Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.02.21. 08.18

A bátor tűzoltók szélmalomharcot vívtak, próbálták menteni a menthetetlent, hiszen Pripjatyban a mai napig mérhető a sugárzás.

Ritkán látott képekre bukkantunk, amin tűzoltóautókkal próbálják meg lemosni a csernobili katasztrófa nyomán keletkezett radioaktív szennyeződést a házak faláról Pripjatyban. Mondhatni a halálba küldték az egyenruhásokat.
A tűzoltókat néhány nappal a atomerőmű robbanása után a helyszínre vezényelték, hogy kezdjék meg a munkálatokat, ami szélmalomharcnak bizonyult, hiszen annyira erős volt a sugárzás a környéken, hogy az még napjainkban is mérhető.

A katasztrófa

A csernobili atomkatasztrófa 1986. április 26-án történt az ukrajnai Pripjaty és Csernobil városok melletti atomerőműben. Ez az eset volt az atomenergia felhasználásának történetében az egyik legsúlyosabb katasztrófa. A védőépületek hiánya miatt radioaktív hulladék hullott a Szovjetunió nyugati részére, valamint Európa más részeire és az Egyesült Államok keleti partvidékére. A mai Ukrajna, Fehéroroszország és Oroszország területén hatalmas területek szennyeződtek, körülbelül 200 000 embert kellett kitelepíteni. A radioaktív hulladék durván 60%-a Fehéroroszországban hullott le.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 1

A tragédián súlyosbított a helyi vezetés hozzá nem értése és a megfelelő felszerelés hiánya. Kettőt leszámítva a 4-es reaktorépület összes dózismérője maximum 1 milliröntgen/másodperc sugárzást tudott mérni. A fennmaradó kettő 1000 R/s-t is tudott, de az egyikhez való hozzáférést a robbanás elzárta, a másik pedig elromlott, amikor bekapcsolták. Így a reaktort működtetők csak abban lehettek biztosak, hogy a sugárzás szintje a reaktor területének nagy részén 4 R/h fölött van (valójában egyes helyeken 20 000 R/h fölött volt; a halálos dózis 500 röntgen körül van 5 óra alatt).

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 2

Nem sokkal a katasztrófa után tűzoltók érkeztek a helyszínre eloltani a tüzeket. Egyiküket sem értesítették arról, milyen veszélyesen radioaktív a füst és a törmelék. Hajnali 5 órára eloltották a tüzeket, közben több tűzoltót is magas sugárzás ért. A bizottság, akiket a kormány küldött a katasztrófa kivizsgálására, április 26-án este ért Csernobilba. Addigra ketten meghaltak és ötvenketten kórházba kerültek. Április 26. éjjelén, több mint 24 órával a robbanás után a küldöttség meggyőződött a sugárzás igen magas mértékéről, és el kellett rendelnie a reaktor elpusztítását és a közeli Pripjaty város kiürítését.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 3

Kommentek

  • Vérmacy

    Sanálatos, hogy a katasztrófa után még mennyi embert vezényeltek a pusztulásba a tudatlanság miatt…

  • 1000rörö

    Mennyi ártatlan/tudatlan ember halt meg a semmiért, és hány fog még meghalni az elkövetkezendő 500 évben. És milyen szép, hogy a jóval civilizáltabbnak vélt japánban dettó ugyan ez volt. Nálunk /soha ne fordúljon elő/ gondolom indúlna a biirkamenet rögtön, hogy semmi baj nincs.

  • v_gabe

    A képeken látható emberek jó eséllyel mind halottak. Az is, aki fotózott.

  • Guevara

    Vajon a film hogyan maradt épségben ilyen borzalmas sugárzási értékek mellett.
    Maximálisan egyetértek azokkal hogy irgalmatlan dolog volt odaküldeni a katonákat. De azt is figyelembe kell venni hogy valakinek meg kellett csinálniuk azt a munkát az emberiség egy részének érdekében. Örök hála nekik!

  • freva

    Vannak ellentmondások a cikkben.Az 1-ik első fotóriporter aki közvetlen a robbanást követően járt ott,és hetekig fotózott a mai napig él!A likvidátorok közül is,sokan élnek még,viszont sajnos egyszerre több betegségük is van.
    Akit érdekel,és nem látta még.Az nézze meg a “Csernobili csata”A nulladik óra”és a”Nehéz hetek krónikája’című filmeket Az utóbbit Vlagyimir Sevcsenko elismert Ukrán filmrendező,készítette aki a katasztrófát követő naptól kezdve a “szarkofág”megépítésének folyamatát,és az ottani helyzetet filmezte. Mire az Orosz kormány engedélyezte a film cenzúrázott változatának bemutatását, Sevcsenko már nagyon beteg volt,áttétes rákbetegségben hunyt el.Kameráját és felszereléseit ólom dobozokban eltemették.Állítólag Sevcsenko testét is,de ez csak egy legenda.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.