Egy Rába-versenytárssal kevesebb

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.23. 12.00

Úgy kezdte, mint a Rába, de mára már a múlté a románok nemzeti teherautó-gyára. Pedig volt bennük fantázia.

Keleti szomszédunk hungarikuma, vagyis “romanikuma” volt sokáig a Roman haszonjármű-gyártó, mely 2014 augusztusában vált fizetésképtelenné. A közel félévszázados múltra visszatekintő cég rendkívül széles termékkínálattal rendelkezett, hiszen többek között dömpereket, nyergesvonatókat, valamint helyközi  és városi kialakítású buszokat is gyártott.

A Roman története szerencsétlen véggel kezdődött: a brassói Steagul Roshu teherautó-gyár ugyanis nem hozta a tőle elvárt számokat, mivel az ott készülő járművek nem voltak túlságosan népszerűek. A cég ezért 1967-ben úgy döntött, hogy teljesen lecseréli a meglévő kínálatot, ezért licencmegállapodást kötött a német MAN-nel. 

A románok 15 évre kapták meg a gyártási jogokat egy közepes, valamint egy 36 tonnás teherbírással rendelkező típusra. Előbbi 135, utóbbi pedig 215 lóerős motorral készült. A teherautók megjelenésre hasonlóak voltak, mint a nálunk egy időben készülő úgynevezett “Kisrábák”. A speciális felépítményekkel ellátott haszonjárműveket, pedig a szintén román DAC gyártotta, mely később beleolvadt a Romanba. Így történhetett meg az, hogy a sokszor ugyanolyan műszaki tartalommal, ámde más felépítménnyel készülő teherautók más-más márkanév alatt futottak a román utakon. A Roman Diesel feliratot viselő teherautók ’70-es és ’80-as években kvázi a Rába versenytársainak is számítottak a keleti piacokon.

A Roman gyártmányú, MAN-licenc buszok sokáig a román utcakép részét képezték

A románok emellett az MAN akkortájt készülő intercity és turista buszait is licencelték, így Romániában legalább nyolcféle változatban készülhettek német fejlesztésű autóbuszok. Ceausescu 1989-es kivégzésének idején a gyártó úgy döntött, hogy a jövőben a franciákkal működik együtt, így a típuskínálat is drasztikusan megváltozott. A hajtás ennek megfelelően a Renault-tól érkezett, míg a fülkéket a román szakemberek tervezték át. 2002-ben pedig piacra dobták a Millenium típuscsaládot, mely már teljesen szakított a korábbi formavilággal.

Roman gyártmányú tartály-kocsi a közelmúltból

Az egészen a közelmúltig gyártott teherautók formaterve már meglehetősen egyedi és karakteres volt. Igaz, a fülkék felszereltsége és kényelme némileg elmaradt a nyugat-európai gyártmányokétól. A Roman rendszerváltás után sem mondott le a buszokról, ugyanis városi, valamint elővárosi kivitelű modelleket is gyártott. Ezek jellegzetessége volt az emelkedő padlószint, mely külsőre is sajátos megjelenést kölcsönzött a román járműveknek.

Kommentek

  • szaboata

    Igazán van bepótolni valójuk a románoknak,itthon az Ikarust sikerült serc perc alatt lenullázni,pedig sokkal komolyabb tartalom volt benne,mint ezekben.
    Korrupcióból is van felzárkozni való,hiszen ott 1km autópálya kevesebb,mint 0,5 milliárd forintból épül meg,szemben nálunk,ahol több,mint 1milliárdból.Vagy nem is épül,mert mire megtörténne egy kapavágás,már el is loptak mindent.Hja,a brókerek & Companinak is élni kell valamiből.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.