Szovjet busz extra holttérrel

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.27. 12.00

Elnézve ezt az ősrégi ZiS buszt, nem hagy nyugodni a gondolat, régen vajon hogyan láttak ebből ki a sofőrök?

Szerkesztőségünkben uralkodó egyes feltételezések szerint csak a szovjet járműipar csodáinak köszönhető, hogy még nem rohantak le bennünket az idegenek. Nos, lehet tényleg van ebben valami, mert az alábbi modell rá sem cáfol erre. A ZiS 154-es típusjelzéssel ellátott busza érthetetlen módon úgy néz ki,mint egy buszkasztniba ágyazott villamos.

A 34 ülőhellyel ellátott ZiS 154-eseket 1946-1949 között gyártották a Szovjetunióban. Azért csak ilyen kevés ideig, mert utána jött az utód, a 155-ös, mely ugyan hasonlított elődjére, de már eltérő, műszakilag továbbfejlesztett megoldásokkal rendelkezett. Az extra holtteres szovjet buszokat négyhengeres, 110 lóerős, YaAZ-204A típusú motorral gyártották, mely a maga korában erős erőforrás volt.

Igaz, a kiváló teljesítményhez izmos fogyasztás is társult, hiszen 65 liter (egyes adatok szerint 40 l) gázolajat égetett el 100 kilométeren. Ha figyelembe vesszük, hogy napjainkban egy nyergesvontató, Euro 6-os motorral 27-35 litert iszik százon átlagban, akkor azt mondhatjuk, nem hiába telt el az az 60-70 év a haszonjármű-gyártásban. A hatalmas étvágy miatt 270 literes tankot szereltek be ezekbe a típusokba a szovjet mérnökök.

A ZiS 154 belső tere, jól látszanak két oldal a felfelé nyitható utasablakok

A mindössze 9,5 méter hosszú autóbusz 65 kilométer/órás maximális sebességgel tudott közlekedni, de elnézve a szélvédőjét, ennél nagyobb tempóra nem is nagyon lett volna szükség, hiszen még zavaróbbá váltak volna a szélvédőket határoló hatalmas oszlopok, nem beszélve a homlokfalba nyúló tetőlemezről, melybe viszonylatjelző táblát süllyesztettek. A ZiS 154-es egyik legérdekesebb megoldása mégsem a szélvédő kialakítása, hanem az oldalablakok nyithatósága volt: az utasok ugyanis úgy juthattak friss levegőhöz, ha felhúzták az ablakokat. Ez a kivitelezés végül nem maradt meg a későbbi autóbuszoknál.

Oroszul tudók előnyben


A ZiS 154-esből összesen 1164 darab készült és eddig információnk szerint mindössze néhány darab maradt fenn jó állapotban az utókornak. Ezekkel általában oroszországi oldtimer kiállításokon lehet találkozni.

Kommentek

  • péloday

    Ezek uralták….uralják a fél világot……..

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

Egészen az évtized végéig dolgozhatunk a sógoroknak

Új üzletet ütött nyélbe a győri Rába Zrt., mely egy bécsi gyár számára szállíthat hegesztett járműszerkezeteket.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.