Ikarus, amely megelőzte a korát

Ikarus 242

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.13. 12.00

Nem tudni, mi lett volna, ha végül a 242-es sorozatgyártásba kerül. Az viszont biztos, hogy nagyon ígéretes elgondolás volt.

A 242-es egy kísérleti jármű volt, melyet az Ikarus az ’60-as évek végén fejlesztett ki a városi közlekedési igényeknek megfelelően. Ez a változat nem sokkal azután született meg, hogy elindult a legendás 200-as sorozat gyártása. Ennek ellenére számos dologban eltért a nagy számban gyártott, ugyancsak városi igényeknek megfelelő Ikarus 260-astól.

Alacsonyabb padlószint
A legfontosabb eltérés az volt, hogy a 260-asnál alacsonyabb padlószinttel rendelkezett, ami forradalminak számított akkoriban.  A jármű hátuljába szerelt Rába D 2156 HM6U típusú fekvő, soros elrendezésű, 192 lóerős (141 kW) dízelmotor lehetővé tette a fellépési szint csökkentését. Ennek köszönhetően csak egy lépcsőfokot kellett volna megmászni az utasoknak, szemben a 260-asokkal. A 242-es továbbá a szóló és csuklós 200-asokkal ellentétben farmotoros volt. Ez a műszaki megoldás a városi közlekedésre tervezett buszok esetében csak a 400-as típuscsaládnál jött vissza az Ikarusnál, a ’80-as évek közepén.

Két lépésből már az utastérben lehetett az ember.

Összpontosítsuk erőinket
A 242-es szériagyártása nem indult be, mivel a kor gazdaságpolitikai felfogása miatt csak egy típus fejlesztésére lehetett koncentrálni. A döntéshozókat az sem hatotta meg, hogy a busz a lipcsei vásáron aranyérmes lett, így csak egy nullszéria készült el belőle. Mindez szomorú, hiszen a 242-es a kor színvonalát meghaladó gyorsulási és fékezési képességekkel rendelkezett.

Nagy szocialista ipar
A prototípus 11 méter hosszú és 2,5 méter széles, de 49 centiméterrel alacsonyabb volt a 260-ashoz képest. Mindez a típuscsalád tagjaitól eltérő megoldásokat követelt a karosszéria kialakításánál. A 242-es szekrényváza rácsos önhordó szerkezetből, illetve nagyrészt zárt négyszög keresztmetszetű hegesztett csőprofilokból állt. Ugyanakkor a teljes vázszerkezetet korrózióvédő bevonattal látták el. A 200-as sorozat többi tagjához hasonlóan ezt a modellt is légrugókkal gyártották. A jármű megépítésénél természetesen felhasználták az egykori nagy szocialista ipar vívmányait is. Így például a gólyosmenetű, hidraulikus rendszerű kormánymű a Csepeltől érkezett, míg a működtetéséhez szükséges energiát a motorra épített ZIL-130 típusú hidraulikus szivattyú biztosította. A sebességváltót pedig a Pragától szerezték be, míg a tengelykapcsoló szintén a Csepeltől érkezett.

A 242-es utastere jóval ízlésesebb volt, mint a későbbi 260-asoké

Megvilágított lépcsők
A típuscsalád többi tagjához hasonlóan a 242-est jobb oldalt dupla, míg bal oldalt szimpla ülésezéssel szerelték. Az ülések acélcsővázakból, illetve formahab mintázatú műbőrrel készültek. A duplaülések egyébiránt az 260-as és 280-as modellektől eltérően egybe voltak építve, ami hasonlatos az egykoron Budapesten közlekedő ZiU trolikban alkalmazott megoldáshoz. A megfelelő komfort és szellőzés érdekében a 242-est is három darab nagyméretű tetőszellőzővel látták el, de a 260-ashoz hasonlóan a prototípust is elhúzható ablakokkal szerelték. Újdonság volt ugyanakkor a lépcsővilágítás, mely sajnálatos módon nem lett a szériagyártás része.

Az Ikarus 242-es korabeli jellegrajzán is jól látható, mennyire alacsonyan volt a padlószint

A fentieket összegezve elmondható, hogy ha a 242-es bemutatását követően szériagyártásba kerül, akkor talán más irányt vett volna a 200-as típuscsalád fejlesztése. A prototípus ígéretes paraméterekkel rendelkezett, kevés hátrányai között említhető a viszonylag keskeny hátsó ajtó.

Kommentek

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.