A világ legnagyobb bányadömperje

BelAZ 75710

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.10. 12.00

A fehérorosz BelAZ által gyártott 75710-es tekinthető jelenleg a világ legnagyobb bányadömperjének.

A 75710-es típusszámot viselő óriás dömper az egykori volt szovjet tagköztársaságban, Fehéroroszországban készül. A kifejezetten a bányaiparban bevethető jármű kétszer olyan hosszú, mint egy emeletes busz. Számszerűsítve ez úgy néz ki, hogy a dömper 20,6 méter hosszú, 8,16 méter magas és 9,87 méter széles. Súlyát tekintve elmondható, hogy nehezebb egy utasokkal teli és csomagokkal teljesen megrakott Airbus A380-as repülőnél. A kibányászott kőzet cipelésére jókora papucsokra van szükség, így nem csoda, ha a BelAZ bányadömperjének mind a nyolc kereke több mint két méter magas.

A fehérorosz dömper 810 tonnás össztömeggel rendelkezik, szállítási kapacitása pedig 450 tonna. A BelAZ 75710-es két évvel ezelőtti bemutatásakor olyan modelleket utasított maga mögé, mint a Bucyrus MT6300AC, a Liebherr T 282B vagy a Caterpillar 797F. A bányadömpert Siemens gyártmányú dízel-elektromos (hibrid) erőátviteli rendszerrel szerelték. Hajtásáért két 65 literes, 16 hangeres dízelmotor felel, melyek egyenként 2300 lóerős teljesítményre képesek. Az erőforrások csúcsnyomatéka 18 626 Nm, ami 24-szer nagyobb a Forma-1-es versenyautókénál. A hagyományos üzemű erőforrásokhoz generátorok csatlakoznak, melyek négy, kiegészítésképpen beépített elektromos erőforrás működtetéséhez állítják elő a szükséges energiát.

Jelen pillanatban ő a csúcstartó

Méreteiből adódóan a 75710-es üzemanyag-felhasználása tekintélyes, ugyanis 100 kilométeren mintegy 1300 litert használ fel. A járművet összkerékhajtással látták el, és a Siemens mérnökei oly módon oldották meg a hajtásrendszert, hogy mindkét tengelyre azonos nyomaték jusson. Sőt, ha valamilyen oknál fogva megadná magát az egyik elektromos motor, a BelAZ dömper akkor is képes lenne saját kerekein begurulni a szerelőcsarnokba.

A jármű 65 kilométer/órás maximális sebességre képes, de még 10 százalékos emelkedőn, teljesen megpakolva is közel 40 kilométer/órás sebesség sajtolható ki belőle. Köszönhetően annak, hogy mindkét tengely kormányzott, a 75710-es kiváló manőverezési képességekkel rendelkezik. Sőt, 20 méteres fordulóköre például még egy csuklós buszénál is kisebb. Vezetni állítólag könnyű, de ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk. Persze bízunk benne, hogy hamarosan lesz lehetőségünk kipróbálni, elvégre mindenkinek jót tesz a magaslati levegő.

Kommentek

  • hawk

    Jó lenne ha eldöntenék a kedves cikkírók, hogy akkor most melyik is a legnagyobb “dömper”? Erdős Norti szerint az övé a legnagyobb. A jövő héten is megjelenik majd egy másik cikk egy másik legnagyobbról?

  • Zside

    A másik cikk főcímébe a “világ egy legnagyobb…” szerepel de a cikkbe már a világ legnagyobbikaként említik :D
    Eltudom képzelni hogy a hozzászólásod miatt javította a főcímet de hogy a cikket is átnézze már lusta volt.
    És nincs is azzal baj hogy hibázik valaki de ha már veszi az olvasó a fáradtságot és hozzászólásba figyelmeztet a hibára vagy valamilyen plusz kiegészítést ír akkor legalább köszönje meg és írja oda hogy javítottuk vagy ilyesmi. Számtalanszor látom hogy kijavítják a cikket de már helyesen szerepel mire olvasom és sehol egy köszi vagy valami :D Vagy volt olyan hogy egyszer egy videót linkeltem egy cikkhez és utána bekerült az eredeti anyagba egy gif formájába :D

  • Zside

    *”világ egyik legnagyobb…” akart lenni :)

  • hawk

    Kedves vezess.hu! Mi a pékért töröltétek a hozzászólásomat? Fáj az igazság? Látom, a korábbi cikkben sikerült végre kijavítani a tévedést, de ettől még az volt. Mondjuk egy bocsika még elfért volna valahol. Vagy a totálkáros rész nem tetszett? Bizony, ők legalább még megpróbálnak szakmai cikkeket is írni.
    Sajnos továbbra is igaz, hogy már nem lehet hinni nektek, mert folyamatosan alulmúljátok magatokat.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

Egészen az évtized végéig dolgozhatunk a sógoroknak

Új üzletet ütött nyélbe a győri Rába Zrt., mely egy bécsi gyár számára szállíthat hegesztett járműszerkezeteket.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autó a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.