Svéd meló az Ikarusnál

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.19. 12.00

Az Ikarus a ’70-es évektől kezdve megpróbálta nyugati alvázakra is felépíteni gyártmányait. Ekkor jöttek a svédek, a Scania és a Volvo.

Az Ikarus legendás mérnöke, Torma Lajos oldotta meg a népszerű 200-as család nyugati alvázakra történő adaptálását. Erre azért volt szükség, hogy a magyar gyártó be tudjon lépni az igényes és tehetős vendégkörrel rendelkező nyugati piacokra. Torma Lajos 1971-től az Ikarus speciális felépítményekkel foglalkozó, mátyásföldi gyáregységének konstrukciós osztályvezetője lett. Ő alkotta meg azokat a félig önhordó vázszerkezeteket, melyek később az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (EAG) modelljeit jellemezte.
 
1977-ben az Ikarus egy emelt padlószinttel rendelkező luxus kivitellel jelent meg a turista buszok piacán. Ez volt a 664-es típus, amelyet idehaza formatervezési nívódíjjal is jutalmaztak. A 664-es a Skandinávában  akkor érvényben lévő biztonsági és egyéb szabványok figyelembevételével született meg. A modell 3,42 méter magas volt, csomagtere pedig hatalmasra, mintegy 9,7 köbméteresre sikeredett.

Az Ikarus 664-es bal oldala és orr-része  úgynevezett energiaelnyelő acélövvel volt ellátva. A frontoldal, valamint a hátfal körül pedig biztonsági borulókeret alakítottak ki . A ragasztott biztonsági üvegből készült szélvédő és a kettős falú, anyagában színezett thermopan teherviselő elemként is funkcionáló oldalablakok közvetlenül a vázba voltak beleragasztva. Opcionálisan rendelhető volt a 664-es WC, beépíthető minikonyha, valamint ruhatár is. Az utasok szórakoztatásáról a nagy teljesítményű sztereó rádió és magnetofon gondoskodott, amely még kiegészülhetett videó rendszerrel is.

A típusból elsőként a Scania alvázas kivitel jelent meg, melyből összesen 61 darab készült. A svéd gyártó BR145-ös alvázára 9 darab, míg a K112 CL-esre 14 darab, a BR116-osra pedig 38 darab távolsági autóbusz készült. A bemutató jármű a 664.50-es típusszámot viselte, melyet még a Scania BR 145-ös alvázára karosszáltak. Hajtásáról 275 lóerős, nyolchengeres, közvetlen befecskendezésű dízelmotor gondoskodott.

Az Ikarus 664-esből később Volvo alvázas kivitelek is készültek azonban, azok egyre kevésbé őrizték meg a 200-as széria külső jegyeit. Az Ikarus EAG buszrajongóknak ajánljuk ezt a Facebook oldalt.

 

Kommentek

  • IkarusEgyedi

    Melyik oldalt ajánljátok az Egyedi rajongóknak? Linket sajnos nem látok:(

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.