Amikor az Ikarus a Lihacsov Autógyárral kokettált

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.05. 12.00

Mire nem bukkan az ember, ha elfeledettnek hitt CD-ken kutakodik? Bő két évtizeddel ezelőtt összefogtak a szocialista gyáróriások.

A fenti képen látható jármű nem egy képszerkesztő program szülötte. Sorsáról viszont keveset tudni, ahogy megszületésének körülményeiről sem sok információ kering az interneten. A kék színűre fényezett Ikarus 542-es ZiL-alvázra készült és  egyes infók szerint magyar üzemeltető helyezte forgalomba. Feltehetőleg az egész projekt kísérleti ügy volt, de az érdeklődést jól mutatja, hogy az orosz weboldalakon időről-időre rendre felbukkan róla egy-egy kép.

Ezzel a fényezéssel a ZiL-Ikarus 542-es simán elmenne a BKK-nál is

Az Ikarus és a Lihacsov Autógyár -ismertebb nevén ZiL – között korábban is volt már példa az együttműködésre. Mindezt alátámasztja a hazai gyártó saját fejlesztésű 545-ös típusszámot viselő modellje is, mely ugyancsak az orosz cég alvázára épült a ’90-es évek elején. A két típus között viszont van egy lényeges különbség: míg az 545-ös az Ikarus formavilágát, addig az 542-es már a ZiL rendszerváltás után megjelenő dizájnját tükrözte vissza. Utóbbi esetében lényegében a magyarok a félkész alvázat toldották meg egy felépítménnyel, addig az 545-ösnél komplett önhordó karosszériát terveztek az egykori szovjet óriás alvázára.

Korabeli jellegrajz Cirill betűkkel


Az 545-ös egyébként magas komfortot nyújtott a maga idejében, hiszen kényelmes távolsági ülésekkel (szám szerint 32 darab) szerelték, emellett utasterében egy kisebb hűtő is helyet kapott. Viszonylag szerény méretei ellenére – 9 méter hosszú és 2,44 méter széles volt – belső tere egyáltalán nem volt szűkös. A jármű farában egy 645-ös ZiL motor dolgozik, melyhez egy 5+1 sebességes mechanikus váltó csatlakozik.

Ikarus 545-ös ZiL alvázon és természetesen orosz erőforrással

Tudomásunk szerint a ZiL alvázas 545-ösből egy darab készült és mai napig magyarországi üzemeltetőnél van forgalomban. A szintén ZiL-alvázas 542-esről viszont szinte semmit sem tudni, ezért a King of the Road facebook oldalán érdeklődéssel várjuk a sorsával kapcsolatos információkat.
 

Kommentek

  • Guevara

    Závod Imenyi Sztáliná (ZISZ), majd később Závod Imenyi Lihácsová (ZIL) bizonyos értelemben a legszebben hangzó orosz autó(jármű)gyár nevek.

  • apu0062

    A központi jármű nyilvántartás szerint a HES-821 rendszám egy Ikarus 524 Mercedse-hez tartozik, melynek színe középkék és nincsen forgalomban.
    A képen pedig úgy fest, mintha Ford embléma díszelegne az orrán.

  • Ricsiricc

    Azé mert az 524- es Ikarus Mercedes volt. Mercedes 814 alvázzal.

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Ezek az autók most a vevők kedvencei

Német autómárkák kerültek az amerikai Consumer Reports magazin éves márkarangsorának az élére az idén, az amerikai márkák messze mögöttük kullognak. A listát a tulajdonosok elégedettsége alapján állították össze.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra

Az első alaposabb körbejárás, beülés után Škoda Rapidok, Dacia Loganok, akár akciós Ford Focusok lehetséges alternatívájának tűnik a Lada Vesta.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

Nagyon pörgött a magyar autópiac februárban

Februárban az egy évvel korábbinál 20,7 százalékkal több, 8000 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Erről a sebességhatárról biztosan nem tudtál

Nemrég Lengyelországban jártunk, és olyan sebességhatárokkal találkoztunk, amiről eddig nem is tudtunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.