Amikor 10 évvel ezelőtt először Varsóban jártam, még javarészt piros-sárga Ikarusok, valamint rendszerváltás előtt és után készült Jelczek uralták a lengyel főváros utcaképét. Egy-egy alvállalkozónál ugyanakkor már feltünedeztek az első generációs Solaris Urbinók és mivel akkor ismeretlen volt számomra a márka, inkább vártam néhány buszt, hogy kipróbálhassam mit is tud az akkor még zsenge korban lévő bolechowói gyártó (2001-ben alapították). Akkor egészen meglepett a városi kialakítású Solaris Urbino, melynek utastere tágas és kényelmes volt, szemben más közép-európai gyártók buszaival, melyek akkoriban még ádáz harcot vívtak az alacsony padlóból fakadó üléselrendezési kihívásokkal.

A Solarisok száma napjainkban meghaladja az 1000 darabot, és mindegyikük kivétel nélkül alacsonypadlós. Úgy tűnik ez a szám a jövőben is növekedni fog, hiszen a helyi operátor, az MZA nemrég jelentette be, hogy 60 csuklós és 20 darab szóló kivitelű új Urbinót vásárol. Az első példányok még októberben, míg az utolsó darabok december végén érkezhetnek meg a varsói tömegközlekedési vállalathoz.

Alvállalkozós Solaris Urbino 15 Varsó belvárosában 2006-ban. Fotó: Aranyi Péter

A városi kivitelű buszokat napelemekkel szerelik, melyek a járművek tetején kapnak helyet. Az elemek feladata lesz támogatni az autóbuszok elektromos eszközeinek működtetését a dízelerőforráshoz kapcsolt akkumulátor mellett. Ez a megoldás alacsonyabb energiafelhasználást, ezáltal pedig kisebb üzemanyag-fogyasztást, illetve kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. A napelemek hadrendbe állítása egyéb iránt okos megoldás lehet, hiszen napjainkban a dízelmotorral szerelt buszoknak olyan plusz eszközök működtetésére kell gondot fordítaniuk, mint a légkondicionáló, vagy éppen az utastéri kamerarendszer.

Az új Urbinókat Paccar MX-11-es, Euro 6-os motorokkal szerelik, melyekhez Voith gyártmányú DIWA 6-os sebességváltók csatlakoznak, melyekkel további 5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A járműveket korszerű és takarékos LED-világítással látják el, emellett az utastérben légkondicionáló és LCD-monitorok is lesznek. Az utasok biztonsága érdekében 5 külső és 5 belső kamerával is felszerelik a járműveket.

A lengyel főváros emellett úgynevezett “alcolockkal” is próbálja óvni utasait. A készülék a vezérlőegységeken keresztül megakadályozza az autóbusz indítását abban az esetben, ha a sofőr spiccesen, vagy alkoholtól teljesen elázva ülne volánhoz. A Solaris buszok offenzívája nem áll meg, hiszen idén még tíz darab Urbino érkezik Varsóba, melyek teljes mértékben elektromos hajtásúak lesznek.