Buszokkal korcsolyázott a Mercedes

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.28. 12.00

A Mercedes-Benz egyfajta téli végi levezetésként Lappföldre vitte buszait egy kis nyúzásra.

A rénszarvasok, a lappok és a Télapó lakóhelyeként is gyakran emlegetett Lappföld Skandinávia északi részén, négy ország területén terül el. A hosszú és gyakran zord sarkköri tél nem kifejezetten turista-csalogató, azonban a Daimler tesztcsapata szívesen látogat el ide. A hathetes téli teszt három település köré, a svédországi Arvidsjaur és Arjeplog, valamint a finnországi Rovaniemi (Veszprém testvérvárosa) szerveződött. A teszteket egyéb iránt már közel 40 éve végzi itt évente a Daimler.
A Daimler leányának számító Mercedes-Benz öt modellt – egy szóló és egy csuklós Citaro G-t, egy Capacity L-t, egy Travegót, valamint egy Tourismo-t – vetett alá a zord időjárási körülmények között végrehajtott teszteknek. A fenti modellek többsége a hazai piacon is ismert, kiváltképp az új Citaro G, mely a főváros tömegközlekedésében vesz részt nagy számban.

A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

Működik-e az ESP?
A szakemberek szinte minden szóba jöhető téli viszontagság között kipróbálhatták a buszokat. A fékrendszereket gyártó Wabco által üzemeltetett 800 méter hosszú fékezési pályán például a jégbordás, havas úton történő megállást szimulálhatták. Egy másik, 280 méter átmérőjű körpályán viszont a városi buszokat lehetett kipróbálni téli körülmények között. A szimulációs pályákon végrehajtott tesztek többek között lehetővé teszik, hogy a mérnökök élőben kísérletezzenek olyan vezetéstámogató eszközökkel, mint például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP).

A Daimler szakemberei a befagyott tavak jegére is rámerészkednek olykor-olykor

Új fejlesztések
A Daimlernek határozott elvárása a Mercedes és Setra márkájú buszokkal szemben, hogy akár -25 fokos hidegben is megállják a helyüket. A tesztek során természetesen olyan új fejlesztések kipróbálására is lehetőség nyílt, mind például az Active Brake Assist 3,  vagy a radar alapú fejlett vészfékezést támogató rendszer (EABS), melyet a gyártóknak 2013-16 között kell bevezetni bizonyos kategóriájú buszok és teherautók esetben. A zord időjárásában számos olyan kérdésre is megtalálják a választ a szakemberek, mint hibátlanul működnek-e az elektronikus vezérlésű utasajtók a buszokon, vagy hogy kibírja-e a hideget az AdBlue előhevítése?

A 21,5 méter hosszú Capacity L-t is kipróbálták

Buszokkal korcsolyázni
A német gyártó mérnökei a befagyott tavakon is kipróbálták az autóbuszokat, mivel a jeges útviszonyok stimulálásához ez az egyik legkézenfekvőbb megoldás. Erre a célra, a svédországi Arjeplogben található tavak bizonyultak az elmúlt években megfelelő helyszínnek. A “tesztpályák” fenntartói minden télen szándékosan letakarítják a havat a befagyott tavak felszínéről, hogy a kemény hidegben minél vastagabb jég képződjön. A több méter vastagságú jégre pedig ráengedik a buszokat és hajmeresztő manővereket hajtanak végre velük. A befagyott tavak jege megfelelő felügyelet mellett nem veszélyes – állítják a németek -, hiszen akár 40 tonnát is elbírnak, ha kell.

A teszttúra része volt a sarkkörhöz való eljutás is, ugyanis a gyártóbázisként tekinthető neo-ulmi üzemből a buszok saját kerekükön jutottak el Rovaniemibe, a Télapó főhadiszállására. A több mint 3 ezer kilométeres útvonalon elsősorban a járművek strapabírását vizsgálták.

Kommentek

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.