Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.02.21. 08.18

A bátor tűzoltók szélmalomharcot vívtak, próbálták menteni a menthetetlent, hiszen Pripjatyban a mai napig mérhető a sugárzás.

Ritkán látott képekre bukkantunk, amin tűzoltóautókkal próbálják meg lemosni a csernobili katasztrófa nyomán keletkezett radioaktív szennyeződést a házak faláról Pripjatyban. Mondhatni a halálba küldték az egyenruhásokat.
A tűzoltókat néhány nappal a atomerőmű robbanása után a helyszínre vezényelték, hogy kezdjék meg a munkálatokat, ami szélmalomharcnak bizonyult, hiszen annyira erős volt a sugárzás a környéken, hogy az még napjainkban is mérhető.

A katasztrófa

A csernobili atomkatasztrófa 1986. április 26-án történt az ukrajnai Pripjaty és Csernobil városok melletti atomerőműben. Ez az eset volt az atomenergia felhasználásának történetében az egyik legsúlyosabb katasztrófa. A védőépületek hiánya miatt radioaktív hulladék hullott a Szovjetunió nyugati részére, valamint Európa más részeire és az Egyesült Államok keleti partvidékére. A mai Ukrajna, Fehéroroszország és Oroszország területén hatalmas területek szennyeződtek, körülbelül 200 000 embert kellett kitelepíteni. A radioaktív hulladék durván 60%-a Fehéroroszországban hullott le.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 1

A tragédián súlyosbított a helyi vezetés hozzá nem értése és a megfelelő felszerelés hiánya. Kettőt leszámítva a 4-es reaktorépület összes dózismérője maximum 1 milliröntgen/másodperc sugárzást tudott mérni. A fennmaradó kettő 1000 R/s-t is tudott, de az egyikhez való hozzáférést a robbanás elzárta, a másik pedig elromlott, amikor bekapcsolták. Így a reaktort működtetők csak abban lehettek biztosak, hogy a sugárzás szintje a reaktor területének nagy részén 4 R/h fölött van (valójában egyes helyeken 20 000 R/h fölött volt; a halálos dózis 500 röntgen körül van 5 óra alatt).

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 2

Nem sokkal a katasztrófa után tűzoltók érkeztek a helyszínre eloltani a tüzeket. Egyiküket sem értesítették arról, milyen veszélyesen radioaktív a füst és a törmelék. Hajnali 5 órára eloltották a tüzeket, közben több tűzoltót is magas sugárzás ért. A bizottság, akiket a kormány küldött a katasztrófa kivizsgálására, április 26-án este ért Csernobilba. Addigra ketten meghaltak és ötvenketten kórházba kerültek. Április 26. éjjelén, több mint 24 órával a robbanás után a küldöttség meggyőződött a sugárzás igen magas mértékéről, és el kellett rendelnie a reaktor elpusztítását és a közeli Pripjaty város kiürítését.

Így próbálták lemosni a radioaktív szennyeződést Csernobilban 3

Kommentek

  • Vérmacy

    Sanálatos, hogy a katasztrófa után még mennyi embert vezényeltek a pusztulásba a tudatlanság miatt…

  • 1000rörö

    Mennyi ártatlan/tudatlan ember halt meg a semmiért, és hány fog még meghalni az elkövetkezendő 500 évben. És milyen szép, hogy a jóval civilizáltabbnak vélt japánban dettó ugyan ez volt. Nálunk /soha ne fordúljon elő/ gondolom indúlna a biirkamenet rögtön, hogy semmi baj nincs.

  • v_gabe

    A képeken látható emberek jó eséllyel mind halottak. Az is, aki fotózott.

  • Guevara

    Vajon a film hogyan maradt épségben ilyen borzalmas sugárzási értékek mellett.
    Maximálisan egyetértek azokkal hogy irgalmatlan dolog volt odaküldeni a katonákat. De azt is figyelembe kell venni hogy valakinek meg kellett csinálniuk azt a munkát az emberiség egy részének érdekében. Örök hála nekik!

  • freva

    Vannak ellentmondások a cikkben.Az 1-ik első fotóriporter aki közvetlen a robbanást követően járt ott,és hetekig fotózott a mai napig él!A likvidátorok közül is,sokan élnek még,viszont sajnos egyszerre több betegségük is van.
    Akit érdekel,és nem látta még.Az nézze meg a “Csernobili csata”A nulladik óra”és a”Nehéz hetek krónikája’című filmeket Az utóbbit Vlagyimir Sevcsenko elismert Ukrán filmrendező,készítette aki a katasztrófát követő naptól kezdve a “szarkofág”megépítésének folyamatát,és az ottani helyzetet filmezte. Mire az Orosz kormány engedélyezte a film cenzúrázott változatának bemutatását, Sevcsenko már nagyon beteg volt,áttétes rákbetegségben hunyt el.Kameráját és felszereléseit ólom dobozokban eltemették.Állítólag Sevcsenko testét is,de ez csak egy legenda.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.