Szovjet busz extra holttérrel

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.27. 12.00

Elnézve ezt az ősrégi ZiS buszt, nem hagy nyugodni a gondolat, régen vajon hogyan láttak ebből ki a sofőrök?

Szerkesztőségünkben uralkodó egyes feltételezések szerint csak a szovjet járműipar csodáinak köszönhető, hogy még nem rohantak le bennünket az idegenek. Nos, lehet tényleg van ebben valami, mert az alábbi modell rá sem cáfol erre. A ZiS 154-es típusjelzéssel ellátott busza érthetetlen módon úgy néz ki,mint egy buszkasztniba ágyazott villamos.

A 34 ülőhellyel ellátott ZiS 154-eseket 1946-1949 között gyártották a Szovjetunióban. Azért csak ilyen kevés ideig, mert utána jött az utód, a 155-ös, mely ugyan hasonlított elődjére, de már eltérő, műszakilag továbbfejlesztett megoldásokkal rendelkezett. Az extra holtteres szovjet buszokat négyhengeres, 110 lóerős, YaAZ-204A típusú motorral gyártották, mely a maga korában erős erőforrás volt.

Igaz, a kiváló teljesítményhez izmos fogyasztás is társult, hiszen 65 liter (egyes adatok szerint 40 l) gázolajat égetett el 100 kilométeren. Ha figyelembe vesszük, hogy napjainkban egy nyergesvontató, Euro 6-os motorral 27-35 litert iszik százon átlagban, akkor azt mondhatjuk, nem hiába telt el az az 60-70 év a haszonjármű-gyártásban. A hatalmas étvágy miatt 270 literes tankot szereltek be ezekbe a típusokba a szovjet mérnökök.

A ZiS 154 belső tere, jól látszanak két oldal a felfelé nyitható utasablakok

A mindössze 9,5 méter hosszú autóbusz 65 kilométer/órás maximális sebességgel tudott közlekedni, de elnézve a szélvédőjét, ennél nagyobb tempóra nem is nagyon lett volna szükség, hiszen még zavaróbbá váltak volna a szélvédőket határoló hatalmas oszlopok, nem beszélve a homlokfalba nyúló tetőlemezről, melybe viszonylatjelző táblát süllyesztettek. A ZiS 154-es egyik legérdekesebb megoldása mégsem a szélvédő kialakítása, hanem az oldalablakok nyithatósága volt: az utasok ugyanis úgy juthattak friss levegőhöz, ha felhúzták az ablakokat. Ez a kivitelezés végül nem maradt meg a későbbi autóbuszoknál.

Oroszul tudók előnyben


A ZiS 154-esből összesen 1164 darab készült és eddig információnk szerint mindössze néhány darab maradt fenn jó állapotban az utókornak. Ezekkel általában oroszországi oldtimer kiállításokon lehet találkozni.

Kommentek

  • péloday

    Ezek uralták….uralják a fél világot……..

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.