Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.02.21. 08.18

A bátor tűzoltók szélmalomharcot vívtak, próbálták menteni a menthetetlent, hiszen Pripjatyban a mai napig mérhető a sugárzás.

Ritkán látott képekre bukkantunk, amin tűzoltóautókkal próbálják meg lemosni a csernobili katasztrófa nyomán keletkezett radioaktív szennyeződést a házak faláról Pripjatyban. Mondhatni a halálba küldték az egyenruhásokat.
A tűzoltókat néhány nappal a atomerőmű robbanása után a helyszínre vezényelték, hogy kezdjék meg a munkálatokat, ami szélmalomharcnak bizonyult, hiszen annyira erős volt a sugárzás a környéken, hogy az még napjainkban is mérhető.

A katasztrófa

A csernobili atomkatasztrófa 1986. április 26-án történt az ukrajnai Pripjaty és Csernobil városok melletti atomerőműben. Ez az eset volt az atomenergia felhasználásának történetében az egyik legsúlyosabb katasztrófa. A védőépületek hiánya miatt radioaktív hulladék hullott a Szovjetunió nyugati részére, valamint Európa más részeire és az Egyesült Államok keleti partvidékére. A mai Ukrajna, Fehéroroszország és Oroszország területén hatalmas területek szennyeződtek, körülbelül 200 000 embert kellett kitelepíteni. A radioaktív hulladék durván 60%-a Fehéroroszországban hullott le.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 1

A tragédián súlyosbított a helyi vezetés hozzá nem értése és a megfelelő felszerelés hiánya. Kettőt leszámítva a 4-es reaktorépület összes dózismérője maximum 1 milliröntgen/másodperc sugárzást tudott mérni. A fennmaradó kettő 1000 R/s-t is tudott, de az egyikhez való hozzáférést a robbanás elzárta, a másik pedig elromlott, amikor bekapcsolták. Így a reaktort működtetők csak abban lehettek biztosak, hogy a sugárzás szintje a reaktor területének nagy részén 4 R/h fölött van (valójában egyes helyeken 20 000 R/h fölött volt; a halálos dózis 500 röntgen körül van 5 óra alatt).

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 2

Nem sokkal a katasztrófa után tűzoltók érkeztek a helyszínre eloltani a tüzeket. Egyiküket sem értesítették arról, milyen veszélyesen radioaktív a füst és a törmelék. Hajnali 5 órára eloltották a tüzeket, közben több tűzoltót is magas sugárzás ért. A bizottság, akiket a kormány küldött a katasztrófa kivizsgálására, április 26-án este ért Csernobilba. Addigra ketten meghaltak és ötvenketten kórházba kerültek. Április 26. éjjelén, több mint 24 órával a robbanás után a küldöttség meggyőződött a sugárzás igen magas mértékéről, és el kellett rendelnie a reaktor elpusztítását és a közeli Pripjaty város kiürítését.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 3

Kommentek

  • Vérmacy

    Sanálatos, hogy a katasztrófa után még mennyi embert vezényeltek a pusztulásba a tudatlanság miatt…

  • 1000rörö

    Mennyi ártatlan/tudatlan ember halt meg a semmiért, és hány fog még meghalni az elkövetkezendő 500 évben. És milyen szép, hogy a jóval civilizáltabbnak vélt japánban dettó ugyan ez volt. Nálunk /soha ne fordúljon elő/ gondolom indúlna a biirkamenet rögtön, hogy semmi baj nincs.

  • v_gabe

    A képeken látható emberek jó eséllyel mind halottak. Az is, aki fotózott.

  • Guevara

    Vajon a film hogyan maradt épségben ilyen borzalmas sugárzási értékek mellett.
    Maximálisan egyetértek azokkal hogy irgalmatlan dolog volt odaküldeni a katonákat. De azt is figyelembe kell venni hogy valakinek meg kellett csinálniuk azt a munkát az emberiség egy részének érdekében. Örök hála nekik!

  • freva

    Vannak ellentmondások a cikkben.Az 1-ik első fotóriporter aki közvetlen a robbanást követően járt ott,és hetekig fotózott a mai napig él!A likvidátorok közül is,sokan élnek még,viszont sajnos egyszerre több betegségük is van.
    Akit érdekel,és nem látta még.Az nézze meg a “Csernobili csata”A nulladik óra”és a”Nehéz hetek krónikája’című filmeket Az utóbbit Vlagyimir Sevcsenko elismert Ukrán filmrendező,készítette aki a katasztrófát követő naptól kezdve a “szarkofág”megépítésének folyamatát,és az ottani helyzetet filmezte. Mire az Orosz kormány engedélyezte a film cenzúrázott változatának bemutatását, Sevcsenko már nagyon beteg volt,áttétes rákbetegségben hunyt el.Kameráját és felszereléseit ólom dobozokban eltemették.Állítólag Sevcsenko testét is,de ez csak egy legenda.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.