Svéd meló az Ikarusnál

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.19. 12.00

Az Ikarus a ’70-es évektől kezdve megpróbálta nyugati alvázakra is felépíteni gyártmányait. Ekkor jöttek a svédek, a Scania és a Volvo.

Az Ikarus legendás mérnöke, Torma Lajos oldotta meg a népszerű 200-as család nyugati alvázakra történő adaptálását. Erre azért volt szükség, hogy a magyar gyártó be tudjon lépni az igényes és tehetős vendégkörrel rendelkező nyugati piacokra. Torma Lajos 1971-től az Ikarus speciális felépítményekkel foglalkozó, mátyásföldi gyáregységének konstrukciós osztályvezetője lett. Ő alkotta meg azokat a félig önhordó vázszerkezeteket, melyek később az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (EAG) modelljeit jellemezte.
 
1977-ben az Ikarus egy emelt padlószinttel rendelkező luxus kivitellel jelent meg a turista buszok piacán. Ez volt a 664-es típus, amelyet idehaza formatervezési nívódíjjal is jutalmaztak. A 664-es a Skandinávában  akkor érvényben lévő biztonsági és egyéb szabványok figyelembevételével született meg. A modell 3,42 méter magas volt, csomagtere pedig hatalmasra, mintegy 9,7 köbméteresre sikeredett.

Az Ikarus 664-es bal oldala és orr-része  úgynevezett energiaelnyelő acélövvel volt ellátva. A frontoldal, valamint a hátfal körül pedig biztonsági borulókeret alakítottak ki . A ragasztott biztonsági üvegből készült szélvédő és a kettős falú, anyagában színezett thermopan teherviselő elemként is funkcionáló oldalablakok közvetlenül a vázba voltak beleragasztva. Opcionálisan rendelhető volt a 664-es WC, beépíthető minikonyha, valamint ruhatár is. Az utasok szórakoztatásáról a nagy teljesítményű sztereó rádió és magnetofon gondoskodott, amely még kiegészülhetett videó rendszerrel is.

A típusból elsőként a Scania alvázas kivitel jelent meg, melyből összesen 61 darab készült. A svéd gyártó BR145-ös alvázára 9 darab, míg a K112 CL-esre 14 darab, a BR116-osra pedig 38 darab távolsági autóbusz készült. A bemutató jármű a 664.50-es típusszámot viselte, melyet még a Scania BR 145-ös alvázára karosszáltak. Hajtásáról 275 lóerős, nyolchengeres, közvetlen befecskendezésű dízelmotor gondoskodott.

Az Ikarus 664-esből később Volvo alvázas kivitelek is készültek azonban, azok egyre kevésbé őrizték meg a 200-as széria külső jegyeit. Az Ikarus EAG buszrajongóknak ajánljuk ezt a Facebook oldalt.

 

Kommentek

  • IkarusEgyedi

    Melyik oldalt ajánljátok az Egyedi rajongóknak? Linket sajnos nem látok:(

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.