Fidel Castro Ikarusai

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.27. 12.00

Néhány évtizeddel ezelőtt Kuba százszámra vette a magyar buszokat, melyekre aztán más márkanév került. Ismerős, ugye?

Fidel Castro 1959-es hatalomátvétele előtt Kuba nagyban függött az USA-tól, ezért az utakon főleg az Egyesült Államokból vásárolt buszok voltak többségben. A kubai forradalmat követően az ország inkább a nyugat-európai gyártmányokat részesítette előnyben, ennek eredményeképpen a karibi szigetország útjain főként brit Leyland és spanyol Pegaso gyártmányú buszok váltak uralkodóvá. A nyugat-európai buszok mellett egyre nagyobb szerephez jutott hazánk is, ugyanis közel 200 darab Ikarus 630-ast vásároltak, de az egykori spanyol gyarmatra került egy-egy darab Ikarus 55-ös, illetve 66-os is.

A magyar buszok szempontjából az igazi fordulatot a ’60-as évek végén bemutatott 200-as modellcsalád hozott. A kubai piacon elsősorban autóbuszok felújításával foglalkozó Girón megállapodást kötött az akkor szocialista nagyvállalatként működő Ikarusszal különféle buszok importjáról. Ezt követően a spanyol céghez komplett alvázak érkeztek Magyarországról, illetve a szükséges alkatrészeket ládákba csomagolva, hajókon juttatták el Kubába. A Girón 1979-tól 1990-ig többféle típust szerelt össze a 200-as modellcsaládból, ugyanakkor a járműveket saját márkanévvel és elnevezéssel engedte kigurulni a havannai összeszerelő-csarnokból.

A magyar változatoktól eltérően a kubai Ikarusok oldalablakai nem felül, hanem alul voltak nyithatók

Így történhetett meg például az, hogy a BKV-nál még nagy számban közlekedő, szóló kivitelű 260-ast “Girón XIII”, míg a csuklós verziót “Girón XVI” néven ismerhette meg Fidel Castro népe. Hogy mi volt a logika az elnevezésekben, érdekes kérdés, de annyi biztos, hogy a kubai cég a végsőkig megőrizte ezen szokását. A rumba és a salsa szülőhazája nagy tételben szerelte össze az Ikarusokat: 260-asból például több mint 4500 darabot, 280-asból pedig közel 700 példányt, míg a 256-osból 624 darabot helyeztek forgalomba Girón néven. Hogy pontosan hány darabot gyártottak Ikarus-elemek felhasználásával, nehéz lenne megmondani, de egyes források szerint 12-15 ezer busz készült. Az viszont biztosra vehető, hogy ebben a számban már a 200-as család alkatrészeinek felhasználásával fejlesztett buszok is benne vannak.

Nem photoshop: Kamaz húz egy Ikarus 260-asból épített pótkocsit

Miután a korai példányok kiöregedtek, általában emeletes buszokká, vagy utasszállításra alkalmas pótkocsikká, esetleg vasúti kocsikká alakították őket. A vasfüggöny lehullásával megszűnt az együttműködés a két cég között, ezért véget ért az Ikarusok kubai exportja. Ennek ellenére egy szép fejezettel gazdagodott a magyar buszgyártás.

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.