Faszállítás földgázzal: Iveco Daily CNG teszt

Teszt: Iveco Daily CNG

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.04.03. 15.00

A sűrített földgázos, vagyis CNG-s autózás számára legszerencsétlenebb időpontban kaptuk meg a tesztautót; akkor, amikor a gáz drágább a gázolajnál.

A kék Iveco önmagában is érdekes tesztautó lenne a 3,5 tonna alatti legnagyobb kisteherautók között, hiszen az 1999-es, előző generáció után tavaly jött a felújított változat. Olyan jól sikerült, hogy 2015-ben az Év Kisteherautója lett Európában. Mégsem megyünk bele a részletekbe, mert Földes Attila kollégám a nemzetközi bemutató után alaposan kivesézte az olasz járműcsaládot. Bevezetésnek így elég lesz a gyári kisfilm, majd utána jön egy kis összefoglaló a fülkében szerzett tapasztalatokról 7-800 kilométer alatt, majd áttekintjük a CNG-s változat műszaki sajátosságait és földgázos autózás helyzetét Magyarországon. Mehetünk?

A (feláras) rugózott, sofőrtömegre beállítható ülés nagyon kényelmes, a laposan álló pedálok nagyon kényelmetlenek. A kormány csak ki-be tolható, de hosszú utakon remekül kézre áll az alsó küllőpár közt a pont tenyérnyi széles rés. Istentelen sok a rakodóhely, az ajtóbelsőkben tágas, nyitható-csukható üregek vannak, az utasülés alatt egy kisautó-csomagtartónyi üreg található.

A digitális klíma hülyeség, senki ne rendelje meg, mert állandóan tekergetni kell, ugyanis Auto állásban hideg és forró levegő váltakozásával állítja elő a csak számtani átlagban jó, valójában mindig rossz hőfokot, az ember úgyis belenyúl és kézzel állítja be, honnan és mennyi levegő jöjjön, akkor meg, ugye, jó a manuális klíma is. És volt egy kiugráló váltószoknyám és egy le-lepotyogó üléstámla-állító tekerentyűm, ami adott némi olaszos ízt a kocsinak, de ennek ellenére az alapszerkezet valahogy tartósnak, strapabírónak tűnt.

A 2015-ös International Van of the Year cím győztese a Daily, az orosz és európai újságírók kedvence

Tágas, jól pakolható a Daily kabinja


Nagyon jó a kormány, alul egy kézzel pont kényelmesen lehet kapaszkodni a küllők között

Most pedig ugorjunk fejest a technikába, úgyis az a legérdekesebb; ez a kék fülkés kocsi ugyanis nem gázolajjal, de még csak nem is benzinnel megy.

A CNG vajon mi?

Kétféle gázüzem létezik jelenleg Európában, az LPG és a CNG. Előbbi a Liqufied Petroleum Gas, ami a kőolajipar terméke, gyakorlatilag ugyanaz a propán-bután keverék, ami a háztartási gázpalackban is lötyög. A CNG, a Compressed Natural Gas, vagyis sűrített földgáz ellenben nem a finomítókból jön, hanem közvetlenül a föld alól.

LPG-t már kábé minden második kúton lehet tankolni, az olajcégek a cseppfolyósított propánt könnyen integrálták szállítási és értékesítési logisztikájukba. A földgázzal más a helyzet, a gázszolgáltatótól csövön érkező anyagot sűríteni kell, amihez egy igen drága kompresszortelepet kell üzembe helyezni a kútnál. Nyugat-Európában főként a városi forgalomban komoly ösztönzőket kapnak a CNG-vel autózók, mert a gázüzem sokkal tisztább, korom- és közel NOx-mentes kipufogógázokat eredményez – a nagyobb kereslet mellé gyorsan kiépült a töltőhálózat. 

Csak a kutas tankolhat, úri dolog a CNG-autózás

Magyarországon egyelőre ezeken a nyilvános kutakon mérnek CNG-t:

Szeged, Vásárhelyi Pál u. 10. (H-SZ.: 00:00-24:00, Vas.: 14:00-24:00)
Győr, Puskás T. u. 39. (H-P.: 6:00-18:00 SZ-V: zárva)
Kántor Gas Station – Szigetszentmiklós, Kántor u. 4-6. (H-V.: 00:00-24:00)
Budapest Kőbányai út 55., MOL kút (H-V.: 00:00-24:00)
Budapest, 1118 Budaörsi út 126. ENI (AGIP) kút (H-V.: 07:00-22:00)

Dízelből gázos

A Daily egyebek mellett azért is lett az Év Kisteherautója az idén, mert alvázas felépítményű, ami az általában elterjedt önhordó szerkezetnél jóval nagyobb strapabírást jelent. Különösen jól bírja a rosszul elosztott terhelést, egy tengelyek közé csúszó páncélszekrénytől sem roppan meg a létraváz, míg egy önhordó doboz ilyenkor megrogyhat.

