Egy Rába-versenytárssal kevesebb

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.23. 12.00

Úgy kezdte, mint a Rába, de mára már a múlté a románok nemzeti teherautó-gyára. Pedig volt bennük fantázia.

Keleti szomszédunk hungarikuma, vagyis “romanikuma” volt sokáig a Roman haszonjármű-gyártó, mely 2014 augusztusában vált fizetésképtelenné. A közel félévszázados múltra visszatekintő cég rendkívül széles termékkínálattal rendelkezett, hiszen többek között dömpereket, nyergesvonatókat, valamint helyközi  és városi kialakítású buszokat is gyártott.

A Roman története szerencsétlen véggel kezdődött: a brassói Steagul Roshu teherautó-gyár ugyanis nem hozta a tőle elvárt számokat, mivel az ott készülő járművek nem voltak túlságosan népszerűek. A cég ezért 1967-ben úgy döntött, hogy teljesen lecseréli a meglévő kínálatot, ezért licencmegállapodást kötött a német MAN-nel. 

A románok 15 évre kapták meg a gyártási jogokat egy közepes, valamint egy 36 tonnás teherbírással rendelkező típusra. Előbbi 135, utóbbi pedig 215 lóerős motorral készült. A teherautók megjelenésre hasonlóak voltak, mint a nálunk egy időben készülő úgynevezett “Kisrábák”. A speciális felépítményekkel ellátott haszonjárműveket, pedig a szintén román DAC gyártotta, mely később beleolvadt a Romanba. Így történhetett meg az, hogy a sokszor ugyanolyan műszaki tartalommal, ámde más felépítménnyel készülő teherautók más-más márkanév alatt futottak a román utakon. A Roman Diesel feliratot viselő teherautók ’70-es és ’80-as években kvázi a Rába versenytársainak is számítottak a keleti piacokon.

A Roman gyártmányú, MAN-licenc buszok sokáig a román utcakép részét képezték

A románok emellett az MAN akkortájt készülő intercity és turista buszait is licencelték, így Romániában legalább nyolcféle változatban készülhettek német fejlesztésű autóbuszok. Ceausescu 1989-es kivégzésének idején a gyártó úgy döntött, hogy a jövőben a franciákkal működik együtt, így a típuskínálat is drasztikusan megváltozott. A hajtás ennek megfelelően a Renault-tól érkezett, míg a fülkéket a román szakemberek tervezték át. 2002-ben pedig piacra dobták a Millenium típuscsaládot, mely már teljesen szakított a korábbi formavilággal.

Roman gyártmányú tartály-kocsi a közelmúltból

Az egészen a közelmúltig gyártott teherautók formaterve már meglehetősen egyedi és karakteres volt. Igaz, a fülkék felszereltsége és kényelme némileg elmaradt a nyugat-európai gyártmányokétól. A Roman rendszerváltás után sem mondott le a buszokról, ugyanis városi, valamint elővárosi kivitelű modelleket is gyártott. Ezek jellegzetessége volt az emelkedő padlószint, mely külsőre is sajátos megjelenést kölcsönzött a román járműveknek.

Kommentek

  • szaboata

    Igazán van bepótolni valójuk a románoknak,itthon az Ikarust sikerült serc perc alatt lenullázni,pedig sokkal komolyabb tartalom volt benne,mint ezekben.
    Korrupcióból is van felzárkozni való,hiszen ott 1km autópálya kevesebb,mint 0,5 milliárd forintból épül meg,szemben nálunk,ahol több,mint 1milliárdból.Vagy nem is épül,mert mire megtörténne egy kapavágás,már el is loptak mindent.Hja,a brókerek & Companinak is élni kell valamiből.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.