Napelemes buszok a lengyel fővárosnak

Solaris Urbino

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.16. 12.00

Napelemes buszokat vásárol a lengyel főváros. A vadonatúj buszokon még alkoholszonda is lesz az utasok biztonsága érdekében.

Amikor 10 évvel ezelőtt először Varsóban jártam, még javarészt piros-sárga Ikarusok, valamint rendszerváltás előtt és után készült Jelczek uralták a lengyel főváros utcaképét. Egy-egy alvállalkozónál ugyanakkor már feltünedeztek az első generációs Solaris Urbinók és mivel akkor ismeretlen volt számomra a márka, inkább vártam néhány buszt, hogy kipróbálhassam mit is tud az akkor még zsenge korban lévő bolechowói gyártó (2001-ben alapították). Akkor egészen meglepett a városi kialakítású Solaris Urbino, melynek utastere tágas és kényelmes volt, szemben más közép-európai gyártók buszaival, melyek akkoriban még ádáz harcot vívtak az alacsony padlóból fakadó üléselrendezési kihívásokkal.

A Solarisok száma napjainkban meghaladja az 1000 darabot, és mindegyikük kivétel nélkül alacsonypadlós. Úgy tűnik ez a szám a jövőben is növekedni fog, hiszen a helyi operátor, az MZA nemrég jelentette be, hogy 60 csuklós és 20 darab szóló kivitelű új Urbinót vásárol. Az első példányok még októberben, míg az utolsó darabok december végén érkezhetnek meg a varsói tömegközlekedési vállalathoz.

Alvállalkozós Solaris Urbino 15 Varsó belvárosában 2006-ban. Fotó: Aranyi Péter

A városi kivitelű buszokat napelemekkel szerelik, melyek a járművek tetején kapnak helyet. Az elemek feladata lesz támogatni az autóbuszok elektromos eszközeinek működtetését a dízelerőforráshoz kapcsolt akkumulátor mellett. Ez a megoldás alacsonyabb energiafelhasználást, ezáltal pedig kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. A napelemek hadrendbe állítása egyéb iránt okos megoldás lehet, hiszen napjainkban a dízelmotorral szerelt buszoknak olyan plusz eszközök működtetésére kell gondot fordítaniuk, mint a légkondicionáló, vagy éppen az utastéri kamerarendszer.

Az új Urbinókat Paccar MX-11-es, Euro 6-os motorokkal szerelik, melyekhez Voith gyártmányú DIWA 6-os sebességváltók csatlakoznak, melyekkel további 5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A járműveket korszerű és takarékos LED-világítással látják el, emellett az utastérben légkondicionáló és LCD-monitorok is lesznek. Az utasok biztonsága érdekében 5 külső és 5 belső kamerával is felszerelik a járműveket.

A lengyel főváros emellett úgynevezett “alcolockkal” is próbálja óvni utasait. A készülék a vezérlőegységeken keresztül megakadályozza az autóbusz indítását abban az esetben, ha a sofőr spiccesen, vagy alkoholtól teljesen elázva ülne volánhoz. A Solaris buszok offenzívája nem áll meg, hiszen idén még tíz darab Urbino érkezik Varsóba, melyek teljes mértékben elektromos hajtásúak lesznek. 

Kommentek

  • Vérmacy

    Rajta! Mo-ra is napelemes buszokat! Tudás megvan az egyetemeken, buszgyártói történelmünk, tudásunk meg van! Buszgyárat építsünk, ne stadiont…

  • Steppenwolf

    A buszgyártó történelmünket bökhetjük, nem abból kell élni, azok a mérnökök már nem élnek, vagy rég nyugdíjasok, attól nem megy előre a dolog.
    Buszgyáraink is vannak, nem kell azokat építeni, meg amúgy sem az állam feladata, még annyira sem, mint a stadionépítés. A magyar buszgyártásnak aligha egy napelemes busz lenne most a legfontosabb.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.