Ismét megmenekült egy magyar busz

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.21. 12.00

Most már szinte havonta számolhatunk be frissen elkészült buszfelújításokról. Ezúttal egy, a világháború után megjelent modell menekült meg.

Még tavaly adott hírt a King of the Road arról a ritkaság számba menő magyar buszról, melyet egyenesen a susnyásból mentettek ki. A háború után elsőként megjelent, a főváros történetében is nagy jelentőséggel bíró MÁVAG Tr5-ös korhű helyreállítása a budapesti autóbusz-közlekedés centenáriumából történt. Az első ilyen modelleket – szám szerint ötöt – a háború után, 1948-ban Budapesten, a Parlament előtt adták át a nagyközönségnek.

A 105 lóerős Láng dízelmotorral hajtott, orrmotoros, fa- és fémkarosszériás buszok egyszerre hatvan utast tudtak szállítani. A 300 ezer Forintért szállított járműveket ötfokozatú sebváltóval gyártották. A buszok karosszériáját az Uhri Testvérek cég – a későbbi Ikarus Karosszéria és Járműgyár jogelődje – készítette.  A Tr5-ből összesen 228 kocsi vett részt a budapesti tömegközlekedésben. Ezek a modellek 1963-ig járták az utcákat, később a legtöbbjüket a FAÜ saját műhelyeiben csuklósbuszokká építették át és ebben a formában, Ikarus 60-asok és 601-esek hátsó tagjaként még évekig részt vettek a főváros tömegközlekedésében.

A modellnél újszerű megoldásnak számított, hogy a viszonylatjelző számot a homlokfalba süllyesztették és alatta nem alkalmaztak irányjelző táblát. Mivel a háború előtti autóbuszokon sok hosszú ülés volt, később ezeket keresztülésekké alakították át. Érdekesség, hogy a Tr5-ös esetében az ablakok nyitása még hasonló volt az egykori UV-villamosokéhoz, vagyis az oldalfalakba ágyazott karokkal lehet letekerni az ablaktáblákat.

Kevesebb, mint egy év alatt készült el a MÁVAG Tr5

A Verőcéhez tartozó Magyarkúton előkerült MÁVAG Tr5-ös szerencsére azon kevés járművek egyike, amelyek nem lettek bevonva egykoron a csuklósításba, ezért vázszerkezete egyben és meglehetősen jó állapotban volt.  Nem tudni, hogy az említett Tr5-ös, miért is került éppen Magyarkútra, ahol is egy házba épülve, tulajdonképpen az épület egyik szobájává változva vészelte át az évtizedeket.

A jármű rekonstrukciója a Lanta Consulting Kft. köré szerveződött, szakmai körökben elismert veteránosokból, közlekedésbarátokból, szakmabeliekből álló stáb segítségével sikeresen befejeződött. Budapest utazóközönsége egy újabb különleges, ez esetben ráadásul egyedülálló történettel bíró nosztalgiajárművel gazdagodott.

Kommentek

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.