A világ legnagyobb bányadömperje

BelAZ 75710

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.10. 12.00

A fehérorosz BelAZ által gyártott 75710-es tekinthető jelenleg a világ legnagyobb bányadömperjének.

A 75710-es típusszámot viselő óriás dömper az egykori volt szovjet tagköztársaságban, Fehéroroszországban készül. A kifejezetten a bányaiparban bevethető jármű kétszer olyan hosszú, mint egy emeletes busz. Számszerűsítve ez úgy néz ki, hogy a dömper 20,6 méter hosszú, 8,16 méter magas és 9,87 méter széles. Súlyát tekintve elmondható, hogy nehezebb egy utasokkal teli és csomagokkal teljesen megrakott Airbus A380-as repülőnél. A kibányászott kőzet cipelésére jókora papucsokra van szükség, így nem csoda, ha a BelAZ bányadömperjének mind a nyolc kereke több mint két méter magas.

A fehérorosz dömper 810 tonnás össztömeggel rendelkezik, szállítási kapacitása pedig 450 tonna. A BelAZ 75710-es két évvel ezelőtti bemutatásakor olyan modelleket utasított maga mögé, mint a Bucyrus MT6300AC, a Liebherr T 282B vagy a Caterpillar 797F. A bányadömpert Siemens gyártmányú dízel-elektromos (hibrid) erőátviteli rendszerrel szerelték. Hajtásáért két 65 literes, 16 hangeres dízelmotor felel, melyek egyenként 2300 lóerős teljesítményre képesek. Az erőforrások csúcsnyomatéka 18 626 Nm, ami 24-szer nagyobb a Forma-1-es versenyautókénál. A hagyományos üzemű erőforrásokhoz generátorok csatlakoznak, melyek négy, kiegészítésképpen beépített elektromos erőforrás működtetéséhez állítják elő a szükséges energiát.

Jelen pillanatban ő a csúcstartó

Méreteiből adódóan a 75710-es üzemanyag-felhasználása tekintélyes, ugyanis 100 kilométeren mintegy 1300 litert használ fel. A járművet összkerékhajtással látták el, és a Siemens mérnökei oly módon oldották meg a hajtásrendszert, hogy mindkét tengelyre azonos nyomaték jusson. Sőt, ha valamilyen oknál fogva megadná magát az egyik elektromos motor, a BelAZ dömper akkor is képes lenne saját kerekein begurulni a szerelőcsarnokba.

A jármű 65 kilométer/órás maximális sebességre képes, de még 10 százalékos emelkedőn, teljesen megpakolva is közel 40 kilométer/órás sebesség sajtolható ki belőle. Köszönhetően annak, hogy mindkét tengely kormányzott, a 75710-es kiváló manőverezési képességekkel rendelkezik. Sőt, 20 méteres fordulóköre például még egy csuklós buszénál is kisebb. Vezetni állítólag könnyű, de ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk. Persze bízunk benne, hogy hamarosan lesz lehetőségünk kipróbálni, elvégre mindenkinek jót tesz a magaslati levegő.

Kommentek

  • hawk

    Jó lenne ha eldöntenék a kedves cikkírók, hogy akkor most melyik is a legnagyobb “dömper”? Erdős Norti szerint az övé a legnagyobb. A jövő héten is megjelenik majd egy másik cikk egy másik legnagyobbról?

  • Zside

    A másik cikk főcímébe a “világ egy legnagyobb…” szerepel de a cikkbe már a világ legnagyobbikaként említik :D
    Eltudom képzelni hogy a hozzászólásod miatt javította a főcímet de hogy a cikket is átnézze már lusta volt.
    És nincs is azzal baj hogy hibázik valaki de ha már veszi az olvasó a fáradtságot és hozzászólásba figyelmeztet a hibára vagy valamilyen plusz kiegészítést ír akkor legalább köszönje meg és írja oda hogy javítottuk vagy ilyesmi. Számtalanszor látom hogy kijavítják a cikket de már helyesen szerepel mire olvasom és sehol egy köszi vagy valami :D Vagy volt olyan hogy egyszer egy videót linkeltem egy cikkhez és utána bekerült az eredeti anyagba egy gif formájába :D

  • Zside

    *”világ egyik legnagyobb…” akart lenni :)

  • hawk

    Kedves vezess.hu! Mi a pékért töröltétek a hozzászólásomat? Fáj az igazság? Látom, a korábbi cikkben sikerült végre kijavítani a tévedést, de ettől még az volt. Mondjuk egy bocsika még elfért volna valahol. Vagy a totálkáros rész nem tetszett? Bizony, ők legalább még megpróbálnak szakmai cikkeket is írni.
    Sajnos továbbra is igaz, hogy már nem lehet hinni nektek, mert folyamatosan alulmúljátok magatokat.

Ez lehetett volna az orosz Porsche

Az ötlet nem volt rossz, aztán mégis elhasalt a Zaporozsec kupé.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

Borsos áron eladó a Need For Speed egyik sztárja

A GTA Spano másolata igazi sztár. Nem csak a Need For Speed moziban tűnt fel, de a világ egyik legnépszerűbb előadójának klipjében is. Most bárki licitálhat rá.

F1: Itt van Vettel és Räikkönen új Ferrarija

A Ferrari is leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen új járgánya az SF70H névre hallgat.

Fontos határidő jön a kötelezőnél

Annak a 120 ezer személyautó-tulajdonosnak, aki év végi évfordulóval kötötte újra kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását, március elsejéig kell rendeznie az esedékes, baleseti adóval növelt díjrészletét.

Ráhajtottak a magyarok a kedvezményes e-autókra

Jelentős érdeklődés mutatkozik az elektromos autókra az állami támogatásnak köszönhetően.

F1: Hamiltonnak nem hiányzik Rosberg

Lewis Hamilton azt mondja, kicsit furcsa lesz, hogy immár Valtteri Bottas dolgozik a garázs túlfelén, de nem igazán izgatja a dolog.

Napokon belül elintézik az Opel eladását

Március elejére elkészül a megállapodás arról, hogy az Opel az amerikai General Motorstól (GM) átkerül a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába.

F1: Besült a Toro Rosso első futása

A Toro Rosso csütörtökön küldte pályára első ízben 2017-es modelljét, de motorhiba miatt nem jutott messzire az STR12-es.

Szavazz! Melyik legyen Az Év Autója?

Március 6-án kiderül, melyik típus nyeri a hét döntős közül Az Év Autója 2017 címet. Addig szavazzon Ön is!

Kiderült, hogy az autósok nem hülyék

Az adatok azt mutatják, hogy az autósok odafigyelnek úthasználati jogosultságuk lejárati idejére – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

Videóra vették, ahogy a rendőr beléjük rohan a Kálvárián

Kollégánk feleségének autójába rongyolt egy szirénázó rendőr a Kálvária téren, miközben gyermekük az első ülésen utazott, gyerekülésben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.