Ismét megmenekült egy magyar busz

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.21. 12.00

Most már szinte havonta számolhatunk be frissen elkészült buszfelújításokról. Ezúttal egy, a világháború után megjelent modell menekült meg.

Még tavaly adott hírt a King of the Road arról a ritkaság számba menő magyar buszról, melyet egyenesen a susnyásból mentettek ki. A háború után elsőként megjelent, a főváros történetében is nagy jelentőséggel bíró MÁVAG Tr5-ös korhű helyreállítása a budapesti autóbusz-közlekedés centenáriumából történt. Az első ilyen modelleket – szám szerint ötöt – a háború után, 1948-ban Budapesten, a Parlament előtt adták át a nagyközönségnek.

A 105 lóerős Láng dízelmotorral hajtott, orrmotoros, fa- és fémkarosszériás buszok egyszerre hatvan utast tudtak szállítani. A 300 ezer Forintért szállított járműveket ötfokozatú sebváltóval gyártották. A buszok karosszériáját az Uhri Testvérek cég – a későbbi Ikarus Karosszéria és Járműgyár jogelődje – készítette.  A Tr5-ből összesen 228 kocsi vett részt a budapesti tömegközlekedésben. Ezek a modellek 1963-ig járták az utcákat, később a legtöbbjüket a FAÜ saját műhelyeiben csuklósbuszokká építették át és ebben a formában, Ikarus 60-asok és 601-esek hátsó tagjaként még évekig részt vettek a főváros tömegközlekedésében.

A modellnél újszerű megoldásnak számított, hogy a viszonylatjelző számot a homlokfalba süllyesztették és alatta nem alkalmaztak irányjelző táblát. Mivel a háború előtti autóbuszokon sok hosszú ülés volt, később ezeket keresztülésekké alakították át. Érdekesség, hogy a Tr5-ös esetében az ablakok nyitása még hasonló volt az egykori UV-villamosokéhoz, vagyis az oldalfalakba ágyazott karokkal lehet letekerni az ablaktáblákat.

Kevesebb, mint egy év alatt készült el a MÁVAG Tr5

A Verőcéhez tartozó Magyarkúton előkerült MÁVAG Tr5-ös szerencsére azon kevés járművek egyike, amelyek nem lettek bevonva egykoron a csuklósításba, ezért vázszerkezete egyben és meglehetősen jó állapotban volt.  Nem tudni, hogy az említett Tr5-ös, miért is került éppen Magyarkútra, ahol is egy házba épülve, tulajdonképpen az épület egyik szobájává változva vészelte át az évtizedeket.

A jármű rekonstrukciója a Lanta Consulting Kft. köré szerveződött, szakmai körökben elismert veteránosokból, közlekedésbarátokból, szakmabeliekből álló stáb segítségével sikeresen befejeződött. Budapest utazóközönsége egy újabb különleges, ez esetben ráadásul egyedülálló történettel bíró nosztalgiajárművel gazdagodott.

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.