Pitypangból gyártanák a tehergumikat

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.07. 13.30

Tehergumi pitypangból? Ez nem vicc! Néhány év múlva akár még mi is exportálhatjuk majd a gazt a németeknek.

Bár az április eleji időjárás korántsem volt tavaszinak mondható, a pitypang minderre fittyet hányt és már bontogatja jellegzetes, sárga virágát, melyből később gyermekkorunk kedvenc játékszere, az elfújható fehér korona fejlődik ki. A gyomnövényként számon tartott – idehaza kifejezetten elterjedtnek számító – gyermekláncfű azonban nem csak arra jó, hogy a gyerekek elszórakozzanak vele. Minderre a Continental, valamint az aacheni székhelyű Fraunhofer Biológiai és Ökológiai Intézet (IME) munkatársai jöttek rá néhány évvel ezelőtt.

A gumiabroncs-gyártó és a kutatóintézet komoly kísérletezésbe kezdett a pitypang nedvének felhasználásával kapcsolatban. A kaucsukfákból nyert alapanyaggal szemben a gyermekláncfű nedvének felhasználása ígéretes lehetőségeket rejt magában a németek szerint. A Continental a tavalyi hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatta be az első, pitypang nedvéből készült tesztabroncsot, melyt a Taraxacum néven ismerhetett meg a nagyközönség.

A pitypangból készülő abroncsok előnye, hogy a növény termesztése kevésbé függ az időjárástól, mint a kaucsuk előállításához használt kaucsukfáé. Emellett mezőgazdasági szempontból annyira alacsony igényekkel rendelkezik, hogy termesztése új hasznosítási lehetőséget jelent a megműveletlen földterületek számára. Bár az Európai Unióban kevés ilyen terület van, látva azt, hogy hazánkban milyen szép számban nő a pitypang, még az is lehet, idővel ez lesz Magyarország második számú exportnövénye, szigorúan a búza után.

A fejlesztés következő lépéseként a gumiabroncs-gyártó tartós teszteknek veti alá a pitypangból készülő abroncsokat annak érdekében, hogy világossá váljon a Continental számára, hogy a mindennapos üzemeltetés során mennyiben viselkednek másképp a környezetbarát gumiabroncsok. A német gyártó egyébiránt nem csak a teherabroncsok, hanem személyabroncsok esetében is próbálkozik a pitypang nedvének felhasználásával. Idővel pedig a bicikligumikra, valamint más egyéb szegmensben forgalmazott gumiabroncsokra is kiterjesztik a kísérleteket.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.