730 lóerővel autópályára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.31. 15.00

Elsöprő erőnek és a világ egyik legerősebb nyergesének is gyakran nevezik a Scania R730-ast, melyet 2010-ben mutatott be a svéd márka. Kipróbáltuk az Euro 6-os változatot

A Scania R V8-as modellcsalád legizmosabb tagja 730 lóerős motorjának köszönheti a fenti, pozitív jelzőket. A modell pedáns módon már 5 évvel ezelőtt teljesítette az Euro 5-ös szabványnál is szigorúbb, EEV-környezetvédelmi előírást. A Scania mérnökei már akkor felkészítették az erőforrást az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normák teljesítésére. A Vezess.hu ezúttal egy felfrissített, Euro 6-os motorral ellátott R 730-ast próbálhatott ki.

A Biatorbágy és Tatabánya közötti autópálya-szakaszon, oda-vissza megtett úton elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyivel fogyaszt többet a svéd gyártó legerősebb erőforrása a V8-as család többi tagjához képest. Nos, megint kellemesen csalódtam, nincs miért szégyenkeznie a Scaniának, sőt. Az elsősorban rönkszállításra használt modell ezúttal sem üresen jött, hiszen a svédországi bázisról egy betonlapokkal megpakolt félpóttal küldte el a gyártó hazánkba a járművet, így kijött a 40 tonna össztömeg is.

A kormánymű egy kis kapcsoló segítségével állítható


Luxus a fedélzeten

Beszállva a Topline-fülkés teherautóba az emberben azonnal világossá válik egy alapvető Scania-felfogás, miszerint “bevált dolgon ne változtass”. És ez nagyon is érthető, hiszen a V8-as típuscsalád fülkéi tekinthetőek a legletisztultabb, legkényelmesebb, illetve a legergonomikusabb teherautó-kabinoknak a piacon. A felszínt megkapargatva azonban hamar kiderül, hogy a Scania nem ül a babérjain. Jó példa erre a számtalan extra, melyekért nem minden üzemeltető fizetne többet, de ha mégis, akkor nagyon jól járnak velük a sofőrök. A vezető melletti ülés például amellett, hogy fűthető és hűthető, a háttámlájának belső párnázata is csökkenthető, vagy növelhető, aszerint, hogy éppen mi esik jól a benne ülő derekának.

Fűthető és hűthető anyósülés

A kabinban található extrák természetesen ezzel nem érnek véget, hiszen fontos még kiemelni a beépített minihűtőt, a 230 voltos csatlakozót, valamint az elektronikusan működtethető tetőablakot. De ott vannak még azok a praktikus megoldások is, amiért szeretni lehet a Scania nyergesvontatókat. Az ülések mögött található ágy például felnyitható, így hozzáférhetünk azokhoz a holmikhoz, amelyeket a fülke két oldalán található rekeszekben helyeztünk el. Az alsó ágy egyébként széles, párnázata kényelmes igaz, azért nem tud versenybe szállni a jó öreg otthoni fekvőalkalmatossággal. Én simán elfértem rajta 189 centiméteres magasságommal, emellett nincs túlságosan magasan sem.

Szintén praktikus megoldás az ágy melletti “távirányító”, melyen többek között beállíthatjuk a kabin fűtését (ami akkor is működik, ha nem jár a motor), továbbá lehetőség van a műszerfali rádió távoli kezelésére, de erről is irányítható a tetőablak nyitása, vagy zárása is. A pihenő időt viszonylag kényelmesen lehet eltölteni a fülkében, hiszen a fülke rendkívül tágas, állva még rengeteg tér marad a fej fölött. A legfelső ágyat pedig egy kihúzható létra segítségével lehet megközelíteni, az esetleges kizuhanástól pedig a gyárilag felhúzott oldalháló védi meg az utast.

Akár az ágyból is vezérelhetők a fontosabb komfortnövelő eszközök

Scania R 730
Motoradatok
Motorteljesítmény (LE) 730  (1900 ford/perc)
Hengerek/szelepek 8
Max. nyomaték (Nm) 3500 (1000-1400 ford)
Motor zajszintje (dBA) 80
Végsebesség (km/h) 89 km/óra
Első tengely terhelhetősége 7 500 kg
Hátsó tengely terhelhetősége 11 500 kg


Vezetési komfort

A R 730-asra is jellemző a V8-as modellcsalád személyautós vezetési komfortja. A sofőr üléspozíciója magas, a műszerfal pedig hamisítatlan Streamline: a fontos gombok nagy felületen, ámde mégis kézre állva helyezkednek el. A széles, fűthető visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, továbbá lehetővé teszik, hogy a sofőr egészen a pótkocsi végéig “ellásson”. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A bőrbevonattal ellátott kormánykeréken könnyedén kezelhetjük a bejövő hívásokat, de szükség esetén ugyanitt kapcsolhatók a külső fényszórók is.

Nem túlzás azt állítani, hogy a svéd nyerges kivasalta az emelkedőkkel tarkított M1-es autópályát, a fordulatszám még a meredekebb emelkedőknél is optimális tartományban maradt. Menet közben érdekes volt megtapasztalni a Scania követési távolság-figyelő rendszerét, mely csak akkor lassította le a szerelvényt, ha a kamion elé bevágó jármű nem növelte a sebességét.

Kisebb hűtőt rejt a pihenőágy alatti traktus


Kis étkű bika

Fogyasztás tekintetében elmondható, hogy minél nagyobb távot tesz meg az R 730-as, annál kedvezőbb lesz a üzemanyag-felhasználás. 250 kilométernyi megtett út esetében 29,21 liter volt a fogyasztás 100 kilométerre vetítve, míg 98 kilométeres úton 33 litert használt fel a nyergesvontató 72 kilométer/órás átlagsebességnél. Figyelembe véve a motor és a hajtáslánc adottságait, mindez nagyon kedvező értéknek számít 40 tonna esetén. Ezek az adatok egyébként nagyon egybecsengenek egy korábbi, R 450-es tesztje során tapasztalt értékekkel.

A Scania nyergesvontatókat már messziről meg lehet ismerni jellegzetes hűtőmaszkjukról



Összegzés

Bár a Scania R 730-as erejét zárt pótkocsival teszteltük, mégis, ha behunyom a szemem, akkor egy rönkszállítós felépítmény jelenik meg a 730 lóerős motorral szerelt V8-as mögött. Ennek ellenére a modell kiváló választás lehet a hazai fuvarozó társaságok részére, hiszen a nagyobb teljesítmény nem jár együtt magasabb üzemanyag-felhasználással, ugyanakkor a plusz lóerők jól jönnek  a Kárpátokon, vagy az Alpokon áthaladó autósztrádákon.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.