A töltőállomások létesítése Európai Uniós elvárás, az erre vonatkozó irányelvről az Európai Bizottság határozott tavaly ősszel. A rendelet előírja, hogy a tagállamoknak a városokban és a sűrűn lakott agglomerációkban élők számára elérhetővé kell tenni a CNG-t, mint üzemanyagot. Ennek teljesítése alaposan felpörgetheti a hazai sűrített földgáz piacot, beleértve a forgalmazókat és az infrastruktúra kiépítésével foglalkozó vállalatokat.

Jó hír, hogy a bővítésbe több hazai vállalat is bekapcsolódhat, melynek köszönhetően új munkahelyek létesülhetnek a közeljövőben. Ha minden jól megy, akkor hamarosan a magyar fuvarozók a fosszilisnál 20-25 százalékkal olcsóbb üzemanyaggal közlekedhetnek az évtized végére – derült ki ma a III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari kiállításon, Gödöllőn.

Töltőállomások országszerte
Hogy ne tűnjön a fenti terv pusztába kiáltott szónak, a napokban nyilvános töltőállomás nyílt Kecskeméten. A közeljövőben emellett várhatóan Gödön, Kistarcsán, Miskolcon és Pusztazámoron nyílhatnak új töltőállomások. “A CNG egy nagyon jó irány, de sajnos vannak gátló tényezők, ilyen volt például a CNG jövedéki adójának januári emelése. Most, a környezetbarát üzemanyag kilónkénti ára 350 Forint körül van, melyből 50 Forint adóteher, ami sajnos visszaveti a korábbi lelkesedést. Régebben a sűrített földgázzal el lehetett érni akár 40-50 százalékos megtakarítást is, jelenleg ez az arány jóval rosszabb. Ezért javasoljuk a jövedéki adó csökkentését” – hívta fel a figyelmet Bálint Norbert, a FŐGÁZ CNG Kft. ügyvezető igazgatója.

A következő években jelentősen felgyorsulhat a töltőállomások építése

Valós CO2 megtakarítás
A CNG-kapcsán természetesen nemcsak a költség-megtakarításról, hanem jelentős károsanyag-kibocsátás csökkentésről is lehet beszélni. “A bio- és földgáz üzemanyagok biztosíthatják a közlekedés számára a valós szén-dioxid megtakarítás lehetőségét. Ideértve olyan technológiákat és megoldásokat is, amelyeknek köszönhetően az energiafolyamat egészére vonatkozó nulla kibocsátás érhető el” – tette hozzá Domanovszky Henrik, az MGGKE elnöke.

A szakmai szervezet első embere arra is felhívta a figyelmet, hogy számítások alapján idehaza, mintegy 30 ezer sűrített földgázzal közlekedő jármű esetében már nem lenne elegendő 100 töltőállomás. Az NGVA Europe adatai szerint hazánkban 5100-5300 CNG-s jármű van forgalomban, de újabb töltőállomások megnyitásával jelentősen nőhetne az alternatív üzemanyag iránti igény. Ugyanakkor, ha markánsan nőne a kereslet az évtized végéig a CNG-re, akkor még 100-nál is több töltőállomásra lenne szükség. Nagy kérdés persze, hogy a kormányzat figyelembe veszi-e az EU új csapásirányát és enyhíti-e a CNG adóterhét.

Az Iveco Stralis-t és a Dailyt- még mindig tesztelhetik az érdeklődők

Munkahelyeket teremthet a CNG?

Az infrastrukturális  fejlesztések terén jelentős hazai szereplő lehet a Ganzair Kompresszortechnika, mely CNG töltőállomásokhoz is tervez és gyárt gázkompresszorokat. Az általuk gyártott kompresszorokból eddig Magyarországon kettő talált vevőre szigetszentmiklósi, gödi töltőállomásokhoz, de Oroszországba is szállítottak már eszközöket 1 millió euró értékben, emellett további export projektek is folyamatban vannak. A vállalat az EU irányelvéből fakadóan mintegy 50-80 hazai töltőállomás építési igényének kielégítése érdekében kapacitásának bővítését, valamint új szerelőcsarnok építését is tervezi. A beruházáshoz akár 50 új dél-magyarországi munkahely létesítése kapcsolódhat.

Népszerű hazánkban az Év busza

A napokban vált véglegessé, hogy a miskolci és kaposvári városi tömegközlekedésben még az idén jelentős változások lépnek életbe. A régi járművek helyét az MAN által gyártott CNG-üzemű buszflotta veszi át, melyek között megtalálható lesz a “2015-ös Év Autóbuszának” kikiáltott Lion’s City GL csuklós modell. A Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. szám szerint 25 szóló és 15 darab csuklós sűrített földgázzal hajtott autóbuszt vásárolt. A borsodi megyeszékhely pedig 40 szóló és 35 csuklós MAN Lion’s City CNG buszt helyez forgalomba.

Az MAN Lion's City GL-t olyan jegykezelő készülékkel szerelik, mely már az okostelefonnal vásárolt jegyeket is képes érvényesíteni

A konferencián a korábban a Busexpón is vendégeskedő MAN Lion’s City GL is látható volt. A modellben Euro 6-os környezetvédelmi normának megfelelő CNG-motor dolgozik, amely akár biogázzal is üzemeltethető. A jármű üvegházhatású gáz kibocsátása minimum 17 százalékkal alacsonyabb a dízel üzemű változatokénál. “Tízéves periódussal számolva a Lion’s City GL üzemeltetési költsége 15 százalékkal kisebb lehet a hagyományos üzemű változatokhoz képest. A kaposvári tervekben szerepel ezen felül a városban előállított tisztított biogáz közlekedési célú felhasználása, amely nem csak alacsony CO2 kibocsátásával, de kőolaj kiváltásával is szolgálja a fenntarthatóságot” – emelte ki a rendezvényen Domanovszky Henrik. Az autóbusz érdekessége, hogy olyan jegykezelő készülékekkel szerelték őket, amelyek a mobiltelefonnal vásárolt buszjegyeket is képesek érvényesíteni.

A VW eco up! kis méretei ellenére elöl rendkívül kényelmes, emellett a hátsó üléseken ülőknek sem kell nyomorogni

A konferencián felszólalók elismerték, hogy a jövőben az elektromos hajtásra is egyre nagyobb hangsúly helyeződik, ugyanakkor az áruszállításban nem tartják elképzelhetőnek a null-emissziós járművek népszerűségének növekedését. A legdiplomatikusabb véleményt Bálint Norbert fogalmazta meg, aki a környezet-barát hajtások “együttélését” jövendölte meg a következő évtizedekre. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a CNG közúti személy- és  áruszállításban történő előretörése mellett, a cseppfolyósított földgáz (LNG) várhatóan a hajózásban fog leginkább elterjedni.

A III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari Kiállításon a fenntarthatóság jegyében első ízben sor került az MGKKE-díjának átadására is, melyet a legnagyobb gázüzemű flotta értékesítője, Szücs Attila vehette át.