730 lóerővel autópályára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.31. 15.00

Elsöprő erőnek és a világ egyik legerősebb nyergesének is gyakran nevezik a Scania R730-ast, melyet 2010-ben mutatott be a svéd márka. Kipróbáltuk az Euro 6-os változatot

A Scania R V8-as modellcsalád legizmosabb tagja 730 lóerős motorjának köszönheti a fenti, pozitív jelzőket. A modell pedáns módon már 5 évvel ezelőtt teljesítette az Euro 5-ös szabványnál is szigorúbb, EEV-környezetvédelmi előírást. A Scania mérnökei már akkor felkészítették az erőforrást az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normák teljesítésére. A Vezess.hu ezúttal egy felfrissített, Euro 6-os motorral ellátott R 730-ast próbálhatott ki.

A Biatorbágy és Tatabánya közötti autópálya-szakaszon, oda-vissza megtett úton elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyivel fogyaszt többet a svéd gyártó legerősebb erőforrása a V8-as család többi tagjához képest. Nos, megint kellemesen csalódtam, nincs miért szégyenkeznie a Scaniának, sőt. Az elsősorban rönkszállításra használt modell ezúttal sem üresen jött, hiszen a svédországi bázisról egy betonlapokkal megpakolt félpóttal küldte el a gyártó hazánkba a járművet, így kijött a 40 tonna össztömeg is.

A kormánymű egy kis kapcsoló segítségével állítható


Luxus a fedélzeten

Beszállva a Topline-fülkés teherautóba az emberben azonnal világossá válik egy alapvető Scania-felfogás, miszerint “bevált dolgon ne változtass”. És ez nagyon is érthető, hiszen a V8-as típuscsalád fülkéi tekinthetőek a legletisztultabb, legkényelmesebb, illetve a legergonomikusabb teherautó-kabinoknak a piacon. A felszínt megkapargatva azonban hamar kiderül, hogy a Scania nem ül a babérjain. Jó példa erre a számtalan extra, melyekért nem minden üzemeltető fizetne többet, de ha mégis, akkor nagyon jól járnak velük a sofőrök. A vezető melletti ülés például amellett, hogy fűthető és hűthető, a háttámlájának belső párnázata is csökkenthető, vagy növelhető, aszerint, hogy éppen mi esik jól a benne ülő derekának.

Fűthető és hűthető anyósülés

A kabinban található extrák természetesen ezzel nem érnek véget, hiszen fontos még kiemelni a beépített minihűtőt, a 230 voltos csatlakozót, valamint az elektronikusan működtethető tetőablakot. De ott vannak még azok a praktikus megoldások is, amiért szeretni lehet a Scania nyergesvontatókat. Az ülések mögött található ágy például felnyitható, így hozzáférhetünk azokhoz a holmikhoz, amelyeket a fülke két oldalán található rekeszekben helyeztünk el. Az alsó ágy egyébként széles, párnázata kényelmes igaz, azért nem tud versenybe szállni a jó öreg otthoni fekvőalkalmatossággal. Én simán elfértem rajta 189 centiméteres magasságommal, emellett nincs túlságosan magasan sem.

Szintén praktikus megoldás az ágy melletti “távirányító”, melyen többek között beállíthatjuk a kabin fűtését (ami akkor is működik, ha nem jár a motor), továbbá lehetőség van a műszerfali rádió távoli kezelésére, de erről is irányítható a tetőablak nyitása, vagy zárása is. A pihenő időt viszonylag kényelmesen lehet eltölteni a fülkében, hiszen a fülke rendkívül tágas, állva még rengeteg tér marad a fej fölött. A legfelső ágyat pedig egy kihúzható létra segítségével lehet megközelíteni, az esetleges kizuhanástól pedig a gyárilag felhúzott oldalháló védi meg az utast.

Akár az ágyból is vezérelhetők a fontosabb komfortnövelő eszközök

Scania R 730
Motoradatok
Motorteljesítmény (LE) 730  (1900 ford/perc)
Hengerek/szelepek 8
Max. nyomaték (Nm) 3500 (1000-1400 ford)
Motor zajszintje (dBA) 80
Végsebesség (km/h) 89 km/óra
Első tengely terhelhetősége 7 500 kg
Hátsó tengely terhelhetősége 11 500 kg


Vezetési komfort

A R 730-asra is jellemző a V8-as modellcsalád személyautós vezetési komfortja. A sofőr üléspozíciója magas, a műszerfal pedig hamisítatlan Streamline: a fontos gombok nagy felületen, ámde mégis kézre állva helyezkednek el. A széles, fűthető visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, továbbá lehetővé teszik, hogy a sofőr egészen a pótkocsi végéig “ellásson”. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A bőrbevonattal ellátott kormánykeréken könnyedén kezelhetjük a bejövő hívásokat, de szükség esetén ugyanitt kapcsolhatók a külső fényszórók is.

Nem túlzás azt állítani, hogy a svéd nyerges kivasalta az emelkedőkkel tarkított M1-es autópályát, a fordulatszám még a meredekebb emelkedőknél is optimális tartományban maradt. Menet közben érdekes volt megtapasztalni a Scania követési távolság-figyelő rendszerét, mely csak akkor lassította le a szerelvényt, ha a kamion elé bevágó jármű nem növelte a sebességét.

Kisebb hűtőt rejt a pihenőágy alatti traktus


Kis étkű bika

Fogyasztás tekintetében elmondható, hogy minél nagyobb távot tesz meg az R 730-as, annál kedvezőbb lesz a üzemanyag-felhasználás. 250 kilométernyi megtett út esetében 29,21 liter volt a fogyasztás 100 kilométerre vetítve, míg 98 kilométeres úton 33 litert használt fel a nyergesvontató 72 kilométer/órás átlagsebességnél. Figyelembe véve a motor és a hajtáslánc adottságait, mindez nagyon kedvező értéknek számít 40 tonna esetén. Ezek az adatok egyébként nagyon egybecsengenek egy korábbi, R 450-es tesztje során tapasztalt értékekkel.

A Scania nyergesvontatókat már messziről meg lehet ismerni jellegzetes hűtőmaszkjukról



Összegzés

Bár a Scania R 730-as erejét zárt pótkocsival teszteltük, mégis, ha behunyom a szemem, akkor egy rönkszállítós felépítmény jelenik meg a 730 lóerős motorral szerelt V8-as mögött. Ennek ellenére a modell kiváló választás lehet a hazai fuvarozó társaságok részére, hiszen a nagyobb teljesítmény nem jár együtt magasabb üzemanyag-felhasználással, ugyanakkor a plusz lóerők jól jönnek  a Kárpátokon, vagy az Alpokon áthaladó autósztrádákon.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.