Amikor az Ikarus a Lihacsov Autógyárral kokettált

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.04.05. 12.00

Mire nem bukkan az ember, ha elfeledettnek hitt CD-ken kutakodik? Bő két évtizeddel ezelőtt összefogtak a szocialista gyáróriások.

A fenti képen látható jármű nem egy képszerkesztő program szülötte. Sorsáról viszont keveset tudni, ahogy megszületésének körülményeiről sem sok információ kering az interneten. A kék színűre fényezett Ikarus 542-es ZiL-alvázra készült és  egyes infók szerint magyar üzemeltető helyezte forgalomba. Feltehetőleg az egész projekt kísérleti ügy volt, de az érdeklődést jól mutatja, hogy az orosz weboldalakon időről-időre rendre felbukkan róla egy-egy kép.

Ezzel a fényezéssel a ZiL-Ikarus 542-es simán elmenne a BKK-nál is

Az Ikarus és a Lihacsov Autógyár -ismertebb nevén ZiL – között korábban is volt már példa az együttműködésre. Mindezt alátámasztja a hazai gyártó saját fejlesztésű 545-ös típusszámot viselő modellje is, mely ugyancsak az orosz cég alvázára épült a ’90-es évek elején. A két típus között viszont van egy lényeges különbség: míg az 545-ös az Ikarus formavilágát, addig az 542-es már a ZiL rendszerváltás után megjelenő dizájnját tükrözte vissza. Utóbbi esetében lényegében a magyarok a félkész alvázat toldották meg egy felépítménnyel, addig az 545-ösnél komplett önhordó karosszériát terveztek az egykori szovjet óriás alvázára.

Korabeli jellegrajz Cirill betűkkel


Az 545-ös egyébként magas komfortot nyújtott a maga idejében, hiszen kényelmes távolsági ülésekkel (szám szerint 32 darab) szerelték, emellett utasterében egy kisebb hűtő is helyet kapott. Viszonylag szerény méretei ellenére – 9 méter hosszú és 2,44 méter széles volt – belső tere egyáltalán nem volt szűkös. A jármű farában egy 645-ös ZiL motor dolgozik, melyhez egy 5+1 sebességes mechanikus váltó csatlakozik.

Ikarus 545-ös ZiL alvázon és természetesen orosz erőforrással

Tudomásunk szerint a ZiL alvázas 545-ösből egy darab készült és mai napig magyarországi üzemeltetőnél van forgalomban. A szintén ZiL-alvázas 542-esről viszont szinte semmit sem tudni, ezért a King of the Road facebook oldalán érdeklődéssel várjuk a sorsával kapcsolatos információkat.
 

Kommentek

  • Guevara

    Závod Imenyi Sztáliná (ZISZ), majd később Závod Imenyi Lihácsová (ZIL) bizonyos értelemben a legszebben hangzó orosz autó(jármű)gyár nevek.

  • apu0062

    A központi jármű nyilvántartás szerint a HES-821 rendszám egy Ikarus 524 Mercedse-hez tartozik, melynek színe középkék és nincsen forgalomban.
    A képen pedig úgy fest, mintha Ford embléma díszelegne az orrán.

  • Ricsiricc

    Azé mert az 524- es Ikarus Mercedes volt. Mercedes 814 alvázzal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.