Egy Rába-versenytárssal kevesebb

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.23. 12.00

Úgy kezdte, mint a Rába, de mára már a múlté a románok nemzeti teherautó-gyára. Pedig volt bennük fantázia.

Keleti szomszédunk hungarikuma, vagyis “romanikuma” volt sokáig a Roman haszonjármű-gyártó, mely 2014 augusztusában vált fizetésképtelenné. A közel félévszázados múltra visszatekintő cég rendkívül széles termékkínálattal rendelkezett, hiszen többek között dömpereket, nyergesvonatókat, valamint helyközi  és városi kialakítású buszokat is gyártott.

A Roman története szerencsétlen véggel kezdődött: a brassói Steagul Roshu teherautó-gyár ugyanis nem hozta a tőle elvárt számokat, mivel az ott készülő járművek nem voltak túlságosan népszerűek. A cég ezért 1967-ben úgy döntött, hogy teljesen lecseréli a meglévő kínálatot, ezért licencmegállapodást kötött a német MAN-nel. 

A románok 15 évre kapták meg a gyártási jogokat egy közepes, valamint egy 36 tonnás teherbírással rendelkező típusra. Előbbi 135, utóbbi pedig 215 lóerős motorral készült. A teherautók megjelenésre hasonlóak voltak, mint a nálunk egy időben készülő úgynevezett “Kisrábák”. A speciális felépítményekkel ellátott haszonjárműveket, pedig a szintén román DAC gyártotta, mely később beleolvadt a Romanba. Így történhetett meg az, hogy a sokszor ugyanolyan műszaki tartalommal, ámde más felépítménnyel készülő teherautók más-más márkanév alatt futottak a román utakon. A Roman Diesel feliratot viselő teherautók ’70-es és ’80-as években kvázi a Rába versenytársainak is számítottak a keleti piacokon.

A Roman gyártmányú, MAN-licenc buszok sokáig a román utcakép részét képezték

A románok emellett az MAN akkortájt készülő intercity és turista buszait is licencelték, így Romániában legalább nyolcféle változatban készülhettek német fejlesztésű autóbuszok. Ceausescu 1989-es kivégzésének idején a gyártó úgy döntött, hogy a jövőben a franciákkal működik együtt, így a típuskínálat is drasztikusan megváltozott. A hajtás ennek megfelelően a Renault-tól érkezett, míg a fülkéket a román szakemberek tervezték át. 2002-ben pedig piacra dobták a Millenium típuscsaládot, mely már teljesen szakított a korábbi formavilággal.

Roman gyártmányú tartály-kocsi a közelmúltból

Az egészen a közelmúltig gyártott teherautók formaterve már meglehetősen egyedi és karakteres volt. Igaz, a fülkék felszereltsége és kényelme némileg elmaradt a nyugat-európai gyártmányokétól. A Roman rendszerváltás után sem mondott le a buszokról, ugyanis városi, valamint elővárosi kivitelű modelleket is gyártott. Ezek jellegzetessége volt az emelkedő padlószint, mely külsőre is sajátos megjelenést kölcsönzött a román járműveknek.

Kommentek

  • szaboata

    Igazán van bepótolni valójuk a románoknak,itthon az Ikarust sikerült serc perc alatt lenullázni,pedig sokkal komolyabb tartalom volt benne,mint ezekben.
    Korrupcióból is van felzárkozni való,hiszen ott 1km autópálya kevesebb,mint 0,5 milliárd forintból épül meg,szemben nálunk,ahol több,mint 1milliárdból.Vagy nem is épül,mert mire megtörténne egy kapavágás,már el is loptak mindent.Hja,a brókerek & Companinak is élni kell valamiből.

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Ennyit költhetsz a legnépszerűbb használt autóra, ha elromlik

Már jó néhány éve Hármas BMW-ből kerül a legtöbb Magyarországra, ha külföldről behozott használt autókról beszélünk, ezen belül is az E46-os sorozat a legnépszerűbb választás. Nézzük meg, hogy mennyibe kerülnek a legdrágább alkatrészek ehhez a modellhez.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.