730 lóerővel autópályára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.31. 15.00

Elsöprő erőnek és a világ egyik legerősebb nyergesének is gyakran nevezik a Scania R730-ast, melyet 2010-ben mutatott be a svéd márka. Kipróbáltuk az Euro 6-os változatot

A Scania R V8-as modellcsalád legizmosabb tagja 730 lóerős motorjának köszönheti a fenti, pozitív jelzőket. A modell pedáns módon már 5 évvel ezelőtt teljesítette az Euro 5-ös szabványnál is szigorúbb, EEV-környezetvédelmi előírást. A Scania mérnökei már akkor felkészítették az erőforrást az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normák teljesítésére. A Vezess.hu ezúttal egy felfrissített, Euro 6-os motorral ellátott R 730-ast próbálhatott ki.

A Biatorbágy és Tatabánya közötti autópálya-szakaszon, oda-vissza megtett úton elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyivel fogyaszt többet a svéd gyártó legerősebb erőforrása a V8-as család többi tagjához képest. Nos, megint kellemesen csalódtam, nincs miért szégyenkeznie a Scaniának, sőt. Az elsősorban rönkszállításra használt modell ezúttal sem üresen jött, hiszen a svédországi bázisról egy betonlapokkal megpakolt félpóttal küldte el a gyártó hazánkba a járművet, így kijött a 40 tonna össztömeg is.

A kormánymű egy kis kapcsoló segítségével állítható


Luxus a fedélzeten

Beszállva a Topline-fülkés teherautóba az emberben azonnal világossá válik egy alapvető Scania-felfogás, miszerint “bevált dolgon ne változtass”. És ez nagyon is érthető, hiszen a V8-as típuscsalád fülkéi tekinthetőek a legletisztultabb, legkényelmesebb, illetve a legergonomikusabb teherautó-kabinoknak a piacon. A felszínt megkapargatva azonban hamar kiderül, hogy a Scania nem ül a babérjain. Jó példa erre a számtalan extra, melyekért nem minden üzemeltető fizetne többet, de ha mégis, akkor nagyon jól járnak velük a sofőrök. A vezető melletti ülés például amellett, hogy fűthető és hűthető, a háttámlájának belső párnázata is csökkenthető, vagy növelhető, aszerint, hogy éppen mi esik jól a benne ülő derekának.

Fűthető és hűthető anyósülés

A kabinban található extrák természetesen ezzel nem érnek véget, hiszen fontos még kiemelni a beépített minihűtőt, a 230 voltos csatlakozót, valamint az elektronikusan működtethető tetőablakot. De ott vannak még azok a praktikus megoldások is, amiért szeretni lehet a Scania nyergesvontatókat. Az ülések mögött található ágy például felnyitható, így hozzáférhetünk azokhoz a holmikhoz, amelyeket a fülke két oldalán található rekeszekben helyeztünk el. Az alsó ágy egyébként széles, párnázata kényelmes igaz, azért nem tud versenybe szállni a jó öreg otthoni fekvőalkalmatossággal. Én simán elfértem rajta 189 centiméteres magasságommal, emellett nincs túlságosan magasan sem.

Szintén praktikus megoldás az ágy melletti “távirányító”, melyen többek között beállíthatjuk a kabin fűtését (ami akkor is működik, ha nem jár a motor), továbbá lehetőség van a műszerfali rádió távoli kezelésére, de erről is irányítható a tetőablak nyitása, vagy zárása is. A pihenő időt viszonylag kényelmesen lehet eltölteni a fülkében, hiszen a fülke rendkívül tágas, állva még rengeteg tér marad a fej fölött. A legfelső ágyat pedig egy kihúzható létra segítségével lehet megközelíteni, az esetleges kizuhanástól pedig a gyárilag felhúzott oldalháló védi meg az utast.

Akár az ágyból is vezérelhetők a fontosabb komfortnövelő eszközök

Scania R 730
Motoradatok
Motorteljesítmény (LE) 730  (1900 ford/perc)
Hengerek/szelepek 8
Max. nyomaték (Nm) 3500 (1000-1400 ford)
Motor zajszintje (dBA) 80
Végsebesség (km/h) 89 km/óra
Első tengely terhelhetősége 7 500 kg
Hátsó tengely terhelhetősége 11 500 kg


Vezetési komfort

A R 730-asra is jellemző a V8-as modellcsalád személyautós vezetési komfortja. A sofőr üléspozíciója magas, a műszerfal pedig hamisítatlan Streamline: a fontos gombok nagy felületen, ámde mégis kézre állva helyezkednek el. A széles, fűthető visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, továbbá lehetővé teszik, hogy a sofőr egészen a pótkocsi végéig “ellásson”. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A bőrbevonattal ellátott kormánykeréken könnyedén kezelhetjük a bejövő hívásokat, de szükség esetén ugyanitt kapcsolhatók a külső fényszórók is.

Nem túlzás azt állítani, hogy a svéd nyerges kivasalta az emelkedőkkel tarkított M1-es autópályát, a fordulatszám még a meredekebb emelkedőknél is optimális tartományban maradt. Menet közben érdekes volt megtapasztalni a Scania követési távolság-figyelő rendszerét, mely csak akkor lassította le a szerelvényt, ha a kamion elé bevágó jármű nem növelte a sebességét.

Kisebb hűtőt rejt a pihenőágy alatti traktus


Kis étkű bika

Fogyasztás tekintetében elmondható, hogy minél nagyobb távot tesz meg az R 730-as, annál kedvezőbb lesz a üzemanyag-felhasználás. 250 kilométernyi megtett út esetében 29,21 liter volt a fogyasztás 100 kilométerre vetítve, míg 98 kilométeres úton 33 litert használt fel a nyergesvontató 72 kilométer/órás átlagsebességnél. Figyelembe véve a motor és a hajtáslánc adottságait, mindez nagyon kedvező értéknek számít 40 tonna esetén. Ezek az adatok egyébként nagyon egybecsengenek egy korábbi, R 450-es tesztje során tapasztalt értékekkel.

A Scania nyergesvontatókat már messziről meg lehet ismerni jellegzetes hűtőmaszkjukról



Összegzés

Bár a Scania R 730-as erejét zárt pótkocsival teszteltük, mégis, ha behunyom a szemem, akkor egy rönkszállítós felépítmény jelenik meg a 730 lóerős motorral szerelt V8-as mögött. Ennek ellenére a modell kiváló választás lehet a hazai fuvarozó társaságok részére, hiszen a nagyobb teljesítmény nem jár együtt magasabb üzemanyag-felhasználással, ugyanakkor a plusz lóerők jól jönnek  a Kárpátokon, vagy az Alpokon áthaladó autósztrádákon.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.