Elpusztíthatatlan teherautó Oroszországból

Ural-4320

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.05.02. 12.00

Megdöbbentő, de ma napig gyártják az elpusztíthatatlan orosz teherautókat, így valószínűleg unokáink is látni fogják még, mire képesek.

Az Ural teherautók egyik legismertebb és legnépszerűbb típusának, a 4320-as sorozatgyártása 1977-ben kezdődött, de még jelenleg is gyártja a Miasszban működő, GAZ-csoporthoz tartozó Ural Autógyár. Olvasóink nagy része még a katonaságból őrizhet szép emlékeket ezekről a termetes orosz jószágokról, a fiatalabbak pedig az interneten található klasszikus videókból ismerhetik, ahogyan gond nélkül gázolnak át a folyókon.

A tekintélyes gázlómagasságot alapvetően a magas 4320-as alváz teszi lehetővé. A teherautó így olyan helyeken is el tud menni, ahol az utak egyébként nehezen járhatók. A modell kifejezetten katonai felhasználásra készült, azonban idővel erdészeti és egyéb fuvarozási vállalatoknál kötött ki Oroszországban főként a fent említett képességek miatt. És persze amiatt is, mert könnyű javítani és fenntartása sem vészes, bár erről azért megoszlanak a vélemények. 

Az Ural 4320-as 1977 óta gyakorlatilag ugyanolyan megjelenéssel és felszereltséggel készül, mindössze a motorok estek át kisebb-nagyobb modernizáción

Az Ural-375D továbbfejlesztett változataként számon tartott 4320-as eleinte Kamaz dízelmotorokkal készült, azonban 1992-ben leégett a Nyizsnyij-Novgorod-i gyártó motor-összeszerelő  részlege, ezért az Ural 4320-asokat a Jaroszlavi Motorgyár 180 és 240 lóerős motorjaival kezdték gyártani. 2002-ben pedig már az Euro 2-es kibocsátási normákat teljesítő változatokat szerelték be a járművekbe. A gyengébb erőforrással a teherautó 75 kilométer/órás, míg az erősebbel 82 kilométer/órás sebességre képes. A motorokhoz ötsebességes mechanikus váltó csatlakozik.

A civil változatokon a fényszórók a lökhárítóban vannak, korábbi helyüket a fekete műanyag sapkák jelzik.

Az elmúlt évtizedekben ugyanakkor nemcsak a hajtáslánc terén történt változás, mivel a fényszórókat az egyszerűség kedvéért a lökhárítókba helyezték át az Ural teherautók ráncfelvarrásakor, a ’90-es évek elején. A “dizájn” változtatás a civil változatokat érintette, a katonai maradt ugyanolyan. Zárójelben megjegyzendő, hogy a nemes egyszerűség kedvéért a lámpatestek helyére műanyagot helyeztek, így az Ural 4320-as teherautóknak kissé “vízipókos” kinézete lett.  

A fülkék alapvetően három személyesek, de csapatszállítós kivitelben az Ural 4320-as legalább további 27 ember szállítására alkalmas. A tömör tengelyekkel és laprugókkal készülő teherautók össztömege 14,9 és 15,5 tonna között van.  A 4320-as polgári változata a 4×4-es hajtásképlettel rendelkező Ural-43206, melyet gyakran használnak tűzoltóként, szemétszállítóként, vagy vízszállítóként.

Ha kedvet kapott a katonai teherautókról szóló cikkekhez, akkor olvassa el a Kraz-ról szóló anyagunkat is!

Íme néhány nem mindennapi videó az Ural 4320-asokról:

Kommentek

  • kocogok

    Strapabírók és valóban elnyűhetetlenek.

  • Szaky

    Nagybratyóm tudna róla mesélni hogy mennyire megbízható autók!!! Hivatásosként műszakiak parancsnoka volt, aki azt mondja előtte hogy az Ural a Gaz meg az Uazok megbízhatóak annak kb a szívét akarná kitépni.Mindennapos bajok voltak velük, elnyűhetetlen??? De hány Szervíz munkaóra árán??? Ez itt a kérdés…

  • Guevara

    A seregben azért valljuk be, nem símogatást kaptak ezek a gépek, a sofőrök 90%-a úgy rúgta vágta őket hogy érte. A benzines ZILekkel, GAZokkal melegítés nélkül padlózva indultak (volna) de azok meg csak harákoltak, fulladoztak, durrogtak. A dízelekkel ilyen probléma nem volt.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.