A CNG-változat motorja érdekes szerkezet. A háromliteres dízel blokkból alakították ki, de új, a gyújtógyertyáknak is helyet adó, alumínium hengerfejjel. A szikragyújtású motort turbófeltöltő lélegezteti, intercooleren keresztül.

Faszállítás földgázzal: Iveco Daily CNG teszt 1

A fogyasztás számszakilag nagyjából összemérhető a dízelekével: üresen országúton-autópályán, tempósan autózva tíz kilónál valamivel kevesebb gázt eszik a kocsi, terhelten inkább tizenkettőt, városban erre egy fél kilót még rászámolhatunk. Ahogy egy ekkora fülkénél várható, a sebességgel négyzetesen növekvő légellenállás nagyon megemeli a kocsi étvágyát. Bár 130 feletti sebességre is gond nélkül képes a kocsi, ilyenkor rettentő gyorsan ürülnek a tartályok.

Pedig amúgy is hamar elfogy a gáz. Az alváz hézagaiban elhelyezett öt gáztartály térfogata 224 liter, ami kb. 40 kg CNG befogadására elég. 350 kilométer után már nagyon világít a narancssárga lámpa a műszerfalon, ha nem akarjuk csökkentett teljesítménnyel a 14 literes benzines vésztartályt is megcsapolni, a napi közlekedést úgy kell megtervezni, hogy legfeljebb 300-350 km-enként közel kerüljünk az igencsak csekély számú magyar CNG-kutak valamelyikéhez.

Egytonnás terhelhetőség, bruhaha

A Daily forgalmi engedélyében 3,5 tonna maximális tömeg szerepel. Egy dízel platós Dailynél picivel egy tonna feletti tömegű rakományt szabadna elvinni a kocsival (mínusz sofőr), de a kék, gázos tesztautó esetében ez a gáztartályokkal 2,6 tonnás autónál kevesebb mint 900 kilós terhelhetőséget jelent. Ez teljesen komolytalan, meggyőződésem, hogy a forgalomba részt vevő, valamit épp szállító, elvben 3,5 tonnás Daily-k (és Sprinterek és Crafterek és Ducatók és Boxerek, satöbbi) túlnyomó többsége sokkal leterheltebben közlekedik.

Képtelenül hosszú és széles a plató, frissen vágott tűzifából csak ennyi fért rá, és becslésünk szerint így is háromszorosan van túlterhelve

Az ikerkerekes Daily ÁLLÍTÓLAG 200 ezer forintért elvégezhető rugócsere után, hüpp-hüpp-hüpp, Barbatrükk, műszakilag máris egy 5 tonna elfuvarozására is alkalmas teherautóvá változik. Rugócsere nélkül, a 3,5 tonnás lágy rugólapokkal azért nem terhelhető olyan nagyon-nagyon túl.

Barátom mátrai telkén néhány fa szépen alattomosan megnőtt vagy húsz méter magasra, ráárnyékoltak a kertre-házra, ki kellett őket vágni. Nekem meg van otthon kályhám, tehát elmentem a jókora kuglikért, jól jönnek azok majd jövő télen. Pakoltunk, pakoltunk, jól elfáradtunk, de látványra még mindig röhejesen kevés fa volt a platón, amikor ezt vettük észre:

Kicsit túlraktuk elsőre: leért a sárpofozó, a sárhányó és a gumi közé nem fért be az ujjam

Nem volt jó érzés visszaszedni a keservesen felhordott rönköket, de azért felengedtük vagy két centire a földtől a sárpofozót. Ekkor így nézett ki a plató:

Kábé három tonna fa van a platón, mit kéne ezen a kocsin szállítani, hogy meg legyen pakolva? Pehelypárnákat?

Ahogy utólag köbözgettük a nedves fát, az jött ki, hogy nagyjából 2,5-3 tonna lehetett fent. A Daily zokszó nélkül elvitte, kanyarodott, rugózott, megállt, nem is fogyasztott túl, érezhetően bőven belül volt képességei határain.

