Jövőre kezdik tesztelni az áramszedős teherautókat

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.15. 12.00

2016 februárjában a Scania megkezdheti a felsővezetékes teherautók tesztelését az úgynevezett elektromos közúton.

A svéd közlekedési hatóság jóváhagyta azt a projektet, melynek lényege, hogy az áramszedőkkel felszerelt kamionokhoz felsővezetékeken keresztül juttassák el az elektromos áramot közúton. A kísérlet érdekében a Gävle kikötője és Storvik között haladó E16-os autópálya mentén kiépítenek olyan útszakaszt, melyeken a teherautók árufuvarozási feladatokat végeznek majd.

A kísérletben résztvevő járműveket a Scania által kifejlesztett elektromos-hibrid hajtáslánccal szerelik fel. A teherjárművek az áramot felsővezetéken, a fülke mögötti vázra szerelt, pantográf áramszedőn keresztül kapják. A nehéz teherbírású teherautók elektromos hajtása ily módon lehetővé teszi, hogy elektromos áram felhasználásával, illetve hagyományos hibrid üzemű járművekként is elláthassák fuvarfeladataikat.

Ebben az esetben a hagyományos, dízelüzemű motor mintegy kiegészítő erőforrásként van jelen, így a fosszilis üzemanyag alkalmazásával járó károsanyag-kibocsátás akár 80-90 százaléka is megszűnhet. Az üzemeltetési költségek egyrészt az elektromos motor nagy hatásfokának köszönhető kisebb energiafelhasználás miatt csökkennek, másrészt az elektromos áram eleve olcsóbb energiahordozó, mint a gázolaj. Ezzel a technológiával a Siemens és a Scania 2013 óta végez közös kísérleteket villamosított teherjárművekkel a német cég, Berlin melletti kutatóközpontjába

Svédország célja, hogy 2030-ra létrejöjjön egy energiahatékony és fosszilis energiaforrásoktól független járműállomány. A projekt pénzügyi hátterének jelentős részét, mintegy 77 millió svéd koronát az állam biztosította, míg a fennmaradó 48 millió svéd koronát különböző vállalatok és a Gävleborg régió finanszírozta.

A Scania egy másik kutatási kezdeményezésben is részt vesz az elektromos úthálózatok kiépítése kapcsán, melyben a városi buszok üzemeltetése közben tesztelik az indukciós technológiát.  Ennek érdekében egy elektromos hibrid hajtáslánccal ellátott Scania városi buszt állítanak mindennapos üzembe Södertäljében, 2016 júniusában. Az egyik buszmegállóban elhelyezett töltőállomásnál a jármű csupán hat-hét perc alatt az egész útvonalra elegendő energiával töltődhet fel.

 

Kommentek

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.