Elektromos busz Oroszországból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.06. 12.00

Utasok nélkül tesztelik az oroszok elektromos buszát, pedig nincs mitől félni.

Az 1937-ben alapított orosz Likinói Autóbuszgyár (LiAZ) öles léptekkel próbál lépést tartani a világ autóbuszgyártásával, valamint a legutolsó technológiák alkalmazásával. Jó példa erre a likino-duljovói gyártó legújabb autóbusza, a 6274-es, melyet jelenleg az orosz fővárosban tesztelnek. A teljesen elektromos hajtással készülő autóbusz a LiAZ 5292-es típus, 2013 előtt készülő változatának formajegyeit viseli magán, a károsanyag-kibocsátás szempontól ugyanakkor messze meghaladja a hagyományos hajtással készülő LiAZ modelleket.

Nem csehszlovákok
Nem ez az első alternatív hajtással szerelt járműve az orosz gyártónak, hiszen komplett CNG-kínálattal rendelkezik, ugyanakkor az elektromos buszok terén mindenképpen első próbálkozásnak tekinthető a 6274-es, még akkor is, ha 2012-ig sorozatban gyártott trolibuszokat a nagy hagyományokra visszatekintő cég. A LiAZ neve egyébként nem véletlenül adhat okot a félreértésekre, ugyanis teljesen azonos a hazánkban teherautóiról közismert csehszlovák Libereci Autógyáréval.

Még csak prototípus
A teljes mértékben alacsonypadlós járművet kifejezetten a városi tömegközlekedési igényeknek megfelelően fejlesztették ki. A 12 méter hosszú autóbuszon összesen 90 utas számára van álló- és ülőhely. A modellt olyan lítiumionos akkumulátorokkal látták el, melyeknek köszönhetően egyetlen feltöltéssel 200-280 kilométert képes megtenni. A 6274-es hátránya viszont, hogy az energiatároló berendezések feltöltéséhez legalább 5 órára van szükség (egyes adatok szerint 6,5 órára). A LiAZ nullemissziós autóbusza egyelőre prototípus, így elképzelhető, hogy sikerül javítani a fenti mutatókon. Az autóbuszban dolgozó háromfázisú, aszinkronos elektromos motor ugyanakkor kiváló, 180 kW-os teljesítményre képes. Bár a jármű végsebességét leszabályozták, az így is 80 kilométer/órás maximális sebességgel tud haladni.

Utasok nélkül
A moszkvai Mosgortransnál forgalomba állt orosz elektromos busz egyelőre nem szállít utasokat. A néhány hónapos tesztidőszak túlnyomó részét ugyanakkor javarészt rendes utasforgalomban képzelik el a cég mérnökei. A teszt végén a LiAZ összesíti a tapasztalatokat és felhasználja azokat a sorozatgyártásban készülő elektromos autóbuszoknál.

Kommentek

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.