Így együtt ez az egész jelenség újabb szép példa a magyar hétköznapi élet álszent, elcseszett jogrendszerére, agyonfoltozott, a valósággal még csak köszönő viszonyban sem álló állami, hatósági szabályozására. Mivel 3,5 tonna felett már a méregdrága C-s jogsi kellene meg a drága útdíj, így mindenki csal, mivel ellenőrzés nincs, gyakorlatilag soha senki nem bukik le, de ha a rendőröknek olyanjuk van, vagy nekiállnak egymást feljelentgetni az emberek, bármikor bárkit agyon lehet büntetni. A legális élet kizárt, hiszen ha az országban az összes többi kisvállalkozó 2-3-4 tonnával jár az olcsó üzemeltetésű 3,5 tonnás furgonnal, aki megpróbál az engedélyezett súlyon belül maradni, vagy papíron is nagyobb teherbírású kocsival fuvarozni, nyilván azonnal tönkremegy. Éljen az intézményes kriminalizáltság és a mindenkori létbizonytalanság! Németországban egyébként lehet B-kategóriával 7,5 tonnáig autót vezetni, csak úgy mondom.

Milyen vezetni?

Aranyi Peti, teherautós szakíró kollégánk tapasztalatai a városi forgalomból: “Méreteiből adódóan nem éppen a belvárosi kis utcákba való a CNG Daily, de kis odafigyeléssel városban is kitűnően lehet vele fuvarozni ezt-azt. Legalábbis ezt tapasztaltam, amikor a budapesti Hungária körúton, a pesti alsó rakparton, az Árpád hídon, valamint a Rákóczi úton közlekedtem vele. A Daily egyedül a Ferenciek tere és az Astoria közötti szakaszon bizonyult túl szélesnek, amikor egy-egy busz jobbról elhaladt a jármű mellett, akkor kifejezetten nagy figyelmet kellett fordítani arra, hogy ne hagyja ott a tükrét a Daily.

Faszállítás földgázzal: Iveco Daily CNG teszt 2

Az autó megfelelő teljesítményt nyújtott városi terepen. Ha a forgalom lehetővé tette, akkor lendületesen lehetett vele haladni és már 50-60 kilométer/órás tempónál is megkövetelte a technika az ötös fokozatot. Meglepő módon kettes fokozatban kissé hangosnak bizonyult a jármű, viszont hármasnál és négyesnél már harmadával halkabbá vált a motor. Ha üres a raktér, akkor kifejezetten könnyű tolatni vele, a hátsó fülkeablaknak köszönhetően kiválóan érezhető a jármű még annak is, aki nem kifejezetten ilyen járművekhez szokott. Tolatásnál a visszapillantón található kis tükrök is nagy segítséget nyújtanak, főleg a padkához való igazításnál.

 

A jármű fülkéje rendkívül tágas és valóban háromszemélyes. A lábtér bőséges, még a középen ülő számára is. A városi próba során az egyetlen jelentősebb negatívum a kuplung és környezete volt. Időnként ugyanis előfordult, hogy beakadt a lábam a pedálok feletti műanyagburkolatba.”

És az én véleményem a hosszabb, országúti használatról: a gázos Iveco sokkal-sokkal csendesebb, hosszú távon sokkal kevésbé fárasztó útitárs a dízel kisteherautóknál. A turbós motor a katalógusban ugyan teljesítményre meghökkentően visszafogott (136 LE), de a gyakorlatban nyomatékszegényebbnek nem tűnt a hasonló teljesítményű 2,5 literes közös nyomócsöves dízelekhez képest. A fék hatásos, a kormány rásegítése kellően erőteljes, nagy tempónál pedig a nyitott platóval élmény volt, hogy egy ekkora kocsi milyen kevéssé érzékeny a széllökésekre, kamion melletti elhaladásra.

Budapesten már elfogadható a lefedettség, legalább három benzinkúton kapható CNG a városban, de az M0 mellett, Szigethalomnál is tankolhatunk

A gázüzem sajátossága lehet, hogy üzemmelegen szokatlanul hosszú köszörüléssel indul újra a motor egy leállítás után, vagy hogy padlógázra magas fordulaton hajlamos pillanatokra megtorpanni, mint réges-régen egy rosszul beállított karburátoros benzines autó. Mindkét jelenség bőven belül esik az elviselhetőség határán, csak fura, ilyenkor érezni igazán, hogy valami érdekes motor mögött ülünk.

