Ikarusok, amelyek miatt nem rohantak le minket az idegenek

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.06.08. 12.00

A 80-as évek végén készültek olyan Ikarusok, melyekben komoly potenciál lett volna egy esetleges idegen támadás visszaverésénél.

Az Ikarus a világ egyik legnagyobb buszgyártójaként számos piacon számtalan igényt próbált meg kielégíteni. A felhozatalból nem hiányozhattak a speciális repülőtéri buszok, vagyis a PALT-járművek sem, melyek között akadt csuklós, “emeletes” busz is. Mai szemmel nézve elmondható, hogy a gyártó mérnökei csúcsra járatták képzelőerejük és tudásuk legjavát.

A PALT rövidítés a “Passenger And Lugagge Together” angol szavakból jött létre, ami annyit tesz, hogy a csomag az indulástól kezdve egészen a repülőgépig együtt utazik az utasokkal. Az ilyen, komplex szállítási rendszerekkel ellátott autóbuszokat 1982-86 között fejlesztették ki. A MALÉV javaslatára beindított projektben három cég, az Aeropalt társuláshoz tartozó Ikarus, a Csepel Autógyár, valamint az Autóipari Kutató Fejlesztő (AUTOKUT) vett részt. A munkában azonban oroszlánrész hárult a legendás magyar autóbuszgyártóra, mely 1983-ban mutatta be a prototípust.

Ikarus 692-es hátulról. Az autóbuszt két vezetőállással szerelték a könnyebb manőverezhetőség érdekében

Az első példány 14 méter hosszú, négytengelyes, szóló kivitelű modell volt, mely a 692-es típusszámot kapta. A jármű olyan magas volt (2,8 méter), mint egy emeletes autóbusz, ugyanakkor csak a felső részen volt kialakított utastér, hiszen a csomagok a karosszéria aljában kaptak helyet. Az utasok lépcsőfolyosónak köszönhetően közvetlenül a buszból szállhattak át a repülőgépbe. A két méter magasan található padlólemez alatt két hosszanti konténeralagutat alakítottak ki, és a csomagok elhelyezésére összesen 30 köbméternyi hely állt rendelkezésre. A poggyászokat belső szállítószalag juttatta el a hátfalon található csomagtérajtókig. Az autóbusz érdekessége volt, hogy két vezetőállással rendelkezett, visszapillantó tükrei ugyanakkor meglepő módon csak akkorák voltak, mint a hagyományos buszoké.

Az Ikarus 695-ös teljes mértékben kihasználta az engedélyezett méreteket

Kommentek

  • Pandula

    Kedves Aranyi Úr!
    Az első mondat sértő egy olyan generációra, amely teljes munkaellátottságával, ezerféle alkotással hozzájárult Magyarország hirnevéhez. Néhány hires alkotásunk: Ikarus buszok, Góbé repülők, vasuti kerekek /kéregöntés Ganz/ Cepel teherautó, Fug harci jármü, fegyverek AKM, AMD, TT, hajók, kikötődaruk, motorkerékpárok, robogók, stb.
    Kedves Uram! AZ Ön generációjának a kreativitására elkövetkező évtizedekben a kutya nem lesz kiváncsi.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.