Családi vállalkozás gyárt hibrideket a németeknek

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.30. 12.00

Nem csak a globális vállalatoknak áll a világ. Jó példa erre a családi vállalkozásként induló lengyel Solaris sikere, mely éppen a Németországba exportál.

Krzysztof Olszewski 2001-ben alapította feleségével a Solaris Bus&Coach céget. A Neoplan Polska tapasztalatait hasznosító családi vállalkozás azóta Európa egyik legsikeresebb autóbusz-gyártó cége lett. A bolechowói székhelyű cég a kontinens 24 országában, illetve Dubajban van jelen trolibuszaival, autóbuszaival és villamosaival. A Solaris által kínált buszok közül a dízelesek mellett egyre nagyobb figyelmet kapnak az üzemeltetőktől a hibrid, illetve az elektromos változatok is.
Jó példa erre, hogy az Üstra, vagyis a hamburgi tömegközlekedési vállalat újabb hét darab, 18 méteres csuklós Solaris Urbino autóbuszt vásárolt. A járművek érdekessége, hogy hibrid üzeműek, ezért kevesebb üzemanyagot égetnek el, mint a hagyományos társaik. A hibrid Solaris Urbinóban 278 lóerős (204kW), Euro 6-os Cummins dízelmotor, valamint két, egyenként 75 kilowattos (100 lóerős) elektromos motorgenerátor dolgozik. Az Allison párhuzamos hibrid rendszerével ellátott jármű vegyes üzemmódban hasznosítja ezen erőforrások nyomatékait. Az elektromos motorok hozzájárulnak a buszok indításához és a dízelmotorra kevésbé hagyatkozva állítják elő a szükséges erőt és nyomatékot.


Kisebb fogyasztás, kevesebb füst
A hamarosan forgalomba álló csuklós buszok olyan vonalakon teljesítenek szolgálatot, melyeken a megállók közötti távolság nem több 500 méternél, ezért átlagos sebességük mindössze 18-22 kilométer/óra között alakul. Ezek ideális körülmények lehetnek a hibrid buszok számára. A városi közlekedésben a hibrid buszok akár 30 százalékos üzemanyag-megtakarítást is elérhetnek. Ebből kiindulva majdnem harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízelesek.

Hét vadonatúj busszal együtt már összesen 27 háromtengelyes Solaris Urbino 18 típusú városi buszt üzemeltetnek. Az Üstra először 2008-ban tesztelt 18-méteres csuklós Urbinókat Allison H 50 EP hibrid rendszerrel. A sikeres próbafutások után 2011 szeptemberében 10 busszal bővítették a flottát. Majd további kilenc hibrid érkezett 2013-ban. Ez a 20 Solaris Urbino busz már összesen mintegy hárommillió kilométert tett meg, naponta pedig hozzávetőleg 19 000 utast szállítanak.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.