A váltó kicsit szorulósan járt, másodikban tényleg fura volt a hangja is, de olasz autóknál ennyi belefér, még 2015-ben is el tudom fogadni náluk, hogy “majd bekopik”. Ami viszont nagyon tetszett: a kanyarba bevilágító segédfényszórókkal éjszaka remekül belátható a környezet, nem probléma sötétben sem a hétméteres autó elmanőverezése.

Megéri gázozni?

A tesztautó nettó ára a sok extrával nettó 10,05 millió forint. Egy hasonló dízel Dailyért 8,25 millió forintot kellene fizetni. A szervizintervallum mindkét autóra 40 ezer kilométer, a karbantartási költségek hasonlóan alakulnak, de az 1,8 milliós felárat a mai helyzetben sosem bírná ledolgozni a Daily. Más a helyzet, ha egy nagyobb vállalkozás, buszos cég, logisztikai vállalat saját gázsűrítőt is üzemeltet CNG-s flottájához (erről a témáról bővebben itt írtunk.) Egy-egy CNG-s kisteherautó megvásárlásánál tőlünk nyugatra-délre sem az olcsóbb üzem, hanem inkább a dízelek számára tiltott zónákba belépés lehetősége, esetleg a csendesebb működés vagy a nyugodtabb lelkiismeret lehet a döntő faktor.

A CNG-üzemet nem véletlenül támogatják sok helyen a világban. A drágább, bonyolultabb, súlyosabb gázos technika felára eleve nehezen térül meg, ráadásul a fosszilis energiahordozók ármozgása miatt nem is mindig egyértelműen olcsóbb a földgázos autózás. Például most sem; jelenleg így viszonyul a CNG és a gázolaj, benzin ára egymáshoz:

Kicsit drágább most a CNG fajlagosan, és kicsit több is kell belőle, mint gázolajból megszoktuk

A magyar gázautózás jeles szakértője, Domanovszky Henrik (a MGKKE, Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke) szerint ez átmeneti állapot. Úgy egy éve még nagyjából száz forinttal a dízel ára alatt volt a CNG (345 forint volt tavaly áprilisban Budapesten az ára a gáznak, Szegeden és Győrben olcsóbb volt a cucc, míg 425 forint volt a gázolaj), de mára az olajár zuhanásával ez az előny eltűnt. Mivel a gáz és az olajtermékek ára nincs szigorúan összekötve, és a földgáz árát hosszabb távú szerződések alakítják, nagyjából kilenc hónapos csúszással szokta követni a CNG árának hullámzása a dízelét, vagyis lassan azért várható, hogy a gáz ára is megindul lefelé. A haszonjárművek esetében egyébként a gázolaj és a CNG ÁFA-ja egyaránt visszaigényelhető.

A mai helyzet nem könnyíti meg a CNG-s autókat kínáló kereskedések dolgát. Egyelőre marad érvnek a tisztább üzem, a jövő iránt érzett felelősség. Talán ha az állam is beszállna egy kis adminisztratív kedvezménnyel, végre komoly méretekben megindulna a kormoló dízelek lecserélése a sokkal tisztább CNG-s járművekre, legalább a városi profi (taxi, teherfuvarozás, buszok) közlekedésben.

Kommentek

  • PROVOCATOR

    Egy ilyen rövid tengelytávú kisteherre nem lenne szabad rátenni ezt a hosszú platót. Jól látszik, hogy a platónak több mint a fele a hátsó tengely mögött van nem csoda, hogy égnek áll az eleje. De hát a magyar kisipari platógyártás meg a spór vállalkozó aki nem veszi meg a hosszú tengelytávút mert az drága viszont nagy platót akar ezt eredményezi.

  • Vorserie

    Persze!

    Hát ha rakunk még alá 15db acél lap rugót oldalanként akkor jó lesz 7.5 tonnásnak is csak akkor meg az alváz hajlik el meg a fékek felejtenek el fogni,vagy eldurrannak.

    Talán lehet rugóztatni,de módjával.

  • domanovszky

    Kedves Rácz Tamás!
    Az általad írt “A CNG-változat motorja érdekes szerkezet. A háromliteres dízel blokkból alakították ki.” Kérlek javítsd mert ez így helytelen!!!
    A 3 literes erőforrás még jó, de ez egy Euro VI-os BENZINES motor, és semmi köze a dízelhez, Így érhető el például az 5db-es zajcsökkenés is.A túlpakolásról meg annyit hogy ez nem a megerősített rugóval szerelt, ha valaki nagyobb igénybevételhez használná, mint pl. Ön tette fa szállításhoz akkor Multi leaf rugókkal kell kérni ami 300Eurós extra, nem 200.000forint.
    További szép napot!

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.