Nemrég adtunk hírt a Daimler kezében lévő Freightliner új, hibrid csőröséről, mely a hagyományos változatoknál jóval kevesebbet iszik. Ez jó az üzemeltetők pénztárcájának, nem utolsó sorban pedig jó a környezetnek is. Az amerikai gyártó kedden újabb meglepetéssel kápráztatta el a tengerentúli szaksajtót, ugyanis bemutatta az önmagát vezető nyergesvontatót, melyet hamarosan közúti forgalomban is tesztelhetnek. Hogy ez mire lesz jó, még kérdéses, de a mérnökök többek között a balesetek számának csökkenését várják az automatizált kamionoktól.

Az “Inspiration Truck”, magyarul “inspiráló teherautó” névre keresztelt prototípust alapos, mindenre kiterjedő teszteknek vetették alá mielőtt megkapta volna Nevada államtól a hivatalos, hatóságilag engedélyezett rendszámot. A járművet a Daimler által kifejlesztett “Highway Pilot” automatizált irányítást biztosító rendszerrel szerelték fel. A fejlesztés a kamerákból és radarrendszerekből érkező információkat dolgozza fel és ezek alapján gondoskodik az erőátviteli berendezések vezérléséről. A Highway Pilot része több olyan aktív vezetéstámogató fejlesztés, melyek már a napjainkban készülő teherautóknál is megtalálhatók, mint például a sávelhagyás-figyelmeztető- és az ütközésvédelmi rendszer.

A Friegthliner megőrizte mindazt, amiért szeretni lehet az amerikai kamionokat

A Highway Pilot teljesen automatikus vezérlést biztosít, ugyanakkor szükség esetén a sofőrnek lehetősége van beavatkozásra. A koncepció egyébként megegyezik a Daimler másik leányának, a Mercedes által kifejlesztett prototípussal, melynél ugyancsak alapelképzelés volt a hús-vér teherautó vezető jelenlétének megőrzése. Az Inspiration Truck tehát nem akarja kiváltani az embereket, pusztán le akarja venni a vállukról a vezetés fárasztó részét. Ennek köszönhetően a teherautó-vezetőknek olyan feladatok elvégzésre is marad ideje, mint például a fuvarútvonal pontos megtervezése, vagy éppen az adminisztrációs teendők elvégzése.

Önmagát vezető teherautókkal több gyártó is kísérletezik a nagyvilágban. A Kamaz például nemrég jelentette be, hogy teljesen automatizált vezérlésű kamiont fejleszt 2020-ra, míg a holland DAF egy hónappal ezelőtt tesztelt egy olyan automata vezérlésre állított nyergesvontatót, amely minden további nélkül képes volt emberi beavatkozás nélkül követni az előtte haladó járművet.

Ez lenne az automata vezérlésű kamion műszerfala

Nem hivatalosan egyébként a Mercedes tavaly bemutatott prototípusa tekinthető a világ első, közúti forgalomban résztvevő, önmagát vezető teherautójának, ugyanis a cég szakemberei az Arocs típusú nyergesvontatót a németországi A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelték. Mint ismeretes, a szintén a Highway Pilot asszisztensrendszerrel szerelt teherautó egészen 85 kilométer/órás sebességig képes volt automata üzemmódban haladni. Ugyanakkor a Frieghtliner Inspiration Truck elnevezésű prototípusa tekinthető világ első olyan automatizált vezérlésű kamionjának, mely állandó rendszámot is kapott.