Svéd meló az Ikarusnál

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.19. 12.00

Az Ikarus a ’70-es évektől kezdve megpróbálta nyugati alvázakra is felépíteni gyártmányait. Ekkor jöttek a svédek, a Scania és a Volvo.

Az Ikarus legendás mérnöke, Torma Lajos oldotta meg a népszerű 200-as család nyugati alvázakra történő adaptálását. Erre azért volt szükség, hogy a magyar gyártó be tudjon lépni az igényes és tehetős vendégkörrel rendelkező nyugati piacokra. Torma Lajos 1971-től az Ikarus speciális felépítményekkel foglalkozó, mátyásföldi gyáregységének konstrukciós osztályvezetője lett. Ő alkotta meg azokat a félig önhordó vázszerkezeteket, melyek később az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (EAG) modelljeit jellemezte.
 
1977-ben az Ikarus egy emelt padlószinttel rendelkező luxus kivitellel jelent meg a turista buszok piacán. Ez volt a 664-es típus, amelyet idehaza formatervezési nívódíjjal is jutalmaztak. A 664-es a Skandinávában  akkor érvényben lévő biztonsági és egyéb szabványok figyelembevételével született meg. A modell 3,42 méter magas volt, csomagtere pedig hatalmasra, mintegy 9,7 köbméteresre sikeredett.

Az Ikarus 664-es bal oldala és orr-része  úgynevezett energiaelnyelő acélövvel volt ellátva. A frontoldal, valamint a hátfal körül pedig biztonsági borulókeret alakítottak ki . A ragasztott biztonsági üvegből készült szélvédő és a kettős falú, anyagában színezett thermopan teherviselő elemként is funkcionáló oldalablakok közvetlenül a vázba voltak beleragasztva. Opcionálisan rendelhető volt a 664-es WC, beépíthető minikonyha, valamint ruhatár is. Az utasok szórakoztatásáról a nagy teljesítményű sztereó rádió és magnetofon gondoskodott, amely még kiegészülhetett videó rendszerrel is.

A típusból elsőként a Scania alvázas kivitel jelent meg, melyből összesen 61 darab készült. A svéd gyártó BR145-ös alvázára 9 darab, míg a K112 CL-esre 14 darab, a BR116-osra pedig 38 darab távolsági autóbusz készült. A bemutató jármű a 664.50-es típusszámot viselte, melyet még a Scania BR 145-ös alvázára karosszáltak. Hajtásáról 275 lóerős, nyolchengeres, közvetlen befecskendezésű dízelmotor gondoskodott.

Az Ikarus 664-esből később Volvo alvázas kivitelek is készültek azonban, azok egyre kevésbé őrizték meg a 200-as széria külső jegyeit. Az Ikarus EAG buszrajongóknak ajánljuk ezt a Facebook oldalt.

 

Kommentek

  • IkarusEgyedi

    Melyik oldalt ajánljátok az Egyedi rajongóknak? Linket sajnos nem látok:(

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.