Matolcsy buszt csináltunk az oroszokkal

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.20. 14.30

Olyan jármű prototípusát készítette el az Ikarus, melyet sokáig Matolcsy-buszként is emlegettek.

A hetvenes évek végén a szovjet-magyar együttműködés keretében megszületett egy igazi szörnyszülött, az Ikarus 372-es. Az 1977-ben (egyes források szerint 1979) elkészült prototípus mindössze ajtókból állt, de köztük azért hagytak helyet az oldalfalaknak is. Persze nem túl sokat, mert akkor semmiképp sem lett volna forradalmi a 200-as sorozat formajegyeinek felhasználásával készült modell megjelenése.

A 10,6 méter hosszú autóbusz egy valamiben valóban nagy újítást hozott, motorját ugyanis nem fekvő, hanem bal oldalra kitolt, álló elrendezésben építették be. A megoldás hasonlatos a jelenlegi Van Hool, valamint a MAZ autóbusztípusoknál használt kivitelezéshez, de esetükben a motorsátor már egészen a plafonig ér, mely így sokkal inkább egy beépített cserépkályhára hasonlít a forma tekintetében.

A Matolcsy Mátyás által vezetett fejlesztőgárda újszerűen közelítette meg a városi kivitelű autóbusz építését, sőt a 372-est a világ első alacsonypadlós buszaként is emlegették egykoron. Igaz, ez az elnevezés korántsem egyenlő a mai értelemben vett kialakítással, ugyanis a valódi alacsonypadlós kialakítást akadályozta az erre alkalmas futóművek hiánya. A hajtás speciális elhelyezkedése miatt ugyanakkor az üléseket dobogókra szerelték.

A Matolcsy-buszból nem készült több, de egy-egy új típus születése köszönhető az orosz-magyar együttműködésnek. Az egyik a Liaz 5256-os, emellett a későbbi Ikarus 400-as családot is a 372-es tapasztalatainak a felhasználásával tervezték meg.

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.