Gyermekkorunk régi kedvence

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.29. 12.00

A Żuk a volt szocialista gyártmányok közül toronymagasan kiemelkedett meglehetősen modern formatervével. Következzen egy olyan változat, melyet talán kevesen ismernek.

Az első Żuk 1951. novemberében készült el a lengyelországi Lublinban. Bár az utolsó 2001-ben gördült le a gyártósorról, nálunk főként a rendszerváltás előtt készült példányok voltak elterjedtek. A jármű formája annyira jellegzetes volt, hogy nehezen lehetett összetéveszteni bármelyik másik KGST-teherautóval. A minimalista dizájn miatt ugyanakkor elölről leginkább egy Ikarus 260-as szögletesített mására hasonlított.

A klasszikus Żuk kisteherautó számtalan variánsban – platós, mikrobuszos, tűzoltósági – kivitelben készült megközelítőleg 587 ezer példányban. Az egyik leggyakoribb variáns az 1,1 tonnás furgon és platós kisteherautó változat volt, utóbbit idehaza gyakran lehetett látni tüzépek alkalmazásában is.

A jármű közel félévszázados gyártása alatt készült néhány különleges változat is. Ilyen volt a Żuk A-16b is, mely dupla fülkével és platóval készült. A ponyvás hátsó raktérrel ellátott kiadásból mindössze 45 darabot gyártottak, melyet kis jóindulattal még nevezhetünk akár nullszériának is. A jármű négy személy szállítására volt alkalmas, fülkéje ugyanakkor teljesen megegyezett a mikrobuszos változatéval. Érdekesség, hogy a gyártó egy 350 kilogramm teherbírású, egytengelyes pótkocsit is készített hozzá, ezzel mintegy elismerte, hogy kicsike a raktér.

Az A-16b-ben 70 lóerős lóerős motor duruzsolt, mellyel 95 km/órás maximális sebességre volt képes. A jármű nem volt kisétkű, hiszen a fogyasztása 100 kilométeren 14, pótkocsival együtt pedig 15,5 liter volt. Néhány példány még ma is üzemképes ebből a változatból Lengyelországban, azonban többségük gyűjtőknél landolt.

Kommentek

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.