás, és nincs ebben semmi romantika. A tolvajlások mellett az üzemanyag hígítása is dívik, mellyel sokszor akár 1,5 millió forintos kárt is okozhatnak a járművekben.

A fuvarozócégek kiadásainak közel felét az üzemanyagköltségek teszik ki, ezért a gázolajjal kapcsolatos visszaélések jelentős károkat okozhatnak számukra. A legtöbb bajt máig a tankból történő lefejtés okozza, de gyakori, hogy a tankolás során a gázolaj egy részét kannába töltik. Az ilyen esetek átlagosan 10 százalékkal növelik az üzemanyag-vásárlásra fordított kiadásokat, amivel több millió forintos veszteséget okoznak a vállalatoknak havonta. A károkat gyakran tovább növelik a rossz minőségű, nem megfelelő adalékanyagot tartalmazó vagy hígított üzemanyagok szándékos tankolása. Ezek mértéke járművenként 500 ezer és 1,5 millió forint között mozog.

A lopások felderítését nehezíti, hogy a tolvajok egyre technikásabbá váltak, másrészt a széles körben elterjedt üzemanyagszint-mérő műszerek nem mutatnak ki pontos infókat a gázolaj összetételéről. Ugyanakkor a teherautókba gyárilag beépített mérőegységek sem nyújtanak megfelelő segítséget, mert azok 5-10 százalékos hibahatárral dolgoznak, illetve nem képesek az üzemanyag tartályból történő kiszívásáról riasztást küldeni.

A pontos mérésekhez elengedhetetlen az üzemanyag hőmérsékletének folyamatos monitorozása is, erre azonban a gyári beépítésű eszközök szintén nem képesek. A probléma megoldása érdekében a WebEye Magyarország egy cseh céggel, a MESIT-tel közösen dolgozott ki egy új, komplex üzemanyagmérő és elemző megoldást. A fejlesztés a cseh vállalat civil és katonai repülést kiszolgáló technológiáin alapul, és paraméterektől függően 0,5 és 1,5 százalék alatti hibahatárokkal képes valós idejű információt adni a tankba töltött üzemanyagról. 

Az üzemanyag szintjének, összetételének és hőmérsékletének valós idejű monitorozásával jelentősen csökkenthetőek a gázolajra fordított kiadások, ami egy közepes méretű, 20-30 járművet működtető fuvarozócég számára átlagosan havi 2-3 millió forintos megtakarítást jelenthet.

Kommentek

  • rusty

    Az üzemanyag lopást nem lehet megakadályozni! Mindig lessz egy újítás a lopás terén!

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.