Ikarusok, amelyek miatt nem rohantak le minket az idegenek

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.08. 12.00

A 80-as évek végén készültek olyan Ikarusok, melyekben komoly potenciál lett volna egy esetleges idegen támadás visszaverésénél.

Az Ikarus a világ egyik legnagyobb buszgyártójaként számos piacon számtalan igényt próbált meg kielégíteni. A felhozatalból nem hiányozhattak a speciális repülőtéri buszok, vagyis a PALT-járművek sem, melyek között akadt csuklós, “emeletes” busz is. Mai szemmel nézve elmondható, hogy a gyártó mérnökei csúcsra járatták képzelőerejük és tudásuk legjavát.

A PALT rövidítés a “Passenger And Lugagge Together” angol szavakból jött létre, ami annyit tesz, hogy a csomag az indulástól kezdve egészen a repülőgépig együtt utazik az utasokkal. Az ilyen, komplex szállítási rendszerekkel ellátott autóbuszokat 1982-86 között fejlesztették ki. A MALÉV javaslatára beindított projektben három cég, az Aeropalt társuláshoz tartozó Ikarus, a Csepel Autógyár, valamint az Autóipari Kutató Fejlesztő (AUTOKUT) vett részt. A munkában azonban oroszlánrész hárult a legendás magyar autóbuszgyártóra, mely 1983-ban mutatta be a prototípust.

Ikarus 692-es hátulról. Az autóbuszt két vezetőállással szerelték a könnyebb manőverezhetőség érdekében

Az első példány 14 méter hosszú, négytengelyes, szóló kivitelű modell volt, mely a 692-es típusszámot kapta. A jármű olyan magas volt (2,8 méter), mint egy emeletes autóbusz, ugyanakkor csak a felső részen volt kialakított utastér, hiszen a csomagok a karosszéria aljában kaptak helyet. Az utasok lépcsőfolyosónak köszönhetően közvetlenül a buszból szállhattak át a repülőgépbe. A két méter magasan található padlólemez alatt két hosszanti konténeralagutat alakítottak ki, és a csomagok elhelyezésére összesen 30 köbméternyi hely állt rendelkezésre. A poggyászokat belső szállítószalag juttatta el a hátfalon található csomagtérajtókig. Az autóbusz érdekessége volt, hogy két vezetőállással rendelkezett, visszapillantó tükrei ugyanakkor meglepő módon csak akkorák voltak, mint a hagyományos buszoké.

Az Ikarus 695-ös teljes mértékben kihasználta az engedélyezett méreteket

Kommentek

  • Pandula

    Kedves Aranyi Úr!
    Az első mondat sértő egy olyan generációra, amely teljes munkaellátottságával, ezerféle alkotással hozzájárult Magyarország hirnevéhez. Néhány hires alkotásunk: Ikarus buszok, Góbé repülők, vasuti kerekek /kéregöntés Ganz/ Cepel teherautó, Fug harci jármü, fegyverek AKM, AMD, TT, hajók, kikötődaruk, motorkerékpárok, robogók, stb.
    Kedves Uram! AZ Ön generációjának a kreativitására elkövetkező évtizedekben a kutya nem lesz kiváncsi.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.