Buszokkal korcsolyázott a Mercedes

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.28. 12.00

A Mercedes-Benz egyfajta téli végi levezetésként Lappföldre vitte buszait egy kis nyúzásra.

A rénszarvasok, a lappok és a Télapó lakóhelyeként is gyakran emlegetett Lappföld Skandinávia északi részén, négy ország területén terül el. A hosszú és gyakran zord sarkköri tél nem kifejezetten turista-csalogató, azonban a Daimler tesztcsapata szívesen látogat el ide. A hathetes téli teszt három település köré, a svédországi Arvidsjaur és Arjeplog, valamint a finnországi Rovaniemi (Veszprém testvérvárosa) szerveződött. A teszteket egyéb iránt már közel 40 éve végzi itt évente a Daimler.
A Daimler leányának számító Mercedes-Benz öt modellt – egy szóló és egy csuklós Citaro G-t, egy Capacity L-t, egy Travegót, valamint egy Tourismo-t – vetett alá a zord időjárási körülmények között végrehajtott teszteknek. A fenti modellek többsége a hazai piacon is ismert, kiváltképp az új Citaro G, mely a főváros tömegközlekedésében vesz részt nagy számban.

A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

Működik-e az ESP?
A szakemberek szinte minden szóba jöhető téli viszontagság között kipróbálhatták a buszokat. A fékrendszereket gyártó Wabco által üzemeltetett 800 méter hosszú fékezési pályán például a jégbordás, havas úton történő megállást szimulálhatták. Egy másik, 280 méter átmérőjű körpályán viszont a városi buszokat lehetett kipróbálni téli körülmények között. A szimulációs pályákon végrehajtott tesztek többek között lehetővé teszik, hogy a mérnökök élőben kísérletezzenek olyan vezetéstámogató eszközökkel, mint például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP).

A Daimler szakemberei a befagyott tavak jegére is rámerészkednek olykor-olykor

Új fejlesztések
A Daimlernek határozott elvárása a Mercedes és Setra márkájú buszokkal szemben, hogy akár -25 fokos hidegben is megállják a helyüket. A tesztek során természetesen olyan új fejlesztések kipróbálására is lehetőség nyílt, mind például az Active Brake Assist 3,  vagy a radar alapú fejlett vészfékezést támogató rendszer (EABS), melyet a gyártóknak 2013-16 között kell bevezetni bizonyos kategóriájú buszok és teherautók esetben. A zord időjárásában számos olyan kérdésre is megtalálják a választ a szakemberek, mint hibátlanul működnek-e az elektronikus vezérlésű utasajtók a buszokon, vagy hogy kibírja-e a hideget az AdBlue előhevítése?

A 21,5 méter hosszú Capacity L-t is kipróbálták

Buszokkal korcsolyázni
A német gyártó mérnökei a befagyott tavakon is kipróbálták az autóbuszokat, mivel a jeges útviszonyok stimulálásához ez az egyik legkézenfekvőbb megoldás. Erre a célra, a svédországi Arjeplogben található tavak bizonyultak az elmúlt években megfelelő helyszínnek. A “tesztpályák” fenntartói minden télen szándékosan letakarítják a havat a befagyott tavak felszínéről, hogy a kemény hidegben minél vastagabb jég képződjön. A több méter vastagságú jégre pedig ráengedik a buszokat és hajmeresztő manővereket hajtanak végre velük. A befagyott tavak jege megfelelő felügyelet mellett nem veszélyes – állítják a németek -, hiszen akár 40 tonnát is elbírnak, ha kell.

A teszttúra része volt a sarkkörhöz való eljutás is, ugyanis a gyártóbázisként tekinthető neo-ulmi üzemből a buszok saját kerekükön jutottak el Rovaniemibe, a Télapó főhadiszállására. A több mint 3 ezer kilométeres útvonalon elsősorban a járművek strapabírását vizsgálták.

Kommentek

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.