Elpusztíthatatlan teherautó Oroszországból

Ural-4320

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.02. 12.00

Megdöbbentő, de ma napig gyártják az elpusztíthatatlan orosz teherautókat, így valószínűleg unokáink is látni fogják még, mire képesek.

Az Ural teherautók egyik legismertebb és legnépszerűbb típusának, a 4320-as sorozatgyártása 1977-ben kezdődött, de még jelenleg is gyártja a Miasszban működő, GAZ-csoporthoz tartozó Ural Autógyár. Olvasóink nagy része még a katonaságból őrizhet szép emlékeket ezekről a termetes orosz jószágokról, a fiatalabbak pedig az interneten található klasszikus videókból ismerhetik, ahogyan gond nélkül gázolnak át a folyókon.

A tekintélyes gázlómagasságot alapvetően a magas 4320-as alváz teszi lehetővé. A teherautó így olyan helyeken is el tud menni, ahol az utak egyébként nehezen járhatók. A modell kifejezetten katonai felhasználásra készült, azonban idővel erdészeti és egyéb fuvarozási vállalatoknál kötött ki Oroszországban főként a fent említett képességek miatt. És persze amiatt is, mert könnyű javítani és fenntartása sem vészes, bár erről azért megoszlanak a vélemények. 

Az Ural 4320-as 1977 óta gyakorlatilag ugyanolyan megjelenéssel és felszereltséggel készül, mindössze a motorok estek át kisebb-nagyobb modernizáción

Az Ural-375D továbbfejlesztett változataként számon tartott 4320-as eleinte Kamaz dízelmotorokkal készült, azonban 1992-ben leégett a Nyizsnyij-Novgorod-i gyártó motor-összeszerelő  részlege, ezért az Ural 4320-asokat a Jaroszlavi Motorgyár 180 és 240 lóerős motorjaival kezdték gyártani. 2002-ben pedig már az Euro 2-es kibocsátási normákat teljesítő változatokat szerelték be a járművekbe. A gyengébb erőforrással a teherautó 75 kilométer/órás, míg az erősebbel 82 kilométer/órás sebességre képes. A motorokhoz ötsebességes mechanikus váltó csatlakozik.

A civil változatokon a fényszórók a lökhárítóban vannak, korábbi helyüket a fekete műanyag sapkák jelzik.

Az elmúlt évtizedekben ugyanakkor nemcsak a hajtáslánc terén történt változás, mivel a fényszórókat az egyszerűség kedvéért a lökhárítókba helyezték át az Ural teherautók ráncfelvarrásakor, a ’90-es évek elején. A “dizájn” változtatás a civil változatokat érintette, a katonai maradt ugyanolyan. Zárójelben megjegyzendő, hogy a nemes egyszerűség kedvéért a lámpatestek helyére műanyagot helyeztek, így az Ural 4320-as teherautóknak kissé “vízipókos” kinézete lett.  

A fülkék alapvetően három személyesek, de csapatszállítós kivitelben az Ural 4320-as legalább további 27 ember szállítására alkalmas. A tömör tengelyekkel és laprugókkal készülő teherautók össztömege 14,9 és 15,5 tonna között van.  A 4320-as polgári változata a 4×4-es hajtásképlettel rendelkező Ural-43206, melyet gyakran használnak tűzoltóként, szemétszállítóként, vagy vízszállítóként.

Ha kedvet kapott a katonai teherautókról szóló cikkekhez, akkor olvassa el a Kraz-ról szóló anyagunkat is!

Íme néhány nem mindennapi videó az Ural 4320-asokról:

Kommentek

  • kocogok

    Strapabírók és valóban elnyűhetetlenek.

  • Szaky

    Nagybratyóm tudna róla mesélni hogy mennyire megbízható autók!!! Hivatásosként műszakiak parancsnoka volt, aki azt mondja előtte hogy az Ural a Gaz meg az Uazok megbízhatóak annak kb a szívét akarná kitépni.Mindennapos bajok voltak velük, elnyűhetetlen??? De hány Szervíz munkaóra árán??? Ez itt a kérdés…

  • Guevara

    A seregben azért valljuk be, nem símogatást kaptak ezek a gépek, a sofőrök 90%-a úgy rúgta vágta őket hogy érte. A benzines ZILekkel, GAZokkal melegítés nélkül padlózva indultak (volna) de azok meg csak harákoltak, fulladoztak, durrogtak. A dízelekkel ilyen probléma nem volt.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.