Fidel Castro Ikarusai

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.27. 12.00

Néhány évtizeddel ezelőtt Kuba százszámra vette a magyar buszokat, melyekre aztán más márkanév került. Ismerős, ugye?

Fidel Castro 1959-es hatalomátvétele előtt Kuba nagyban függött az USA-tól, ezért az utakon főleg az Egyesült Államokból vásárolt buszok voltak többségben. A kubai forradalmat követően az ország inkább a nyugat-európai gyártmányokat részesítette előnyben, ennek eredményeképpen a karibi szigetország útjain főként brit Leyland és spanyol Pegaso gyártmányú buszok váltak uralkodóvá. A nyugat-európai buszok mellett egyre nagyobb szerephez jutott hazánk is, ugyanis közel 200 darab Ikarus 630-ast vásároltak, de az egykori spanyol gyarmatra került egy-egy darab Ikarus 55-ös, illetve 66-os is.

A magyar buszok szempontjából az igazi fordulatot a ’60-as évek végén bemutatott 200-as modellcsalád hozott. A kubai piacon elsősorban autóbuszok felújításával foglalkozó Girón megállapodást kötött az akkor szocialista nagyvállalatként működő Ikarusszal különféle buszok importjáról. Ezt követően a spanyol céghez komplett alvázak érkeztek Magyarországról, illetve a szükséges alkatrészeket ládákba csomagolva, hajókon juttatták el Kubába. A Girón 1979-tól 1990-ig többféle típust szerelt össze a 200-as modellcsaládból, ugyanakkor a járműveket saját márkanévvel és elnevezéssel engedte kigurulni a havannai összeszerelő-csarnokból.

A magyar változatoktól eltérően a kubai Ikarusok oldalablakai nem felül, hanem alul voltak nyithatók

Így történhetett meg például az, hogy a BKV-nál még nagy számban közlekedő, szóló kivitelű 260-ast “Girón XIII”, míg a csuklós verziót “Girón XVI” néven ismerhette meg Fidel Castro népe. Hogy mi volt a logika az elnevezésekben, érdekes kérdés, de annyi biztos, hogy a kubai cég a végsőkig megőrizte ezen szokását. A rumba és a salsa szülőhazája nagy tételben szerelte össze az Ikarusokat: 260-asból például több mint 4500 darabot, 280-asból pedig közel 700 példányt, míg a 256-osból 624 darabot helyeztek forgalomba Girón néven. Hogy pontosan hány darabot gyártottak Ikarus-elemek felhasználásával, nehéz lenne megmondani, de egyes források szerint 12-15 ezer busz készült. Az viszont biztosra vehető, hogy ebben a számban már a 200-as család alkatrészeinek felhasználásával fejlesztett buszok is benne vannak.

Nem photoshop: Kamaz húz egy Ikarus 260-asból épített pótkocsit

Miután a korai példányok kiöregedtek, általában emeletes buszokká, vagy utasszállításra alkalmas pótkocsikká, esetleg vasúti kocsikká alakították őket. A vasfüggöny lehullásával megszűnt az együttműködés a két cég között, ezért véget ért az Ikarusok kubai exportja. Ennek ellenére egy szép fejezettel gazdagodott a magyar buszgyártás.

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.