Napelemes buszok a lengyel fővárosnak

Solaris Urbino

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.16. 12.00

Napelemes buszokat vásárol a lengyel főváros. A vadonatúj buszokon még alkoholszonda is lesz az utasok biztonsága érdekében.

Amikor 10 évvel ezelőtt először Varsóban jártam, még javarészt piros-sárga Ikarusok, valamint rendszerváltás előtt és után készült Jelczek uralták a lengyel főváros utcaképét. Egy-egy alvállalkozónál ugyanakkor már feltünedeztek az első generációs Solaris Urbinók és mivel akkor ismeretlen volt számomra a márka, inkább vártam néhány buszt, hogy kipróbálhassam mit is tud az akkor még zsenge korban lévő bolechowói gyártó (2001-ben alapították). Akkor egészen meglepett a városi kialakítású Solaris Urbino, melynek utastere tágas és kényelmes volt, szemben más közép-európai gyártók buszaival, melyek akkoriban még ádáz harcot vívtak az alacsony padlóból fakadó üléselrendezési kihívásokkal.

A Solarisok száma napjainkban meghaladja az 1000 darabot, és mindegyikük kivétel nélkül alacsonypadlós. Úgy tűnik ez a szám a jövőben is növekedni fog, hiszen a helyi operátor, az MZA nemrég jelentette be, hogy 60 csuklós és 20 darab szóló kivitelű új Urbinót vásárol. Az első példányok még októberben, míg az utolsó darabok december végén érkezhetnek meg a varsói tömegközlekedési vállalathoz.

Alvállalkozós Solaris Urbino 15 Varsó belvárosában 2006-ban. Fotó: Aranyi Péter

A városi kivitelű buszokat napelemekkel szerelik, melyek a járművek tetején kapnak helyet. Az elemek feladata lesz támogatni az autóbuszok elektromos eszközeinek működtetését a dízelerőforráshoz kapcsolt akkumulátor mellett. Ez a megoldás alacsonyabb energiafelhasználást, ezáltal pedig kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. A napelemek hadrendbe állítása egyéb iránt okos megoldás lehet, hiszen napjainkban a dízelmotorral szerelt buszoknak olyan plusz eszközök működtetésére kell gondot fordítaniuk, mint a légkondicionáló, vagy éppen az utastéri kamerarendszer.

Az új Urbinókat Paccar MX-11-es, Euro 6-os motorokkal szerelik, melyekhez Voith gyártmányú DIWA 6-os sebességváltók csatlakoznak, melyekkel további 5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A járműveket korszerű és takarékos LED-világítással látják el, emellett az utastérben légkondicionáló és LCD-monitorok is lesznek. Az utasok biztonsága érdekében 5 külső és 5 belső kamerával is felszerelik a járműveket.

A lengyel főváros emellett úgynevezett “alcolockkal” is próbálja óvni utasait. A készülék a vezérlőegységeken keresztül megakadályozza az autóbusz indítását abban az esetben, ha a sofőr spiccesen, vagy alkoholtól teljesen elázva ülne volánhoz. A Solaris buszok offenzívája nem áll meg, hiszen idén még tíz darab Urbino érkezik Varsóba, melyek teljes mértékben elektromos hajtásúak lesznek. 

Kommentek

  • Vérmacy

    Rajta! Mo-ra is napelemes buszokat! Tudás megvan az egyetemeken, buszgyártói történelmünk, tudásunk meg van! Buszgyárat építsünk, ne stadiont…

  • Steppenwolf

    A buszgyártó történelmünket bökhetjük, nem abból kell élni, azok a mérnökök már nem élnek, vagy rég nyugdíjasok, attól nem megy előre a dolog.
    Buszgyáraink is vannak, nem kell azokat építeni, meg amúgy sem az állam feladata, még annyira sem, mint a stadionépítés. A magyar buszgyártásnak aligha egy napelemes busz lenne most a legfontosabb.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.