Gyermekkorunk régi kedvence

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.29. 12.00

A Żuk a volt szocialista gyártmányok közül toronymagasan kiemelkedett meglehetősen modern formatervével. Következzen egy olyan változat, melyet talán kevesen ismernek.

Az első Żuk 1951. novemberében készült el a lengyelországi Lublinban. Bár az utolsó 2001-ben gördült le a gyártósorról, nálunk főként a rendszerváltás előtt készült példányok voltak elterjedtek. A jármű formája annyira jellegzetes volt, hogy nehezen lehetett összetéveszteni bármelyik másik KGST-teherautóval. A minimalista dizájn miatt ugyanakkor elölről leginkább egy Ikarus 260-as szögletesített mására hasonlított.

A klasszikus Żuk kisteherautó számtalan variánsban – platós, mikrobuszos, tűzoltósági – kivitelben készült megközelítőleg 587 ezer példányban. Az egyik leggyakoribb variáns az 1,1 tonnás furgon és platós kisteherautó változat volt, utóbbit idehaza gyakran lehetett látni tüzépek alkalmazásában is.

A jármű közel félévszázados gyártása alatt készült néhány különleges változat is. Ilyen volt a Żuk A-16b is, mely dupla fülkével és platóval készült. A ponyvás hátsó raktérrel ellátott kiadásból mindössze 45 darabot gyártottak, melyet kis jóindulattal még nevezhetünk akár nullszériának is. A jármű négy személy szállítására volt alkalmas, fülkéje ugyanakkor teljesen megegyezett a mikrobuszos változatéval. Érdekesség, hogy a gyártó egy 350 kilogramm teherbírású, egytengelyes pótkocsit is készített hozzá, ezzel mintegy elismerte, hogy kicsike a raktér.

Az A-16b-ben 70 lóerős lóerős motor duruzsolt, mellyel 95 km/órás maximális sebességre volt képes. A jármű nem volt kisétkű, hiszen a fogyasztása 100 kilométeren 14, pótkocsival együtt pedig 15,5 liter volt. Néhány példány még ma is üzemképes ebből a változatból Lengyelországban, azonban többségük gyűjtőknél landolt.

Kommentek

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.