Elektromos busz Oroszországból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.06. 12.00

Utasok nélkül tesztelik az oroszok elektromos buszát, pedig nincs mitől félni.

Az 1937-ben alapított orosz Likinói Autóbuszgyár (LiAZ) öles léptekkel próbál lépést tartani a világ autóbuszgyártásával, valamint a legutolsó technológiák alkalmazásával. Jó példa erre a likino-duljovói gyártó legújabb autóbusza, a 6274-es, melyet jelenleg az orosz fővárosban tesztelnek. A teljesen elektromos hajtással készülő autóbusz a LiAZ 5292-es típus, 2013 előtt készülő változatának formajegyeit viseli magán, a károsanyag-kibocsátás szempontól ugyanakkor messze meghaladja a hagyományos hajtással készülő LiAZ modelleket.

Nem csehszlovákok
Nem ez az első alternatív hajtással szerelt járműve az orosz gyártónak, hiszen komplett CNG-kínálattal rendelkezik, ugyanakkor az elektromos buszok terén mindenképpen első próbálkozásnak tekinthető a 6274-es, még akkor is, ha 2012-ig sorozatban gyártott trolibuszokat a nagy hagyományokra visszatekintő cég. A LiAZ neve egyébként nem véletlenül adhat okot a félreértésekre, ugyanis teljesen azonos a hazánkban teherautóiról közismert csehszlovák Libereci Autógyáréval.

Még csak prototípus
A teljes mértékben alacsonypadlós járművet kifejezetten a városi tömegközlekedési igényeknek megfelelően fejlesztették ki. A 12 méter hosszú autóbuszon összesen 90 utas számára van álló- és ülőhely. A modellt olyan lítiumionos akkumulátorokkal látták el, melyeknek köszönhetően egyetlen feltöltéssel 200-280 kilométert képes megtenni. A 6274-es hátránya viszont, hogy az energiatároló berendezések feltöltéséhez legalább 5 órára van szükség (egyes adatok szerint 6,5 órára). A LiAZ nullemissziós autóbusza egyelőre prototípus, így elképzelhető, hogy sikerül javítani a fenti mutatókon. Az autóbuszban dolgozó háromfázisú, aszinkronos elektromos motor ugyanakkor kiváló, 180 kW-os teljesítményre képes. Bár a jármű végsebességét leszabályozták, az így is 80 kilométer/órás maximális sebességgel tud haladni.

Utasok nélkül
A moszkvai Mosgortransnál forgalomba állt orosz elektromos busz egyelőre nem szállít utasokat. A néhány hónapos tesztidőszak túlnyomó részét ugyanakkor javarészt rendes utasforgalomban képzelik el a cég mérnökei. A teszt végén a LiAZ összesíti a tapasztalatokat és felhasználja azokat a sorozatgyártásban készülő elektromos autóbuszoknál.

Kommentek

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.