A világ legnagyobb bányadömperje

BelAZ 75710

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.10. 12.00

A fehérorosz BelAZ által gyártott 75710-es tekinthető jelenleg a világ legnagyobb bányadömperjének.

A 75710-es típusszámot viselő óriás dömper az egykori volt szovjet tagköztársaságban, Fehéroroszországban készül. A kifejezetten a bányaiparban bevethető jármű kétszer olyan hosszú, mint egy emeletes busz. Számszerűsítve ez úgy néz ki, hogy a dömper 20,6 méter hosszú, 8,16 méter magas és 9,87 méter széles. Súlyát tekintve elmondható, hogy nehezebb egy utasokkal teli és csomagokkal teljesen megrakott Airbus A380-as repülőnél. A kibányászott kőzet cipelésére jókora papucsokra van szükség, így nem csoda, ha a BelAZ bányadömperjének mind a nyolc kereke több mint két méter magas.

A fehérorosz dömper 810 tonnás össztömeggel rendelkezik, szállítási kapacitása pedig 450 tonna. A BelAZ 75710-es két évvel ezelőtti bemutatásakor olyan modelleket utasított maga mögé, mint a Bucyrus MT6300AC, a Liebherr T 282B vagy a Caterpillar 797F. A bányadömpert Siemens gyártmányú dízel-elektromos (hibrid) erőátviteli rendszerrel szerelték. Hajtásáért két 65 literes, 16 hangeres dízelmotor felel, melyek egyenként 2300 lóerős teljesítményre képesek. Az erőforrások csúcsnyomatéka 18 626 Nm, ami 24-szer nagyobb a Forma-1-es versenyautókénál. A hagyományos üzemű erőforrásokhoz generátorok csatlakoznak, melyek négy, kiegészítésképpen beépített elektromos erőforrás működtetéséhez állítják elő a szükséges energiát.

Jelen pillanatban ő a csúcstartó

Méreteiből adódóan a 75710-es üzemanyag-felhasználása tekintélyes, ugyanis 100 kilométeren mintegy 1300 litert használ fel. A járművet összkerékhajtással látták el, és a Siemens mérnökei oly módon oldották meg a hajtásrendszert, hogy mindkét tengelyre azonos nyomaték jusson. Sőt, ha valamilyen oknál fogva megadná magát az egyik elektromos motor, a BelAZ dömper akkor is képes lenne saját kerekein begurulni a szerelőcsarnokba.

A jármű 65 kilométer/órás maximális sebességre képes, de még 10 százalékos emelkedőn, teljesen megpakolva is közel 40 kilométer/órás sebesség sajtolható ki belőle. Köszönhetően annak, hogy mindkét tengely kormányzott, a 75710-es kiváló manőverezési képességekkel rendelkezik. Sőt, 20 méteres fordulóköre például még egy csuklós buszénál is kisebb. Vezetni állítólag könnyű, de ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk. Persze bízunk benne, hogy hamarosan lesz lehetőségünk kipróbálni, elvégre mindenkinek jót tesz a magaslati levegő.

Kommentek

  • hawk

    Jó lenne ha eldöntenék a kedves cikkírók, hogy akkor most melyik is a legnagyobb “dömper”? Erdős Norti szerint az övé a legnagyobb. A jövő héten is megjelenik majd egy másik cikk egy másik legnagyobbról?

  • Zside

    A másik cikk főcímébe a “világ egy legnagyobb…” szerepel de a cikkbe már a világ legnagyobbikaként említik :D
    Eltudom képzelni hogy a hozzászólásod miatt javította a főcímet de hogy a cikket is átnézze már lusta volt.
    És nincs is azzal baj hogy hibázik valaki de ha már veszi az olvasó a fáradtságot és hozzászólásba figyelmeztet a hibára vagy valamilyen plusz kiegészítést ír akkor legalább köszönje meg és írja oda hogy javítottuk vagy ilyesmi. Számtalanszor látom hogy kijavítják a cikket de már helyesen szerepel mire olvasom és sehol egy köszi vagy valami :D Vagy volt olyan hogy egyszer egy videót linkeltem egy cikkhez és utána bekerült az eredeti anyagba egy gif formájába :D

  • Zside

    *”világ egyik legnagyobb…” akart lenni :)

  • hawk

    Kedves vezess.hu! Mi a pékért töröltétek a hozzászólásomat? Fáj az igazság? Látom, a korábbi cikkben sikerült végre kijavítani a tévedést, de ettől még az volt. Mondjuk egy bocsika még elfért volna valahol. Vagy a totálkáros rész nem tetszett? Bizony, ők legalább még megpróbálnak szakmai cikkeket is írni.
    Sajnos továbbra is igaz, hogy már nem lehet hinni nektek, mert folyamatosan alulmúljátok magatokat.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.