Nem félünk a Barkastól

Gyönyörű Barkas-felújítás hazánkból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.17. 15.30

Nehéz volt megszerezni, felújítani pedig még inkább. A piros-fehér Barkas azonban most már köszöni, jól van és falja a kilométereket.

Viszonylag kevés szépen felújított Barkas van az országban, ami meglepő ahhoz képest, hogy a szocializmus ideje alatt kifejezetten kommersz típusnak számított. Persze annak a világnak már vége, ezért némi nosztalgiával tekintünk a korszak technikai vívmányaira, köztük erre a nyolcszemélyes, teljesen üvegezett Barkas B1000-esre. A mutatós keletnémet járművet a tulajdonos, Zoltán (vezeték neve maradjon titokban) saját pénzéből újíttatta fel, hogy egy ízléses reklámautót faragjon belőle.

Így nézett ki eredeti állapotában. Bár kívülről egészségesnek tűnik, 2013-as felfedezésekor már erősen átrágta magát a rozsda a karosszérián

T1-ből Barkas
A férfi eredetileg T1-esben gondolkodott, de a legendás modellből idehaza még a roncsokért is milliókat kértek el, a már kész, felújított példányokért pedig gyakran 15-20 millió forintot. Zoltán ezért végül letett a Volkswagen ikonikus modelljéről és egy ugyancsak kultikus járművet, a Barkast kezdte el keresgélni az interneten. A kutakodásban mindössze két öreg példányra bukkant, melyek közül inkább azt választotta, melynek megvoltak a papírjai. A kiválasztott jármű először használhatatlan állapotban volt. “Az, akitől vettem, ugyancsak teljes felújításon törte a fejét, mert mint megtudtam, korábban nem ő használta a járművet. Ezért ennek a Barkasnak az előéletéről keveset tudok“- jegyezte meg a férfi.

A motorblokk felett, az a kéziféknek látszó tárgy lenne a váltó

Miután elhozta a Barkast az eladótól nekiállt felújító műhelyeket keresni. Az ajánlatok rendkívül széles skálán mozogtak. Végül egy pécsi párosra esett a választás, akik lelkesedésből szakosodtak a Barkasokra. “Én úgy adtam oda a kocsit, hogy azt mondtam, nem akarok vele később semmit foglalkozni. Azt akartam, hogy csináljanak ebből egy új autót“- tette hozzá a tulajdonos.

A Barkast azért újította fel tulajdonosa, hogy ezzel reklámozza májusban induló utazásfoglalós weboldalát. A képen éppen Pécsett parkol a jármű.

Búcsú a tolóajtótól
A renoválásnak 2013 januárjában estek neki és az év közepére végeztek vele. Munka rendesen volt vele, hiszen a karosszéria teljesen átrozsdásodott. A pécsieknek darabokra kellett szedniük a járművet, hogy helyrehozhassák az alvázat. A Barkason a férfi kérésére egy apró módosítást is végrehajtottak, gyárilag ugyanis tolóajtóval volt szerelve a modell, Zoltán viszont átalakíttatta azt oldalra nyílóvá. Az új tulajdonos döntött továbbá a jelenlegi színtervről is, mivel az eredetileg kék színű volt, a piros-fehér kombináció azonban elképzelései szerint jobban passzolt a járműhöz.

A B1000-res karosszériája a festés után

Kényszerű utófelújítás
A felújítást követően mégiscsak szükség volt utómunkálatokra, mivel az átvételkor nem működött rendesen a fék, lógtak a vezetékek, emellett az egyik tükör be volt törve. A tulajdonos nem adta fel és minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy a korhű állapotba kerüljön a jármű. A Barkas utófelújításában már Zoltán édesapja is részt vett, aki korábban autószerelőként dolgozott, illetve gyakran járt ilyen Barkasszal, ezért nagyfokú típusismerettel is rendelkezett.

A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű, ezért még a krómozott ajtókilincsekhez és az eredeti belső kárpitozáshoz is ragaszkodott

A felújított jármű eleinte furcsa tüneteket produkált. A karburátor például nem működött rendesen, ezért sokszor lefulladt. Volt baja a gyújtással is: rendszeresen elmentek a trafók, egyik henger hol ment, hol nem. Emellett nagyon sok bosszantó működési hibát kellett orvosolni.

A leghátsó üléssor mögött egy kisebb csomagtartó bújik meg

Zoltán édesapja nagyjából egy hónap alatt tette helyre a kisebb-nagyobb bajokat. A Barkas eleinte rengeteget, mintegy 20 litert fogyasztott, de az utófelújítás után már csak 12 litert iszik városban, autóúton pedig mindössze 8-9 literre van szüksége 100 kilométeren. A jármű menettulajdonságai is sokat javultak, hiszen a végsebessége nagyjából 65-75 kilométer/óra körül mozog.

A tulajdonos a forgalomba helyezés után 5600 kilométert ment vele, tavaly nyár óta egészen mostanáig. Ez idő alatt különösebb baj nem volt vele, egyszer-kétszer előfordult, hogy felforrt a víz, de most már meg tud bízni a járműben, mely nem hagyja ott az út szélén. “Most jelen pillanatban úgy járok vele, hogy a műszerre nem hagyatkozom, mert az egyik pillanatban pirosat mutat, a másikban zöldet. Ezért csak a kiegyenlítő-tartályt nézem” – jegyezte meg a tulajdonos, aki büszke egyedi Barkasára.

Kommentek

  • apu0062

    Nagyon szép jármű, bár némi ellentmondás azért szemet szúr: “gyárilag ugyanis tolóajtóval volt szerelve a modell, Szabó Zoltán viszont átalakíttatta azt oldalra nyílóvá” VS “A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű” Most akkor mi van???

  • dstr

    Az látszik, hogy szép munkát végeztek, de korhűnek még nagy jóindulattal sem lehet mondani.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.