Szovjet busz extra holttérrel

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.27. 12.00

Elnézve ezt az ősrégi ZiS buszt, nem hagy nyugodni a gondolat, régen vajon hogyan láttak ebből ki a sofőrök?

Szerkesztőségünkben uralkodó egyes feltételezések szerint csak a szovjet járműipar csodáinak köszönhető, hogy még nem rohantak le bennünket az idegenek. Nos, lehet tényleg van ebben valami, mert az alábbi modell rá sem cáfol erre. A ZiS 154-es típusjelzéssel ellátott busza érthetetlen módon úgy néz ki,mint egy buszkasztniba ágyazott villamos.

A 34 ülőhellyel ellátott ZiS 154-eseket 1946-1949 között gyártották a Szovjetunióban. Azért csak ilyen kevés ideig, mert utána jött az utód, a 155-ös, mely ugyan hasonlított elődjére, de már eltérő, műszakilag továbbfejlesztett megoldásokkal rendelkezett. Az extra holtteres szovjet buszokat négyhengeres, 110 lóerős, YaAZ-204A típusú motorral gyártották, mely a maga korában erős erőforrás volt.

Igaz, a kiváló teljesítményhez izmos fogyasztás is társult, hiszen 65 liter (egyes adatok szerint 40 l) gázolajat égetett el 100 kilométeren. Ha figyelembe vesszük, hogy napjainkban egy nyergesvontató, Euro 6-os motorral 27-35 litert iszik százon átlagban, akkor azt mondhatjuk, nem hiába telt el az az 60-70 év a haszonjármű-gyártásban. A hatalmas étvágy miatt 270 literes tankot szereltek be ezekbe a típusokba a szovjet mérnökök.

A ZiS 154 belső tere, jól látszanak két oldal a felfelé nyitható utasablakok

A mindössze 9,5 méter hosszú autóbusz 65 kilométer/órás maximális sebességgel tudott közlekedni, de elnézve a szélvédőjét, ennél nagyobb tempóra nem is nagyon lett volna szükség, hiszen még zavaróbbá váltak volna a szélvédőket határoló hatalmas oszlopok, nem beszélve a homlokfalba nyúló tetőlemezről, melybe viszonylatjelző táblát süllyesztettek. A ZiS 154-es egyik legérdekesebb megoldása mégsem a szélvédő kialakítása, hanem az oldalablakok nyithatósága volt: az utasok ugyanis úgy juthattak friss levegőhöz, ha felhúzták az ablakokat. Ez a kivitelezés végül nem maradt meg a későbbi autóbuszoknál.

Oroszul tudók előnyben


A ZiS 154-esből összesen 1164 darab készült és eddig információnk szerint mindössze néhány darab maradt fenn jó állapotban az utókornak. Ezekkel általában oroszországi oldtimer kiállításokon lehet találkozni.

Kommentek

  • péloday

    Ezek uralták….uralják a fél világot……..

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.