A törökök újra beveszik Budát

Miditender: hazai vs. török

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.03.03. 15.00

Budapest már olyan régóta próbál új midibuszt venni, hogy már az újságírók is elvesztették a fonalat. Egy biztos: a törökök előtt zöld az út.

Tegnap az egyik legnagyobb hírportál arról számolt be, hogy várhatóan török gyártmányú buszok állnak forgalomba a Budai Várban. Többek között arról is lehetett olvasni, hogy a törökök a Rába-Volvo párost ütötték ki a nyeregből. Ilyen és ehhez hasonló téves információk lepték el a magyar sajtót, ezért itt az ideje rendbe tenni a dolgokat.

Nem egy, hanem három tender volt folyamatban midibuszok forgalomba helyezésére. Bár a lényeg szempontjából mindegy, fontos különválasztani egyiket a másiktól. A BKK korábban nyílt közbeszerzési eljárást írt ki 25, valamint opcionálisan további 10 dízel midibusz alvállalkozó által történő beszerzésére és üzemeltetésére. Az eljárásban egy érvényes ajánlattevő vett részt, az Orangeways Hungária. Ezzel kapcsolatban az eredményhirdetés megvolt, de még nem történt meg a szerződéskötés. Ha mégis sor kerülne a megállapodásra, akkor hazai gyártmányú S91-es buszok állhatnának forgalomba Budapesten.

Várba várt midik
Tavaly az I. Kerületi Önkormányzattal együttműködésben a BKK sikeres közbeszerzési eljárást folytatott 16 dízel midibusz beszerzésére, melynek nyertese a török Karsan Otomotiv lett Atak típusú midibuszával. Az új buszok a Budai Várban és vonzáskörzetében futnának, részben akár új útvonalakon is. A beszerzéshez szükséges kormánytámogatás megszületett, azonban az üzlet csak az uniós forrást biztosító Támogatási Szerződés megkötésével léphet hatályba. Érdekesség, hogy ebből a modellből lényegében csak néhány prototípus készült eddig, tehát a magyar gyártmányú S91-es mögött nagyobb üzemeltetési tapasztalat van, hiszen azt már közel 7 éve gyártják.

Elektromos buszok
Sikeresen zárult a BKK és az I. Kerületi Önkormányzat másik közös tendere is, amelyet a Siemens-Rampini Budapest Konzorcium nyert. A 7 + 14 darabos elektromos midibuszra vonatkozó vállalkozási szerződést a BKK megkötötte. A szerződések hatályba lépésének és a szállítás megkezdésének feltétele a jelenlegi jogszabályok értelmében, hogy a projektek EU-s forrásból történő támogatását kormányzati döntés erősítse meg. Ám ez még nem született meg, így egyelőre nem tudni, lesz-e ebből valami.

Jelen állás szerint a törökök vannak a legközelebb ahhoz, hogy buszt szállítsanak Budapestre. Furcsa, de így simán megtörténhet, hogy a  Budai Várba fél évszázad után ismét visszatérnek a turbánosok. Jelképesen legalábbis biztosan, és ez nagyon sajnálatos Vitézy-örökség. Nem szabad továbbá megfeledkezni arról sem, hogy a BKV is írt ki nemrég tendert midibuszok beszerzésére. A társaság ugyanakkor saját maga szerelné össze a midibuszokat, szám szerint 10 darabot. Ezen a tenderen viszont még nem történt eredményhirdetés.

Kommentek

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.