Matolcsy buszt csináltunk az oroszokkal

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.20. 14.30

Olyan jármű prototípusát készítette el az Ikarus, melyet sokáig Matolcsy-buszként is emlegettek.

A hetvenes évek végén a szovjet-magyar együttműködés keretében megszületett egy igazi szörnyszülött, az Ikarus 372-es. Az 1977-ben (egyes források szerint 1979) elkészült prototípus mindössze ajtókból állt, de köztük azért hagytak helyet az oldalfalaknak is. Persze nem túl sokat, mert akkor semmiképp sem lett volna forradalmi a 200-as sorozat formajegyeinek felhasználásával készült modell megjelenése.

A 10,6 méter hosszú autóbusz egy valamiben valóban nagy újítást hozott, motorját ugyanis nem fekvő, hanem bal oldalra kitolt, álló elrendezésben építették be. A megoldás hasonlatos a jelenlegi Van Hool, valamint a MAZ autóbusztípusoknál használt kivitelezéshez, de esetükben a motorsátor már egészen a plafonig ér, mely így sokkal inkább egy beépített cserépkályhára hasonlít a forma tekintetében.

A Matolcsy Mátyás által vezetett fejlesztőgárda újszerűen közelítette meg a városi kivitelű autóbusz építését, sőt a 372-est a világ első alacsonypadlós buszaként is emlegették egykoron. Igaz, ez az elnevezés korántsem egyenlő a mai értelemben vett kialakítással, ugyanis a valódi alacsonypadlós kialakítást akadályozta az erre alkalmas futóművek hiánya. A hajtás speciális elhelyezkedése miatt ugyanakkor az üléseket dobogókra szerelték.

A Matolcsy-buszból nem készült több, de egy-egy új típus születése köszönhető az orosz-magyar együttműködésnek. Az egyik a Liaz 5256-os, emellett a későbbi Ikarus 400-as családot is a 372-es tapasztalatainak a felhasználásával tervezték meg.

Kommentek

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.