Nem félünk a Barkastól

Gyönyörű Barkas-felújítás hazánkból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.17. 15.30

Nehéz volt megszerezni, felújítani pedig még inkább. A piros-fehér Barkas azonban most már köszöni, jól van és falja a kilométereket.

Viszonylag kevés szépen felújított Barkas van az országban, ami meglepő ahhoz képest, hogy a szocializmus ideje alatt kifejezetten kommersz típusnak számított. Persze annak a világnak már vége, ezért némi nosztalgiával tekintünk a korszak technikai vívmányaira, köztük erre a nyolcszemélyes, teljesen üvegezett Barkas B1000-esre. A mutatós keletnémet járművet a tulajdonos, Zoltán (vezeték neve maradjon titokban) saját pénzéből újíttatta fel, hogy egy ízléses reklámautót faragjon belőle.

Így nézett ki eredeti állapotában. Bár kívülről egészségesnek tűnik, 2013-as felfedezésekor már erősen átrágta magát a rozsda a karosszérián

T1-ből Barkas
A férfi eredetileg T1-esben gondolkodott, de a legendás modellből idehaza még a roncsokért is milliókat kértek el, a már kész, felújított példányokért pedig gyakran 15-20 millió forintot. Zoltán ezért végül letett a Volkswagen ikonikus modelljéről és egy ugyancsak kultikus járművet, a Barkast kezdte el keresgélni az interneten. A kutakodásban mindössze két öreg példányra bukkant, melyek közül inkább azt választotta, melynek megvoltak a papírjai. A kiválasztott jármű először használhatatlan állapotban volt. “Az, akitől vettem, ugyancsak teljes felújításon törte a fejét, mert mint megtudtam, korábban nem ő használta a járművet. Ezért ennek a Barkasnak az előéletéről keveset tudok“- jegyezte meg a férfi.

A motorblokk felett, az a kéziféknek látszó tárgy lenne a váltó

Miután elhozta a Barkast az eladótól nekiállt felújító műhelyeket keresni. Az ajánlatok rendkívül széles skálán mozogtak. Végül egy pécsi párosra esett a választás, akik lelkesedésből szakosodtak a Barkasokra. “Én úgy adtam oda a kocsit, hogy azt mondtam, nem akarok vele később semmit foglalkozni. Azt akartam, hogy csináljanak ebből egy új autót“- tette hozzá a tulajdonos.

A Barkast azért újította fel tulajdonosa, hogy ezzel reklámozza májusban induló utazásfoglalós weboldalát. A képen éppen Pécsett parkol a jármű.

Búcsú a tolóajtótól
A renoválásnak 2013 januárjában estek neki és az év közepére végeztek vele. Munka rendesen volt vele, hiszen a karosszéria teljesen átrozsdásodott. A pécsieknek darabokra kellett szedniük a járművet, hogy helyrehozhassák az alvázat. A Barkason a férfi kérésére egy apró módosítást is végrehajtottak, gyárilag ugyanis tolóajtóval volt szerelve a modell, Zoltán viszont átalakíttatta azt oldalra nyílóvá. Az új tulajdonos döntött továbbá a jelenlegi színtervről is, mivel az eredetileg kék színű volt, a piros-fehér kombináció azonban elképzelései szerint jobban passzolt a járműhöz.

A B1000-res karosszériája a festés után

Kényszerű utófelújítás
A felújítást követően mégiscsak szükség volt utómunkálatokra, mivel az átvételkor nem működött rendesen a fék, lógtak a vezetékek, emellett az egyik tükör be volt törve. A tulajdonos nem adta fel és minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy a korhű állapotba kerüljön a jármű. A Barkas utófelújításában már Zoltán édesapja is részt vett, aki korábban autószerelőként dolgozott, illetve gyakran járt ilyen Barkasszal, ezért nagyfokú típusismerettel is rendelkezett.

A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű, ezért még a krómozott ajtókilincsekhez és az eredeti belső kárpitozáshoz is ragaszkodott

A felújított jármű eleinte furcsa tüneteket produkált. A karburátor például nem működött rendesen, ezért sokszor lefulladt. Volt baja a gyújtással is: rendszeresen elmentek a trafók, egyik henger hol ment, hol nem. Emellett nagyon sok bosszantó működési hibát kellett orvosolni.

A leghátsó üléssor mögött egy kisebb csomagtartó bújik meg

Zoltán édesapja nagyjából egy hónap alatt tette helyre a kisebb-nagyobb bajokat. A Barkas eleinte rengeteget, mintegy 20 litert fogyasztott, de az utófelújítás után már csak 12 litert iszik városban, autóúton pedig mindössze 8-9 literre van szüksége 100 kilométeren. A jármű menettulajdonságai is sokat javultak, hiszen a végsebessége nagyjából 65-75 kilométer/óra körül mozog.

A tulajdonos a forgalomba helyezés után 5600 kilométert ment vele, tavaly nyár óta egészen mostanáig. Ez idő alatt különösebb baj nem volt vele, egyszer-kétszer előfordult, hogy felforrt a víz, de most már meg tud bízni a járműben, mely nem hagyja ott az út szélén. “Most jelen pillanatban úgy járok vele, hogy a műszerre nem hagyatkozom, mert az egyik pillanatban pirosat mutat, a másikban zöldet. Ezért csak a kiegyenlítő-tartályt nézem” – jegyezte meg a tulajdonos, aki büszke egyedi Barkasára.

Kommentek

  • apu0062

    Nagyon szép jármű, bár némi ellentmondás azért szemet szúr: “gyárilag ugyanis tolóajtóval volt szerelve a modell, Szabó Zoltán viszont átalakíttatta azt oldalra nyílóvá” VS “A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű” Most akkor mi van???

  • dstr

    Az látszik, hogy szép munkát végeztek, de korhűnek még nagy jóindulattal sem lehet mondani.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.