Buszokkal korcsolyázott a Mercedes

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.28. 12.00

A Mercedes-Benz egyfajta téli végi levezetésként Lappföldre vitte buszait egy kis nyúzásra.

A rénszarvasok, a lappok és a Télapó lakóhelyeként is gyakran emlegetett Lappföld Skandinávia északi részén, négy ország területén terül el. A hosszú és gyakran zord sarkköri tél nem kifejezetten turista-csalogató, azonban a Daimler tesztcsapata szívesen látogat el ide. A hathetes téli teszt három település köré, a svédországi Arvidsjaur és Arjeplog, valamint a finnországi Rovaniemi (Veszprém testvérvárosa) szerveződött. A teszteket egyéb iránt már közel 40 éve végzi itt évente a Daimler.
A Daimler leányának számító Mercedes-Benz öt modellt – egy szóló és egy csuklós Citaro G-t, egy Capacity L-t, egy Travegót, valamint egy Tourismo-t – vetett alá a zord időjárási körülmények között végrehajtott teszteknek. A fenti modellek többsége a hazai piacon is ismert, kiváltképp az új Citaro G, mely a főváros tömegközlekedésében vesz részt nagy számban.

A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

Működik-e az ESP?
A szakemberek szinte minden szóba jöhető téli viszontagság között kipróbálhatták a buszokat. A fékrendszereket gyártó Wabco által üzemeltetett 800 méter hosszú fékezési pályán például a jégbordás, havas úton történő megállást szimulálhatták. Egy másik, 280 méter átmérőjű körpályán viszont a városi buszokat lehetett kipróbálni téli körülmények között. A szimulációs pályákon végrehajtott tesztek többek között lehetővé teszik, hogy a mérnökök élőben kísérletezzenek olyan vezetéstámogató eszközökkel, mint például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP).

A Daimler szakemberei a befagyott tavak jegére is rámerészkednek olykor-olykor

Új fejlesztések
A Daimlernek határozott elvárása a Mercedes és Setra márkájú buszokkal szemben, hogy akár -25 fokos hidegben is megállják a helyüket. A tesztek során természetesen olyan új fejlesztések kipróbálására is lehetőség nyílt, mind például az Active Brake Assist 3,  vagy a radar alapú fejlett vészfékezést támogató rendszer (EABS), melyet a gyártóknak 2013-16 között kell bevezetni bizonyos kategóriájú buszok és teherautók esetben. A zord időjárásában számos olyan kérdésre is megtalálják a választ a szakemberek, mint hibátlanul működnek-e az elektronikus vezérlésű utasajtók a buszokon, vagy hogy kibírja-e a hideget az AdBlue előhevítése?

A 21,5 méter hosszú Capacity L-t is kipróbálták

Buszokkal korcsolyázni
A német gyártó mérnökei a befagyott tavakon is kipróbálták az autóbuszokat, mivel a jeges útviszonyok stimulálásához ez az egyik legkézenfekvőbb megoldás. Erre a célra, a svédországi Arjeplogben található tavak bizonyultak az elmúlt években megfelelő helyszínnek. A “tesztpályák” fenntartói minden télen szándékosan letakarítják a havat a befagyott tavak felszínéről, hogy a kemény hidegben minél vastagabb jég képződjön. A több méter vastagságú jégre pedig ráengedik a buszokat és hajmeresztő manővereket hajtanak végre velük. A befagyott tavak jege megfelelő felügyelet mellett nem veszélyes – állítják a németek -, hiszen akár 40 tonnát is elbírnak, ha kell.

A teszttúra része volt a sarkkörhöz való eljutás is, ugyanis a gyártóbázisként tekinthető neo-ulmi üzemből a buszok saját kerekükön jutottak el Rovaniemibe, a Télapó főhadiszállására. A több mint 3 ezer kilométeres útvonalon elsősorban a járművek strapabírását vizsgálták.

Kommentek

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.