Elpusztíthatatlan teherautó Oroszországból

Ural-4320

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.02. 12.00

Megdöbbentő, de ma napig gyártják az elpusztíthatatlan orosz teherautókat, így valószínűleg unokáink is látni fogják még, mire képesek.

Az Ural teherautók egyik legismertebb és legnépszerűbb típusának, a 4320-as sorozatgyártása 1977-ben kezdődött, de még jelenleg is gyártja a Miasszban működő, GAZ-csoporthoz tartozó Ural Autógyár. Olvasóink nagy része még a katonaságból őrizhet szép emlékeket ezekről a termetes orosz jószágokról, a fiatalabbak pedig az interneten található klasszikus videókból ismerhetik, ahogyan gond nélkül gázolnak át a folyókon.

A tekintélyes gázlómagasságot alapvetően a magas 4320-as alváz teszi lehetővé. A teherautó így olyan helyeken is el tud menni, ahol az utak egyébként nehezen járhatók. A modell kifejezetten katonai felhasználásra készült, azonban idővel erdészeti és egyéb fuvarozási vállalatoknál kötött ki Oroszországban főként a fent említett képességek miatt. És persze amiatt is, mert könnyű javítani és fenntartása sem vészes, bár erről azért megoszlanak a vélemények. 

Az Ural 4320-as 1977 óta gyakorlatilag ugyanolyan megjelenéssel és felszereltséggel készül, mindössze a motorok estek át kisebb-nagyobb modernizáción

Az Ural-375D továbbfejlesztett változataként számon tartott 4320-as eleinte Kamaz dízelmotorokkal készült, azonban 1992-ben leégett a Nyizsnyij-Novgorod-i gyártó motor-összeszerelő  részlege, ezért az Ural 4320-asokat a Jaroszlavi Motorgyár 180 és 240 lóerős motorjaival kezdték gyártani. 2002-ben pedig már az Euro 2-es kibocsátási normákat teljesítő változatokat szerelték be a járművekbe. A gyengébb erőforrással a teherautó 75 kilométer/órás, míg az erősebbel 82 kilométer/órás sebességre képes. A motorokhoz ötsebességes mechanikus váltó csatlakozik.

A civil változatokon a fényszórók a lökhárítóban vannak, korábbi helyüket a fekete műanyag sapkák jelzik.

Az elmúlt évtizedekben ugyanakkor nemcsak a hajtáslánc terén történt változás, mivel a fényszórókat az egyszerűség kedvéért a lökhárítókba helyezték át az Ural teherautók ráncfelvarrásakor, a ’90-es évek elején. A “dizájn” változtatás a civil változatokat érintette, a katonai maradt ugyanolyan. Zárójelben megjegyzendő, hogy a nemes egyszerűség kedvéért a lámpatestek helyére műanyagot helyeztek, így az Ural 4320-as teherautóknak kissé “vízipókos” kinézete lett.  

A fülkék alapvetően három személyesek, de csapatszállítós kivitelben az Ural 4320-as legalább további 27 ember szállítására alkalmas. A tömör tengelyekkel és laprugókkal készülő teherautók össztömege 14,9 és 15,5 tonna között van.  A 4320-as polgári változata a 4×4-es hajtásképlettel rendelkező Ural-43206, melyet gyakran használnak tűzoltóként, szemétszállítóként, vagy vízszállítóként.

Ha kedvet kapott a katonai teherautókról szóló cikkekhez, akkor olvassa el a Kraz-ról szóló anyagunkat is!

Íme néhány nem mindennapi videó az Ural 4320-asokról:

Kommentek

  • kocogok

    Strapabírók és valóban elnyűhetetlenek.

  • Szaky

    Nagybratyóm tudna róla mesélni hogy mennyire megbízható autók!!! Hivatásosként műszakiak parancsnoka volt, aki azt mondja előtte hogy az Ural a Gaz meg az Uazok megbízhatóak annak kb a szívét akarná kitépni.Mindennapos bajok voltak velük, elnyűhetetlen??? De hány Szervíz munkaóra árán??? Ez itt a kérdés…

  • Guevara

    A seregben azért valljuk be, nem símogatást kaptak ezek a gépek, a sofőrök 90%-a úgy rúgta vágta őket hogy érte. A benzines ZILekkel, GAZokkal melegítés nélkül padlózva indultak (volna) de azok meg csak harákoltak, fulladoztak, durrogtak. A dízelekkel ilyen probléma nem volt.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.